نسخه چاپی

شرایط توافق نهایی ایران و ۱+۵ از نگاه واشنگتن‌پست

یك روزنامه آمریكایی در گزارشی با ذكر چندین شرط برای توافق نهایی با ایران گزارش كرد كه شرایط این توافق بسیار دشوارتر از توافق كنونی خواهد بود.

به گزارش نما ، «دیوید ایگناتیوس» ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: هم‌اکنون که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پیشرفت‌هایی را در زمینه توافق هسته‌ای «گام اول» با ایران به دست آورده است، مقامات در حال برنامه‌ریزی یک راهبرد برای رسیدن به یک توافق جامع گسترده‌تر و سخت‌تر با ایران هستند.

مقامات این توافق را «وضعیت نهایی» توصیف می‌کنند و شرایط آن بسیار دشوارتر خواهد بود زیرا آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش (1+5) به دنبال از بین بردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران هستند و فقط نمی‌خواهند آن را فریز کنند. یک مسئله پیچیده دیگر این است که مذاکره‌کنندگان در آینده حتی بیشتر زخم‌ زبان‌های افراط‌گرایان اسرائیل، کنگره و تهران را دفع خواهند کرد.

در حالی که استراتژیست‌های دولت آمریکا به دنبال توافع جامع هستند، با این حال در این توافقنامه چندین مسئله اولویت دارد. دستورکار مذاکره‌کننده‌گان به شرح زیر است:

اول آنکه، آمریکا می‌خواهد هیچ‌ رأکتور آب سنگینی در اراک نباشد نه فقط اینکه توقف در منابع این رأکتور صورت گیرد زیرا این رأکتور پلوتونیومی تولید می‌کند که می‌تواند بازفراوری شود و به بمب تبدیل شود.

دوم آنکه، آمریکا به ایران فشار خواهد آورد تا شمار چشمگیری از 19 هزار سانتریفیوژهایش و حتی شاید نیمی از این تعداد را از بین ببرد. واشنگتن پیشتر اعلام کرده است که ایران حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز با برنامه غنی‌سازی که به صورت دو جانبه تعریف شده باشد را دارا است.

سوم آنکه، آمریکا تشویق به تعطیلی تأسیسات غنی‌سازی فردو می‌کند. ایران احتمالاً به دنبال پنهان کردن فردو برای استفاده‌های دیگر است.

چهارم آنکه، آمریکا به شدت تعهد ایران در توافق اولیه برای بازرسی فعالیت‌های احتمالاً نظامی و تسلیحاتی در پارچین و دیگر تأسیسات را مورد پیگرد قرار می‌دهد. در حالی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌هایی را به دست آورند، موضوعات دیگری را برای مذاکره کشف می‌کنند.

در نهایت، آمریکا مجبور خواهد بود با شرکای مذاکره‌کننده خود ساختاری را برای دور بعدی مذاکرات به وجود آورد. یک کمیسیون مشترک از کارشناسان ناظر بر اجرای توافق 6 ماهه ایران و 1+5 هستند.

در حالی که واشنگتن به سمت تعامل با تهران است، مقامات آمریکا این مسئله را درک می‌کنند که باید به همپیمانان عرب سنی خود تضمین دهند که به سمت شیعه تمایل ندارد.

به گزارش فارس، یک عامل غیرقابل پیش‌‌بینی در این مذاکرات اسرائیل است، اوباما از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل خواسته است در انتقادهای خود وقفه بیاندازد و یک تیم به واشنگتن بفرستد تا یک راهبرد وضعیت نهایی برای مسئله هسته‌ای ایران پیدا کنند. گرفتن بله از ایران به اندازه کافی در مذاکرات ژنو سخت بود اما بخش واقعاً سخت این مذاکرات تازه شروع شده است.

۱۳۹۲/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...