نسخه چاپی

كاهش ۲.۵درصدی تورم در هر ماه

معاون اول رئیس جمهور از كاهش ۲.۵درصدی تورم در هر ماه در این دولت خبر داد و گفت: دولت آماده دریافت هر نوع انتقادی هست.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز با حضور در همایش بین‌المللی صنعت خودرو با تاکید بر اینکه صنعت خودرو این روزها یکی از نمادهای رشد اقتصادی هر کشور به شمار می‌آید، اظهار داشت: ایران حدود نیم قرن در خودروسازی سابقه دارد و در دو دهه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است در نتیجه خودرو به عنوان یکی از رشته‌های صنعتی تاثیرگذار در اقتصاد کشور به شمار آمده است.

وی با بیان اینکه این دستاوردها با همدلی و هماهنگی تمام سیاست‌گذاران کشور از جمله خودروسازان و قطعه‌سازان به وجود آمده است، افزود: صنعت خودروسازی در ایران و دنیا با زنجیره‌ای بسیار گسترده‌ای مواجه است که از جمله آن می‌توان به سهم قابل توجه این صنعت در ایجاد اشتغال اشاره کرد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی نیازمند کار گسترده‌ای است که به واسطه آن بتوانیم در صحنه‌های بین‌المللی و حوزه صادرات جایگاه مطلوبی را کسب کنیم. البته لازمه تحقق این اهداف تعامل با صنایع بزرگ جهان وایجاد فضای رقابتی میان خودروسازان داخلی است.

جهانگیری ضمن بیان این که دولت در چندماه شروع به کار خود با توجه به شرایط اقتصادی کشور چند اولویت مهم را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: دولت یازدهم در گام نخست تلاش وافری را برای ایجاد ثبات و آرامش و محقق شدن فضای رقابتی در کشور انجام داده است. چرا که به اعتقاد تمام مسئولان اقتصادی کشور هیچ فعالیت اقتصادی بدون وجود بستری مناسب به نتایج خود نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه باید فعالان اقتصادی کشور احساس کنند در فضای ایمنی به فعالیت خود می‌پردازند تصریح کرد: تورم ، نرخ ارز، و سایر شاخص‌های اقتصادی متاسفانه در دو سال گذشته هر روز در حال تغییر و حتی روزانه با تغییراتی روبرو می‌گردید که همین امر در ناثبات بودن فضای کسب وکار در کشور تاثیر قابل توجهی را گذاشته است.

معاول اول رئیس جمهور یکی از اقدامات اساسی دولت برای ایجاد ثبات در عرصه اقتصادی را هدف‌گذاری کنترل نرخ تورم عنوان کرد و اظهار داشت: با در نظر گرفتن این نکته که تورم در شهریور ماه حدود 40 درصد بود. به طور حتم در چنین شرایطی هیچ فعال اقتصادی قادر به فعالیت خود نبود که دولت کنترل آن را یکی از اهداف اساسی خود قرار داد.

جهانگیری اضافه کرد: چند ماه بعد از شروع به کار دولت احساس می‌کنیم تا حدودی ثبات به بازار برگشت و نرخ تورم روند نزولی خود را طی کرده است. به نحوی که تورم هر ماه نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی را داشته است و حتی در هر ماه ما شاهد کاهش دو ونیم درصدی نسبت به ماه قبل نیز بوده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود به دیگر هدف‌گذاری دولت یازدهم که همان بهبود فضای کسب و کار است اشاره کرد و گفت: تا زمانی که شاخص‌های داخلی اقتصاد کشور کنترل نشود ما به سمت بهبود فضای کسب و کار حرکت نخواهیم کرد که بر همین اساس در ریاست جمهوری ما بخشی را تحت عنوان دیدبان شاخص‌های اقتصادی ایجاد خواهیم نمود تا بتوانیم رصد کاملی را از تغییرات و تحولات شاخص‌های اقتصادی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امیدوارم به زودی آیین نامه ایجاد این بخش تصویب و بتوانیم به دستاوردهای مناسبی برای کنترل شاخص‌های اقتصادی دست پیدا کنیم.

جهانگیری به توفیقات قابل تقدیر دولت در این چند ماه برای تعامل با کشورهای صاحب نام اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم دولت در این مدت نشان داد که اهل حساب و کتاب است و به هیچ عنوان نمی‌خواهد عملکرد خود را به صورت تبلیغات و انشاء نشان دهد. به نحوی که برای تصمیم گیری‌های مناسب آمادگی دریافت تمام انتقادات مردم را نیز داریم و حتی از صاحب‌نظران نیز درخواست نموده‌ایم تا در مقابل هر سیاست دولت انتقادات و پیشنهادات خود را عنوان کنند تا بتوانیم در آینده به اهداف خود دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه زمانی که دولت پاسخگو نباشد نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند، تصریح کرد: اگر دولت پاسخگو نباشد در یک دوره فقط مردم جامعه را با چند عدد و رقم که فشار زیادی را بر آنها به وجود آورده است روبرو می‌کند که به اعتقاد ما نباید چنین چیزی اجرایی شود بلکه باید مردم در جریان شرایط باشند.

وی ضمن بیان اینکه در این همایش دولت انتظار دارد صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور به شکوفایی خود بازگردد اظهار داشت: دولت آگاهی دارد که در حال حاضر صنعت خودروی کشور با چالش‌هایی از جمله قیمت تمام شده، کاهش تولید، تغییر روند سودآوری و کیفیت تولید روبرو است اما باید با برنامه‌ریزی و خصوصاً به کار گیری سرمایه انسانی بتوانیم این چالش‌ها را با موفقیت پشت‌سر بگذاریم.

جهانگیری با بیان اینکه انتظار داریم صنعت خودروسازی کشور با سیاست‌گذاری‌های مطلوب از سوی وزارت صنعت و سایر دستگاه‌ها ضمن تعامل با شرکای خارجی خود به پیشرفت و توسعه دست پیدا کند افزود: صنعت خودروسازی کشور در منطقه از جایگاه ویژه برخوردار است و می‌تواند در تولید و صادرات محصولات خود بازارهای قابل توجهی را اذعان خود کند اما کشورهای خودروساز هم بدانند که نباید فقط حمایت‌های خود را از صنعت خودروسازی در مقاطع پیشرفت انجام داده و در زمان‌هایی که این صنعت با مشکلاتی روبرو است آنها را رها کند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خودروسازان باید تلاش ویژه‌ای را بر تولید محصولات با کیفیت ضمن ایجاد فضای رقابتی در سطح بازار به مردم عرضه نمایند گفت: از نظر قیمت مردم گله‌مندی‌های زیادی از صنعت خودروسازی کشور دارند که آنها باید تلاش ویژه‌ای را برای کسب رضایت مردم انجام دهند.

وی در ادامه سخنانی خود به بیان خاطراتی از دوران وزارت خود در بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: در آن مقطع مردم برای دریافت خودروی مناسب خود حتی در انتخاب رنگ نیز با مشکلات متعددی روبرو بودند که من با رصد این گله‌مندی‌ها با حضور در برنامه تلویزیونی از مردم عذرخواهی و از آنها درخواست نمودم تا با ارائه فرصتی رضایتمندی آنها را به وجود آورم که در نهایت این هدف محقق شد.

جهانگیری به حضور نعمت‌زاده به عنوان مدیری مجرب و متخصص در بخش صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: خودروسازان باید در کنار رعایت کیفیت محصولات خود و کسب رضایتمندی مردم استانداردها را نیز در نظر بگیرند و در برنامه‌های کوتاه‌مدت خود به تعامل در توازن ارزی توجه ویژه‌ای را نمایند.

۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...