نسخه چاپی

كارشناس مسائل افغانستان عنوان كرد:

افغانستان با آمریكا پیمان امنیتی امضا می كند؟

كارشناس مسائل افغانستان با بیان اینكه كرزی بر سر دو راهی امضا یا عدم امضای پیمان امنیتی قرار گرفته، تصریح كرد: كرزای اعلام كرده كه پیمان را امضا نمی‌كند و در صورتی نسبت به امضای آن اقدام می‌كند كه وی را مسئول پیامدهای این پیمان ندانند.

به گزارش نما؛ "عاشق حسین طوری" کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه این اظهارات کرزای بعد از برگزاری نشست مشورتی لویی جرگه صورت گرفته است توضیح داد: لویی جرگه هر چند که از کرزای خواست که تا پایان سال جاری میلادی نسبت به امضای پیمان امنیتی با آمریکا اقدام کند؛ اما این خواسته لویی جرگه برای کرزای الزام‌آور نبوده و نمی‌تواند وی را به امضای این پیمان وادار سازد.

وی در ادامه به شرایط اعلام شده از سوی کرزای برای امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا اشاره کرد و گفت: کرزای اخیرا شرایطی را با سفیر آمریکا مطرح کرده و عنوان کرده است تا زمانی که آمریکا به این شرایط عمل نکند نسبت به امضای پیمان امنیتی اقدام نخواهد کرد.

کارشناس مسائل افغانستان، برگزاری انتخابات شفاف را اولین شرط کرزای برای امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا عنوان کرد و افزود: گویا سفیر آمریکا در پاسخ به این شرط کرزای اعلام کرده بود که باید پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسبت به امضای این پیمان اقدام کند؛ زیرا انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده خواهد شد و از آنجایی که فاصله زمانی میان دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان پنج ماه است این مسئله موضوع رفتن یا باقی ماندن نیروهای آمریکایی در خاک افغانستان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

طوری با بیان اینکه این اظهار نظر سفیر آمریکا کرزای را برآشفته ساخته است اظهار داشت: استنباط کرزای از این اظهارات سفیر آمریکا در کابل آن بود که کاسه‌ای زیر نیم‌ کاسه است و ظاهرا آمریکا قصد دارد مجددا دخالت‌هایی را در انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان به انجام برساند.

وی از عدم ورود نیروهای آمریکایی به خانه‌های شهروندان افغان به عنوان دومین شرط کرزای برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن یاد کرد و گفت: بعد از طرح این موضوع از سوی کرزای در حضور سفیر آمریکا اوباما نامه‌ای به افغانستان ارسال کرده و در آن متعهد شده است که نیروهای آمریکایی خودسری‌ها و جنایات سابق خود را در افغانستان تکرار نخواهند کرد.

کارشناس مسائل افغانستان با تاکید بر اینکه اصرار و پافشاری کرزای بر این است که رئیس جمهور بعدی باید این پیمان ننگین امنیتی را امضا کند خاطر نشان کرد: کرزای معتقد است که اهرم صلح و جنگ در افغانستان در دستان آمریکاست؛ به این معنی که آمریکا در صورتی که بخواهد می‌تواند همین امروز نسبت به آوردن صلح به افغانستان اقدام کند و چنانچه واشنگتن صلح را برای افغانستان به ارمغان آورد ما همین امروز نسبت به امضای این پیمان امنیتی اقدام می‌کنیم.

طوری همچنین با اشاره به اظهارات کرزای مبنی بر اینکه آمریکا تنها با جنگ توانسته است چنین پیمان ننگینی را بر افغانستان تحمیل سازد اظهار داشت: هر چند که لویی جرگه فشارهای فراوانی را بر کرزای وارد ساخته است تا نسبت به امضای پیمان امنیتی با آمریکا اقدام کند اما کرزای تا کنون زیر بار این فشارها نرفته و تصمیم نهایی را به پارلمان ملی این کشور سپرده است.

وی با تاکید بر اینکه پارلمان ملی تنها نهادی است که می‌تواند کرزای را به امضا و یا عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا ملزم و مکلف سازد خاطر نشان کرد: طبق اظهار نظر "محمد حسن ولسمل" یکی از اعضای مهم لویی جرگه در خصوص اینکه آیا امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا در پارلمان ملی به تصویب می‌رسد یا خیر، می‌توان اعلام کرد که آمریکا اقدامات مهندسی بسیاری را برای امضای این پیمان امنیتی به انجام رسانیده و دلارهای بسیاری را میان افراد ذی‌ نفوذ افغانستانی تقسیم کرده است؛ لذا بعید نیست که امضای این پیمان امنیتی در مجلس ملی به تصویب برسد.

کارشناس مسائل افغانستان در ادامه بار دیگر به اظهارات ولسمل در نشست لویی جرگه اشاره کرد و گفت: مفاد پیمان امنیتی آمریکا در صورتی که به امضای مقامات افغانستانی برسد یک خیانت بزرگ در حق افغانستان خواهد بود؛ زیرا چنانچه این پیمان امنیتی به امضا برسد افغانستان به برده آمریکا تبدیل می‌شود و این موضوع لکه ننگی خواهد بود که بر پیشانی افغانستان حک خواهد شد.

طوری در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از نشست لویی جرگه پرداخت و اظهار داشت: "قاضی محمود" یکی دیگر از اعضای لویی جرگه و از مخالفین امضای پیمان امنیتی آمریکا می‌گوید افرادی در نشست اخیر لویی جرگه شرکت کرده بودند که حتی با آداب غذا خوردن آشنایی نداشتند چه رسد به اینکه بخواهند متن سنگین پیمان‌نامه امنیتی را مطالعه کرده و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه نشست اخیر لویی جرگه در حقیقت یک نشست تشریفاتی بوده است خاطر نشان کرد: جای بسی تاسف است که بیشتر اعضای لویی جرگه با امضای این پیمان امنیتی موافقت کرده و یکپارچه خواستار هر چه سریعتر این پیمان از سوی "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان شده‌اند.

کارشناس مسائل افغانستان از همراهی گروهی از شیعیان افغانستان با لویی جرگه و تلاش آنان برای امضای پیمان امنیتی آمریکا ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه این عده از آمریکا خواسته‌اند تا پایگاه جدیدی را در «بامیان» افغانستان احداث کند؛ زیرا این گروه بر این باورند که آمریکا امنیت را برای افغانستان به ارمغان آورده است.

طوری با بیان اینکه عده‌ای که خواستار ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستند تنها به مصالح و منافع شخصی خود می‌اندیشند توضیح داد: این عده در حقیقت کسانی هستند که مصالح خود را در گرو مصالح کاخ سفید می‌بینند و به خوبی می‌دانند مصالح شخصی آنها زمانی تحقق می‌یابد که نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...