نسخه چاپی

وال استریت ژورنال بررسی كرد

توافقنامه نهایی و دسترسی همیشگی ایران به غنی‌سازی اورانیوم

عکس خبري -توافقنامه نهايي به ايران اجازه دسترسي هميشگي به غني‌سازي اورانيوم را مي‌دهد

وال استریت ژورنال نوشت توافقنامه هسته‌ای جامع احتمالا به ایران این امكان را می‌دهد تا برای همیشه به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.


به گزارش نما؛ روزنامه وال استريت ژورنال چاپ آمريکا در مقاله اي به قلم «جي سالومون» نوشت: دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از توافق هسته اي با ايران به عنوان پيروزي در تلاش ها براي متوقف کردن اشاعه تسليحات هسته اي استقبال مي کنند اما اين توافقنامه باعث نگراني دول غربي و برخي کارشناسان اشاعه شده است مبني بر اينکه اين توافقنامه احتمالا تاثير عکس دارد.




بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز توقف کامل غني‌سازي اورانيوم را در ايران درخواست کرده است.




با اين حال حسن روحاني رئيس جمهور ايران در گفتگو با فايننشال تايمز بر موضع خود تاکيد کرد و گفت بر اساس توافقنامه جامع، دولت وي به طور کامل برنامه هسته اي خود را برنمي چيند.




مقامات دولت اوباما از زمان امضاي اين توافقنامه در بيست و چهارم نوامبر اعلام کرده اند حق ايران را براي غني سازي اورانيوم به صورتي شفاف به رسميت نشناخته اند.




اما متني که به صورت علني اعلام شد بيان مي دارد اگر توافقنامه جامع تري حاصل شود، ايران برنامه غني سازي با محدوديت هاي توافق شده درباره ابعاد و سطح فعاليت هاي غني سازي خواهد داشت.




مقامات ايران از اين توافقنامه به عنوان پيروزي در تلاش هاي يک دهه اي اين کشور براي جلب موافقت غرب با توليد سوخت هسته اي در ايران استقبال کرده اند.




محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران اعلام کرد:« ايران از اين حق برخوردار است و به رسميت شناختن اين حق حائز اهميت است. اين شناسايي وجود دارد.»




ايران از بازرسان هسته اي بين المللي براي بازديد از رئاکتور آب سنگين اراک دعوت کرده است. آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه اعلام کرد اين دعوت را مي پذيرد و هشتم دسامبر از اين تاسيسات بازرسي مي کند.


دولت اوباما در اقدامي به منظور نشان دادن حمايت بين المللي از توافق هسته اي ايران بيانيه هاي چهل کشور، اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد را در تقدير اين تلاش ها منتشر کرد.




هم اکنون چهارده کشور با توانمندي غني سازي اورانيوم وجود دارد. برخي کشورها نظير ژاپن، آلمان و برزيل سلاح هسته اي ندارند اما از اين سوخت براي برنامه هاي برق هسته اي گسترده استفاده مي کنند و کشوري مثل برزيل نيز از اين فنآوري براي تامين سوخت زيردريايي هاي هسته اي استفاده مي کند. 




مقامات رسمي اعلام کردند وزارت امور خارجه آمريکا به تازگي توافق همکاري هسته اي را با ويتنام امضا کرده است که شامل پادمان هاي سختگيرانه عليه غني سازي اورانيوم و فنآوري هاي بازفرآوري که در توافق امارات عربي متحده وجود دارد نيست.




کره جنوبي در مذاکرات اوائل امسال با آمريکا از کنار گذاشتن طرح هاي خود براي بازفرآوري سوخت مصرفي راکتورهايش خودداري کرده است.




مقامات بلندپايه آمريکا اعلام کرده اند امکان دستيابي به توافقي با ايران که در نتيجه آن برنامه هسته اي اين کشور به طور کامل برچيده شود وجود ندارد.




آنها معتقدند گزينه جايگزين اين توافقنامه جنگ يا اجازه به ايران جهت ادامه گسترش فعاليت هسته اي اين کشور است.




۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...