نسخه چاپی

لاریجانی: دولت به سمت واردات كلان نرود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانیم كه دولت با گشایشی كه در سیاست خارجی به وجود آمده است، به سمت خریدهای كلان خارجی برود

به گزارش نما به نقل از تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح پل طبقاتی صدر با بیان اینکه این پروژه سند درخشانی برای بخش مهندسی کشور است، گفت: از برادر عزیزم آقای قالیباف تشکر می‌کنم که هم کاردان و هم فرد پرانرژی هستند و انصافا در شهرداری کارهای ماندگاری انجام دادند.

وی با اشاره به پروژه دیگری که چندی پیش آن را افتتاح کرد، اظهار داشت: پروژه اتوبان امام علی (ع) نیز کار بزرگی بود و بخش زیادی از ترافیک شهر تهران را رفع کرد. این کار نیز از کارهای ماندگار آقای قالیباف است.

رئیس مجلس ادامه داد: پروژه صدر یک وجه دیگر دارد که ابعاد گوناگون آن را همچون کار مطالعاتی چند وجهی آن گزارش کردند، اما این مجموعه هم از نظر مهندسی و هم تاثیر آن بر ترافیک تهران ارزشمند است که در شهر تهران انجام شده است.

لاریجانی با بیان اینکه باید از کارهای شهرداری تهران تجلیل کرد، گفت: اگر این همت و تدابیر نبود، گرفتاری ترافیکی در شهر تهران برای ما معضلی بود، اما با همین تلاش‌ها شرایط تغییر کرد.

وی این پروژه را یکی از سرمایه‌های بزرگ برای کشور دانست و افزود: روحیه جهادی و روحیه تلاش‌های شبانه‌روزی و اینکه در این پروژه تنها یک روز تعطیل داشتند و اینکه این پروژه با عظمت در حدود 2 سال و اندی به اتمام رسید، نکته مهمی است که می‌تواند در پروژه‌های عمرانی کشور دنبال شود.

رئیس مجلس یکی از آفت‌های پروژه‌های عمرانی را طولانی شدن زمان اجرای آن دانست و اظهار داشت: گاهی برای ساخت یک بیمارستان 16، 17 سال صرف می‌شود که هم هزینه آن زیاد می‌شود و هم آنکه آن پروژه کلنگی می‌شود. این یکی از معضلات کشور است.

لاریجانی ادامه داد: روش اجرا شده در این پروژه نشان می‌دهد که ظرفیت برای اجرای این‌گونه وجود دارد. باید تدبیری شود که پروژه‌های عمرانی همانطور که برای اجرای آن از نظر مهندسی کار می‌شود، تدبیر درستی نیز در پروژه‌های کلان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این آفت همچنان در کشور وجود دارد، به گزارش اخیر رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور در گزارششان اشاره کردند که 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور شروع شده است؛ سوال این است که ما در شرایط فعلی مگر چقدر در سال بودجه عمرانی آن‌هم با این اوضاع فعلی داریم؟ فرض کنید 20 هزار میلیارد. اتمام این پروژه‌ها با این رقم و احتساب نرخ تورم چیزی حدود 40-50 سال طول می‌کشد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت حضور مردم در پروژه‌های عمرانی استفاده کرد و این فاصله را باید به شدت مندرج کرد، اظهار داشت: این اقدام باعث می‌شود هم سرمایه‌های بخش خصوصی و هم نقدینگی به این سمت بیاید و هم اینکه سرمایه‌های انسانی شکل گرفته، دچار خمودگی نشود.

به گفته لاریجانی، یکی از کارهایی که باید برای سال آینده در بودجه کشور برای آن تدبیر شود و دولت نیز راغب است ساز و کار اجرایی‌ آن را فراهم کند، روش‌های منطقی برای حضور و سرمایه‌گذاری مردم برای این سفره و خان گسترده( پروژه‌های عمرانی) است. این نمونه پروژه‌ها نشان می‌دهد که ظرفیت برای اینگونه ساماندهی‌ها وجود دارد.

وی یکی دیگر از نکات قابل تقدیر و ستایش را تدبیر و ساماندهی و طرحی مهندسین ایرانی اجرای کاملا ایرانی آن توسط افراد حرفه‌ای داخلی دانست و افزود: باید توجه کرد که در شرایط فعلی، برون‌رفت اقتصادی ما در همین نقطه است. یعنی اگر ما اطمینان حاصل کنیم و به نیروهای داخل اتکا کنیم، فضای رونق داخلی به وجود می‌آید و شاید این تحریم‌ها کمک کند که شرکت‌های ساختمانی داخل هم رشد کند و مهندسین ما که کارآفرین هستند، برایشان کار به وجود بیاید. در این شرایط تحریم‌ها به یک نعمت تبدیل می‌شود.

۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...