نسخه چاپی

خرید گل فقط توسط یك درصد ایرانی‌ها

مازندران قطب عمده تولید گل و گیاه در كشور است كه به غیر از این استان چند استان دیگر نیز در تولید گل فعالیت دارند اما سالانه فقط یك درصد مردم گل می‌خرند.

به گزارش نما به نقل از فارس،مازندران قطب عمده تولید گل و گیاه در کشور است که به غیر از این استان چند استان دیگر نیز در تولید گل فعالیت دارند اما سالانه فقط یک درصد مردم گل می‌خرند.

مازندران را با داشتن آب و هوای ویژه،یکی از قطب‌های عمده تولید گل و گیاه کشور است و این استان با داشتن سه اقلیم نسبت متفاوت یعنی اقلیم جلگه‌ای گرم و مرطوب،اقلیم ناحیه جنگلی گرم،مرطوب و اقلیم ناحیه کوهستانی سرد و خشک است.

سرانه خرید گل توسط یک ژاپنی سالانه 10 بار بوده ولی از هر 100 نفر ایرانی‌ تنها یک نفر در این مدت زمان خاص گل خریداری می‌کند، به عبارت دیگر در کشورمان یک‌ درصد مردم گل می‌خرند.

کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی جهاد کشاورزی مازندران گفت: استان‌های تهران،مرکزی، مازندران،خوزستان و اصفهان از مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده گل و گیاه در کشور هستند.

داود رشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: مازندران با برخورداری از اقلیم‌های یاد شده از نظر اختلاف ارتفاع با دامنه متفاوتی روبرو است به طوری‌که در ناحیه جلگه‌ای 28 متر پایین‌تر از سطح دریا و در نواحی مرتفع کوهستانی با بیش از 3 هزار متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و هر منطقه دارای توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی برای تولید محصولات باغی از جمله گل و گیاهان زینتی و دارویی است.

کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگرچه پروردگار تمام زیبایی‌های طبیعی را به این مرز و بوم هدیه کرده است اما دست انسان‌ها نیز در پیدایش این زیبایی‌ها نقشی درخور ستایش دارد.

رشیدی اضافه کرد: یکی از مظاهر این ادعا مداخله مثبت اشرف مخلوقات و وارد شدن او به عرصه تولید و رشد گل و گیاهان زینتی است.

کارشناس مسئول گل و گیاه زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: اهمیت گل و گیاهان زینتی از دو منظر دارای ارزش و اعتبار است،اشتغال‌زایی مناسب، ارزآوری و درآمد قابل توجه ناشی از پرورش گل و بهره‌وری بالای مصرف آب و نهاده‌های‌شان از اهمیت اقتصادی این محصول است.

* گل و پذیرش حقیقت زوال

رشیدی تصریح کرد: افزایش تفاهم و ایجاد ارتباط و رضایت‌مندی خانوادگی و اجتماعی به ویژه هنگامی که گل به عنوان هدیه به افراد مورد علاقه داده می‌شود و افزایش حس نوع‌دوستی در بین افراد جامعه، بالا رفتن میزان کارآیی در محیط کار از آثار قابل مشاهده،حضور گل و گیاهان زینتی در جامعه انسانی به شمار می‌رود.

وی افزود: گل به دلیل این که در تغذیه روحی انسان‌ها نقش انکار ناپذیری دارد در بالارفتن امید به زندگی با به وجود آوردن فضایی پرطراوت و نشاط و لذت در تمام عرصه‌های زندگی نقش موثرتری ایفا می‌کند.

کارشناس مسئول گل و گیاه زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران یادآور شد: براساس پژوهش‌های علمی وجود گل و گیاهان سبب کم شدن استرس و فشار روحی و میزان افسردگی شده و خرابی و یا خشک شدن گل نیز آثار روانی مطلوبی را از خود به جا می‌گذارد و توان افراد را در روبرو شدن با حوادث ناگوار بالا می‌برد.

کارشناس گل و گیاه زینتی و دارویی و قارچ‌های خوراکی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: یکی دیگر از آثار گل زمانی است که پژمرده، خشک و پرپر می‌شود که خود یادآور باور زوال عمر انسان و از دست رفتن عزیزان است که درس عبرتی برای آدمی بوده و در مقاومت انسان برای باور و پذیرش این واقعیت تاثیر گذار است.

* مزیت‌های تولید گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای

دیگر کارشناس علوم کشاورزی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری به اهمیت فرهنگی و اجتماعی،ارتقای سلامت روحی و روانی افراد و امید به آینده، افزایش بهره‌وری و توانمندی‌های افراد، ارتقای تفاهم و رضایت‌مندی خانواده، ایجاد حس نوع‌دوستی،اهمیت فنی و اقتصادی، بالا بودن راندمان تولید در مقایسه با کشت در فضای بازار اشاره کرد و آن را از مزیت‌های تولید گل،گیاه و محصولات گلخانه‌ای دانست.

محمود مهتدی مدت ماندگاری گل آپارتمانی را دو ماه دانست و گفت: پس از این مدت نیاز به تهیه گل تازه وجود دارد که در روحیات مردم نیز تنوع به وجود آورده و آنان را از یک نواختی بیرون می‌آورد.

وی ادامه داد: از 14 اقلیم آب و هوایی جهان،ایران منطقه‌ای است که با داشتن شرایط جوی مناسب، مستعد کشت و رویش انواع گل و گیاه زینتی است.

این کارشناس با بیان اینکه تعداد تولیدکنندگان گل و گیاه استان 3 هزار نفر است،افزود: استان‌های تهران،مرکزی،مازندران،خوزستان و اصفهان از مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده گل و گیاه در کشور هستند.

مهتدی ساخت پایانه صادراتی در غرب استان صدور مجوز تاسیس و بهره‌برداری،برگزاری نمایشگاه‌های کشوری، نظارت مستمر بر اجرای طرح‌های گلخانه‌ای و تولیدات گل و گیاهان زینتی و هدایت و حمایت بهره‌برداران را از دیگر اقدامات در دست انجام نام برد.

وی از اشتغال‌زایی به طور متوسط 10 نفر در هکتار و میزان ارزآوری در گلخانه‌های مدرن به میزان 100هزار دلار و گلخانه‌های معمولی 20 تا 50 هزار دلار در سال به ازای هر هکتار خبر داد.

* راندمان بالای عملکرد مصرف آب

این کارشناس مصرف آب در واحدهای تولیدی گلخانه‌ای به ویژه به دلیل کاهش پیک مصرف آب زمستانه و نوع سیستم آبیاری و ارزش بالای تولیدات را دارای راندمان بالای مصرف بیان کرد.

وی بالا بودن استانداردها و فاکتورهای محصول تولیدی به منظور پرورش در محیط کنترل شده گلخانه، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های کشاورزی،سم،کود و بذر،امکان مبارزه بهتر و آسان‌تر با انواع آفات و بیماری‌ها، عرضه محصول خارج از فصل به دلیل اقتصادی بودن کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح بستر کشت خاک و آب به علت محدودیت فضای کشت و اقتصادی بودن تولید در اراضی کوچک و محدود با کشت‌های فشرده را یادآور شد.

۱۳۹۲/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...