نسخه چاپی

چرا مسئولان ارشد سوری به ایران آمدند ؟

نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوری در مصاحبه با العالم، به موضوع سفر "وائل حلقی" نخست وزیر سوریه و "ولید معلم" وزیر خارجه این كشور به تهران و دیدار با مسئولان ارشد كشورمان پرداخت.

به گزارش نما؛ "عفيف دله" روز شنبه در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: سفر وائل حلقي به تهران با هدف پی گیری هماهنگی میان دولت های ایران و سوریه در سطح روابط دوجانبه صورت گرفته است. وی افزود که این مساله نشان دهنده جدی بودن همکاری میان تهران – دمشق و سطح پیشرفته روابط دو طرف و بررسی ادامه این روند است.




دله تأکید کرد که سفر وائل الحلقی به تهران در شرایطی صورت می گیرد که بحث برگزاری نشست بین المللی ژنو 2 و موفقیت تاریخی عظیم ایران در توافق با جامعه بین المللی درخصوص حفظ حقوق هسته ای این کشور، وضعیت سیاسی جدیدی را برای منطقه و جهان رقم زده است. وی تاکید کرد که این مساله به منزله موفقیت در لحن دیپلماسی بین المللی است که می تواند بر نشست ژنو 2 هم تاثیرگذار باشد.




این نویسنده و روزنامه نگار سوری تصریح کرد که هماهنگی که امروزه میان ایران و سوریه در زمینه سیاسی وجود دارد، نشان دهنده اهمیت نقش ایران در ژنو 2 و به طور کلی در منطقه است و این برخلاف تصور برخی از طرف های منطقه ای است که نمی خواهند ژنو 2 به هیچ موفقیت سیاسی در زمینه حل و فصل بحران سوریه دست یابد.




عفيف دله اظهار داشت: برخی طرف های منطقه ای و بین المللی خواهان مشارکت ایران درارائه راه حل برای بحران سوریه نیستند ؛اما دمشق تاکید دارد که ایران نقش موثری در حل بحران سوریه و در کاهش عملیات تروریستی دراین کشور و تقویت لحن سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه دارد.




دله همچنین گفت که اقدامات تروریستی به طور کامل ، باید قبل از برگزاری نشست ژنو متوقف شود زیرا بررسی توقف این اقدامات در نشست ژنو معنایی ندارد چرا که مردم سوریه بیش از دو سال و نیم است که از اقدامات تروریستی و حمایت های طرف های منطقه ای و بین المللی از تروریسم رنج می برند.




این نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه گفت شرکت کنندگان در ژنو دو باید به دنبال تقویت اصل نابودی تروریسم و از بین بردن منابع حمایت از تروریست ها باشند و نیز راه های کمک به شروع روند سیاسی در سوریه با حمایت طرف های منطقه ای و بین المللی را بررسی کنند.وی اظهار داشت درصورتیکه پافشاری بین المللی برای لزوم توقف اشکال مختلف حمایت از گروه های مسلح تروریستی وجود نداشته باشد ، حضور در ژنو دو معنایی ندارد.




دله تاکید کرد که سوریه با دراختیار داشتن ارتش مقتدر و ملت مقاوم ، عوامل قدرت را دارد و پیروزی های مستمر ارتش سوریه در میدان جنگ ، براقتدار ارتش صحه می گذارد ودرصورتیکه این گونه نبود ، شاهد طرح هایی برای حل بحران سوریه از نظر سیاسی نبودیم واین بدان معناست که میدان نبرد ، دربردارنده عوامل قدرت در سوریه است.وائل حلقی عصر جمعه به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.وزیران خارجه، نفت، برق و بهداشت نخست وزیر سوریه را در این سفر همراهی می کنند.

۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...