نسخه چاپی

جاسوسی‌ آمریكا و كانادا از یك نشست

در تازه‌ترین حلقه از زنجیره افشاگری‌های ادوارد اسنودن، تحلیل‌گر سابق سازمان سیا از همكاری كانادا و آژانس امنیت ملی برای جاسوسی‌های گسترده در نشست گروه ۲۰ پرده برداشته شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، برخی از اسناد ادوارد اسنودن، تحلیلگر اسبق سازمان سیا نشان می دهد کانادا به آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه داده در هنگام برگزاری نشست گروه ۲۰ در تورونتو در سال ۲۰۱۰ اقدام به تجسس گسترده بکند.

بر اساس گزارشی که شبکه خبری سی‌بی‌سی روز چهارشنبه پخش کرد اسناد ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی‌های آمریکا نشان می دهد که دولت آمریکا از سفارت خود در اوتاوا برای انجام یک عملیات جاسوسی ۶ روزه در این کشور در هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آن سال با رهبران جهان ملاقات کرد استفاده کرده است.

این گزارش اضافه کرده این عملیات از مقامات کانادایی پنهان نبوده و چنانکه اسناد مذکور نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی هماهنگی‌های لازم را با طرف کانادایی به عمل آورده است. سازمان همتای آژانس امنیت ملی آمریکا در کانادا، «نهاد ارتباطات امنیتی» نام دارد.

در گزارش سی‌بی‌سی آمده است که اسناد اسنودن نشان نمی‌ دهند هدف دقیق جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی چه کسانی بوده اند اما از جمله مأموریت‌های این سازمان در تورونتو فراهم آوردن حمایت برای سیاست‌گذاران بوده است. در روزهای گذشته انتشار گزارش‌هایی درباره شنود آمریکا از کشورهای هم‌پیمان خود، به اعتراض‌هایی در سطح بین‌المللی منجر شده است.

طبق این گزارش‌ها، سازمان امنیت ملی ایالات متحده از رهبران، دیپلمات‌ها و شهروندان کشورهایی جاسوسی می‌کرده است که رابطه خوبی با آمریکا دارند؛ از جمله برزیل، فرانسه، آلمان، مکزیک و اسپانیا. این گزارش‌ها برآمده از اسنادی هستند که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق اطلاعاتی آمریکا، درز داده بود. آمریکا در پی بازگرداندن و محاکمه آقای اسنودن به خاطر انتشار غیرمجاز این اسناد است. او در حال حاضر با پناهندگی موقت، در روسیه اقامت دارد.

۱۳۹۲/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...