نسخه چاپی

توصیه پاپ به ثروتمندان جهان

عکس خبري -توصيه پاپ به ثروتمندان جهان

پاپ فرانسیس در نوشته‌ای ضمن انتقاد شدید از نظام سرمایه‌داری این نظام را یك استبداد جدید در جهان خواند و از رهبران جهان خواست تلاش‌های خود را برای مقابله با فقر و نابرابری در جهان افزایش دهند.

به گزارش نما؛ پاپ فرانسیس از ثروتمندان جهان خواست تا ثروت خود را میان انسان‌ها تقسیم کنند.
پاپ هشدار داد: نظام مالی موجود در جهان به توزیع ناعادلانه ثروت و خشونت دامن می‌زند و باید تغییر کند.
پاپ فرانسیس در این اظهارات خود خطاب به حضار در واتیکان گفت: چطور ممکن است که وقتی یک شخص بی‌خانمان در سرمای شدید می‌میرد، این مساله جزو اخبار محسوب نمی‌شود اما وقتی بازار بورس دو درصد کاهش پیدا می‌کند در درصد اخبار قرار می‌گیرد.
پاپ در یک سند ۸۴ صفحه‌ای تاکید کرد: یک استبداد جدید در جهان متولد شده که نامرئی و مجازی است و به طور یک جانبه و بی‌وقفه قوانین و قواعد خود را تحمیل می‌کند.
پاپ در این سند ۸۴ صفحه‌ای خاطرنشان ساخت: به همه اینها می‌توان فساد گسترده و فرار از پرداخت مالیات از سوی منفعت طلبان را که ابعاد جهانی پیدا کرده اضافه کرد. عطش قدرت و تملک هیچ محدودیتی ندارد.
به گفته پاپ در این نظام سرمایه‌داری که تمایل به بلعیدن هر چیزی که در سر راه منافعش قرار بگیرد دارد، هر چیزی که شکننده باشد نظیر محیط زیست در مقابل منافع بازاری که تبدیل به خدا شده بی‌دفاع بوده و این بازار تبدیل به تنها قانونی شده است که ما باید با آن زندگی کنیم.
پاپ خاطرنشان ساخت که نابرابری در میان فقرا و ثروتمندان به آستانه جدیدی رسیده است و وی برای روی کار ‌آمدن سیاستمداران شایسته‌تر برای بهبود زخم‌هایی که نظام سرمایه‌داری در جوامع بشری گذاشته دعا کرد.
پاپ تاکید کرد: همانطور که یکی از ۱۰ فرمان انجیل گفته است شما نباید آدم بکشید و این فرمان برای حراست از ارزش زندگی بشری محدودیت گذاشته است، امروز نیز ما باید به اقتصاد تبعیض و نابرابری در جهان بگوییم شما نباید آدم بکشید چرا که چنین اقتصادی انسان را می‌کشد.
یک گزارش اخیرا نشان داده که ثروت یک درصد مردم ثروتمند آمریکا ۳۱ درصد افزایش یافته است در حالی که باقی مردم افزایش یک درصدی درآمد را تجربه کرده‌اند.
پاپ نوشت: زمانی که مشکلات فقرا از اساس با رد اختیار مطلق بازارها و تصمیم‌های مالی حل و فصل نشود و به پایه‌های ساختاری نابرابری حمله نشود، هیچ راه حلی برای مشکلات جهان پیدا نخواهد شد.
پاپ فرانسیس از زمان انتخاب شدن به عنوان پاپ به مبارزه علیه فساد و سرمایه‌داری شدت بخشیده و نخستین پاپی است که بانک واتیکان را به دلیل تقلب و معامله‌های پنهانی در بهشت‌های مالیاتی خارج از مرزها به شدت نکوهش کرد و در ماه اکتبر رئیس بانک واتیکان را پس از افشای پولشویی مافیایی و جرائم مالی در آن برکنار کرد.ش

۱۳۹۲/۹/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...