نسخه چاپی

برداشت نارنج 3كیلویی در كاشان +عكس

عکس خبري -برداشت نارنج 3کيلويي در کاشان +عکس

برای نخستین بار در یك پدیده نادر در ‌كاشان درخت نارنج پنج‌ ساله در حیاط خانه‌ای در این شهرستان با نارنج‌هایی به وزن چهار كیلو گرم به بار نشست.

به گزارش نما به نقل از فارس،حسین آزاده که این درخت در حیاط خانه‌اش روییده عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاشت این درخت در باغچه حیاط خانه به صورت خودجوش با هسته‌ای از نارنج که در دست داشتم آغاز شد و با انداختن این هسته به درون باغچه سال بعد سبز و شروع به رشد کرد.

وی افزود: بعد اینکه متوجه روییدن درخت نارنج در باغچه حیاط منزل شدم از آن مواظبت شد و بعد از دو سال به بار نشست و در سال گذشته با وجود اینکه بهار نارنج زیادی داشت اما هیچ‌یک از آنها بارور نشد.

آزاده یادآور شد: امسال نیز درخت نارنج طبق روال سال‌های گذشته بهار نارنج زیادی داشت اما همه ریخت و تنها سه تا از آنها بارور شد و حاصل آن نارنج‌هایی با وزن چهار کیلوگرم است.

وی افزود: قطر هر یک از نارنج‌ها، 50 سانتی‌متر و طول هر یک 20 سانتی‌متر است که در نوع خودش می‌تواند به عنوان گیاهی کم‌نظیر و یاحتی بی‌نظیر محسوب شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان نیز این نوع گیاه را گیاه تاریخ‌ِده اعلام کرد و گفت: بزرگ شدن غیر طبیعی نارنج می‌تواند به دلیل جهش‌های ژنتیکی هنگام گل‌افشانی باشد که منجر به درشت شدن میوه می‌شود.

سید مصطفی قمصری افزود: تغذیه مناسب، شرایط مطلوب و رشد رویشی مورد نیاز توسط یک سری از ژن‌هایی که در گیاه موجود است می‌تواند اندازه، سایز و قیافه میوه را تنظیم کند و با جهش‌هایی که ایجاد می‌شود باعث درشت شدن میوه شود.

۱۳۹۲/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...