نسخه چاپی

پول های ایران از تركیه می رسد

به دنبال توافق هفته پیش ایران با گروه ۱+۵ در ژنو و لغو محدود تحریم های مالی، به بانك های تركیه اجازه داده شده است وارد معامله و انتقال پول به ایران شوند. هالك یكی از بزرگترین بانك های تركیه این فعالیت ها را آغاز كرده است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه طلاع رسانی شبکه خبر، وزیراقتصاد ترکیه اعلام کرد، به دنبال ایجاد توافق بین ایران و 5+1، شرایط برای همکاری همه بانک های ترکیه ای با ایران فراهم شده است.
ظفر گاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه
آقای ظفر گاگلایان وزیر اقتصاد ترکیه در یک نشست در استانبول در جمع فعالین اقتصادی ترک گفته است که تمامی بانک های ترکیه آمادگی دارند که معاملات بین بانک های ایرانی و اروپائی را به انجام برسانند.

با توجه به انتشار گزارش کاخ سفید برآورد می شود که برخی تحریم ها علیه ایران، باعث کاهش مبلغ 80 میلیارد دلار از درآمد نفتی ایران شده باشد. تا قبل از توافق ژنو، بانکها از ترس مجازات آمریکا هر نوع معامله نقل و انتقال پول با بانک مرکزی ایران را متوقف کرده بودند اما اکنون به همه بانک های ترکیه این اجاره داده شده است. بنا به برآورد دولت آمریکا از سال 2012 معادل 80 میلیارد دلار پول فروش نفت ایران در بانک های خارجی بلوکه شده است و ایران به موجب تحریم ها نمی تواند این پول ها را به داخل کشور انتقال دهد و یا در معامله جهانی از آنها استفاده کند.

بانک دولتی هالک بانک ترکیه یکی از بزرگترین بانک های ترکیه ای به عملیات معاملات ارزی با ایران ادامه می دهد و یکی از معدود بانک هایی بود که کلیه عملیات ارزی و بین بانکی را با بانک های ایرانی به انجام رسانید.

وزیر اقتصاد ترکیه گفته است که به خاطر فشاری که توسط آمریکا به ایران وارد شد بانک های خصوصی ترکیه نمی توانستند معاملات تجاری با ایران را انجام بدهند و اکنون این محدودیت ها برداشته شده است و نه تنها هالک بانک ترکیه بلکه بقیه بانک های ترکیه ای هم در تجارت با ایران شرکت خواهند کرد. این سخنان وزیر اقتصاد ترکیه اولین سخنان یک مقام رسمی ترک در مورد کاهش تحریم ها علیه ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است که یک سند fact sheet که از سوی مقامات آمریکایی انتشار یافته است می گوید که شش قدرت جهانی تحریم های برگشت پذیر و هدفمند و قابل تبدیل علیه ایران ایجاد کرده اند.

این معاملات که از طریق هالک بانک ترکیه انجام می شود برای پرداخت هزینه نفت چند پالایشگاه هندی به ایران است و پالایشگران هندی تا ماه ژانویه سال جاری از این روش برای پرداخت بدهی های نفتی خود به ایران استفاده می کردند که اکنون این سیستم پرداختی دوباره به اجراء‌ گذاشته خواهد شد.

دولت آمریکا تحریم های بیشتر نفتی خود علیه ایران را از ماه فوریه امسال شدت بیشتری بخشید و اهداف بزرگتری را برای تحریم نفت ایران بکار برده است.

کشور هندوستان خرید نفت از ایران را در ماه جاری شدت بیشتری خواهد بخشید و انتقال میلیاردها دلار از حساب بدهکاری پالایشگاه هندوستان به ایران در طی هفته آینده انجام خواهد شد و پول های بلوکه شده به حساب بانک های ایرانی واریز خواهد شد.

کارشناسان می گویند که ارتباط ترکیه با اروپا وگشایش در ارتباط های بانکی ترکیه و ایران می تواند اثر قابل توجهی در سرعت معاملات بازرگانان ایران با ترکیه و کشورهای اروپایی ایجاد کند.

پیش از این تنها یک بانک ترکیه ای و یک بانک چینی، معاملات بانکی ایران را انجام می دهند اما اکنون بانک های اصلی ترکیه به جمع بانک های دیگر پیوسته اند تا معاملات بانکی ایران را انجام دهند.

خبرهای رسانه های بین المللی نشان می دهد که از طریق گشایش روابط بانکی با ترکیه و احتمالا با کشورهای دیگر، به تدریج بدهی پالایشگاه های هند و چین به ایران پرداخت خواهد شد.

رقم بدهی هند و چین و کشورهای دیگر چیزی در حدود 40 تا 60 میلیارد دلار است اما مشخص نیست که میزان پرداخت این بدهی با چه حجم و فرصت زمانی و در چه مقطعی انجام می شود. اما در هفته های آینده خبرهای خوشی در ارتباط با بازپرداخت بدهی هند و چین و کشورهای دیگر را خواهیم شنید.

به نظر می رسد که به خاطر بهبود روابط ایران و غرب به دنبال توافق با 5+1، نوعی سبقت بین کشورها در افزایش روابط اقتصادی با ایران محتمل است و از هفته های آینده شاهد بهبود روابط مالی و بانکی و تجاری خواهیم بود.

وزیر اقتصاد ترکیه گفت که با توافق ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه اتمی این کشور و تخفیف تحریم های اقتصادی، تمامی بانک های ترک میتوانند از این پس با ایران کار کنند.

توافق اتمی ژنو بخشی از تحریم های تجاری ایران را تخفیف میدهد، تحریم هایی که بر اساس برآوردهای کاخ سفید آمریکا، بیش از نیمی از صادرات نفتی ایران را قطع کرده و از ابتدای سال 2012 میلادی حدود 80 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران را کاهش داده است.

بانک دولتی "هالک بانک" ترکیه، که یکی از بزرگترین بانک های این کشور و از معدود موسسات مالی است که به رغم تحریم های آمریکا در این مدت به معامله با ایران ادامه داد.

از جمله معاملات هالک بانک ترکیه پرداخت های مالی پالایشگاه های هند به ایران است. این پالایشگاه ها تا فوریه گذشته از این کانال برای پرداخت پول نفت وارداتی خود از ایران استفاده میکردند، و اکنون این کانال دوباره میتواند باز شود.

در ماه فوریه آمریکا مجرای انتقال پول به ایران را تنگتر کرد و از خریداران نفت ایران خواست تا پول ایران را در بانک های محلی و به ارز محلی کشور وارد کننده ذخیره کنند.

از ماه آینده هند میتواند واردات نفت خام خود را از ایران از سر بگیرد و از هفته آینده انتقال میلیاردها دلار بدهی های خود به ایران را آغاز کند.



* لازم به ذکر است تمامی این کارها در صورت لغو تحریم ها در سه مرحله پیش بینی شده که توافق شش ماهه اخیر نخستین مرحله از آن بود، رخ خواهد داد. بر اساس توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 که در ژنو امضا شد، ایران طی شش ماه آینده در مجموع می تواند 7 و نیم میلیارد دلار داد و ستد کند.

مشخصات تحریم هایی که بر اساس توافق شنبه شب، طی شش ماه آینده تعدیل خواهد شد، به شرح زیر است:

۱- ایران می تواند یک تا دو میلیارد دلار طلا بفروشد.

2- ایران اجازه دارد روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت اضافه بفروشد. (تا سقف سه و نیم میلیارد دلار طی شش ماه).

3- ایران می تواند 2 تا 3 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی صادر یا وارد کند.

4- در مجموع ایران اجازه دارد حدود 7 و نیم میلیارد دلار غذا و دارو و کالاهای دیگر، از جمله قطعات هواپیما وارد کند.

۱۳۹۲/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...