نسخه چاپی

مرگ مغزی، توقف پایدار همه‌ی اعمال مغز

پیوند اعضا تنها راه ادامه‌ی حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و كبد و بهترین درمان برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته‌ی كلیه است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در حالی که تعداد زیادی از افراد دچار مرگ‌ مغزی بدون استفاده از اعضا مدفون می‌شوند، بیماران زیادی در شرایطی منتظر دریافت اعضای پیوندی هستند که انجام ندادن این پیوند به مرگ آنها منجر می‌شود.

مرگ مغزی، توقف پایدار همه‌ی اعمال مغز

دکتر «علی‌اصغر یارمحمدی»، رییس مرکزدیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه، گفت: مرگ مغزی توقف پایدار و برگشت‌ناپذیر همه‌ی اعمال مغز است و در این وضعیت، هیچ‌ امیدی برای بازگشت فعالیت مغز آسیب‌دیده وجود ندارد و فرد دچار مرگ ‌مغزی هرگز قادر به زندگی دوباره نیستند.

وی می‌افزاید: فرد دچار مرگ ‌مغزی بدون کمک دستگاه نمی‌تواند نفس بکشد، مردمک‌هایش پاسخ به نور ندارند، به تحریک دردناک عکس‌العمل نشان نمی‌دهد، دستگاه گیرنده‌ی امواج مغزی هیچ‌ موجی را از مغز وی ثبت نمی‌کند و خط صاف رسم می‌کند.

یارمحمدی با اشاره به این‌که «مرگ مغزی نشانه‌های متعدد دیگری نیز دارد که از طریق آنها و معاینات تکمیلی به تشخیص قطعی می‌رسند»، گفت: مرگ مغزی به‌طور معمول پس از صدمه‌ی شدید به سر، خونریزی مغزی، سکته‌ی مغزی یا نرسیدن طولانی‌مدت اکسیژن به مغز اتفاق می‌افتد.

آیا بیماران مرگ مغزی به زندگی بازمی‌گردند؟

رییس مرکزدیالیز وپیوند اعضای بیمارستان منتصریه گفت: اگر شنیدید فردی دچار مرگ مغزی بوده و مجدد بهبود یافته است، مسلم است که آن فرد دچار مرگ مغزی نبوده و بلکه در کمای عمیق بوده و واژه‌ی مرگ مغزی به اشتباه درباره‌ی وی استفاده شده است.

یارمحمدی ادامه داد: تشخیص این دو حالت از یکدیگر به‌وسیله‌ی معاینه، نوار مغز و دیگر اقدامات تشخیصی به‌‍طور کامل امکان‌پذیر است که این معاینات به‌صورت دقیق و در چند مرحله از سوی حداقل 5 متخصص بررسی و تأیید می‌شود.

تفاوت مرگ مغزی با اغما(کما)

وی درباره‌ی تفاوت مرگ مغزی و اغما، اظهار کرد: اغما کاهش اعمال مغز است و احتمال برگشت هوشیاری وجود دارد اما مرگ مغزی، فقدان برگشت‌ناپذیر همه‌ی فعالیت‌های مغز است و شانسی برای بهبودی پس از مرگ مغزی وجود ندارد.

یارمحمدی افزود: در حالت اغما، شخص ممکن است برای مدت طولانی زنده بماند و زندگی نباتی پیدا کند، اما در مرگ مغزی، فرد به‌طور حتم پس از چند ساعت یا در نهایت چند روز فوت می‌کند.

چرا فرد دچار مرگ‌مغزی هنوز قلبش می‌تپد؟

یارمحمدی در این‌باره با بیان این‌که «قلب به علت خودکار بودن در صورت داشتن اکسیژن تا مدتی به کار خود ادامه می‌دهد»، اظهار کرد: این درحالی است که یک دستگاه تنفس مصنوعی باید اکسیژن کافی را برای ادامه ضربان قلب فراهم کند و باید توجه داشت که قلب بدون این کمک‌های مصنوعی از حرکت می‌ایستد.

به‌گفته‌ی وی، حتی با وجود همه‌ی این تجهیزات نیز قلب فقط برای مدت کوتاهی ضربان دارد که این مدت از چند ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد.

تأثیر مرگ مغزی بر اعضای دیگر بدن

وی ادامه داد: مرگ مغزی یعنی نرسیدن اکسیژن یا جریان خون به مغز اما اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیه‌ها یا کبد تا مدتی به‌کار خود ادامه می‌دهند و قابل پیوند هستند.

یارمحمدی افزود: این ارگان‌ها در صورت اقدام به موقع می‌توانند در بدن شخص دیگری به‌وسیله‌ی پیوند اعضا استفاده شوند. با این حال تخریب اعضای بدن به فاصله کمی پس از مرگ مغزی آغاز می‌شود و از همین‌رو فرآیند اهدا و پیوند عضو باید هر چه زودتر انجام شود.

همه می‌توانند پس از مرگ مغزی اهداکننده‌ی عضو باشند

یارمحمدی گفت: هرکسی می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی با رضایت بستگانش در زمان مرگ، اهداکننده‌ی عضو باشد و شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ ‌مغزی، تعیین‌کننده‌ی قابلیت وی برای اهدای عضو است.

رییس مرکزدیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه تصریح می‌کند: اهدای عضو تنها در صورتی انجام می‌شود که اقدامات حیات‌بخش برای نجات جان وی موفقیت‌آمیز نباشد، یعنی دچار مرگ‌ مغزی شده باشد.

وی افزود: پس از هر حادثه، همه‌ی تلاش‌ها و اقدامات طبی برای حفظ سلامت و احیای فرد انجام می‌شود و تنها پس از بررسی‌های همه‌جانبه و موشکافانه از سوی گروه‌های پزشکی، مرگ مغزی اعلام می‌شود و برای جلوگیری از هر خدشه، پزشکان معالج بیمار و پزشکان تأییدکننده مرگ‌ مغزی و پزشکان گروه‌ پیوند به‌طور کامل متفاوتند.

چرا از خانواده‌ها درباره‌ی اهدای عضو درخواست می‌شود؟

یارمحمدی اظهار کرد: اخلاق حکم می‌کند که به خانواده‌ی فرد دچار مرگ‌ مغزی امکان انتخاب گزینه اهدای عضو داده می‌شود و این در حالی است که پیوند اعضا و نسوج، به فرد دیگری زندگی می‌بخشد یا کیفیت زندگی او را بهتر می‌کند.

وی گفت: این موقعیت، فرصتی است برای خانواده دهنده تا جان فرد دیگری را نجات بخشند و از آنجا که مدت نگهداری فرد دچار مرگ‌ مغزی محدود است، باید در این‌باره هرچه سریع‌تر تصمیم گرفته شود.

تایید مرگ‌ مغزی توسط 5 پزشک

رییس مرکزدیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه با بیان این‌که «از زمان اعلام مرگ‌مغزی از سوی پزشک معالج، حداقل 24ساعت طول می‌کشد تا عمل پیوند انجام شود»، گفت: در این مدت، فرد دچار مرگ‌مغزی از سوی 5 پزشک متخصص که از سوی وزیر بهداشت برای این کار حکم دارند و عضو هیئت علمی دانشگاه هستند، شامل یک جراح مغز و اعصاب، متخصص داخلی مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی و نماینده‌ی پزشکی‌قانونی ویزیت می‌شود.

وی افزود: پزشکان تأییدکننده، هر یک مستقل از یکدیگر، فرد را در دو نوبت معاینه و مرگ مغزی وی را تأیید می‌کنند. هم‌چنین آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا مشخص شود کدام‌ یک از اعضای بدن برای پیوند مناسب است و اعضا از سوی تیمی از پزشکان متخصص برداشته و به گیرندگان پیوند می‌شوند.

یارمحمدی تصریح کرد: پس از برداشت اعضا از بیمار مرگ‌مغزی، محل جراحی به دقت ترمیم می‌شود تا تغییری در ظاهر بدن فرد اهداکننده عضو مشاهده نشود و سپس پیکر وی به خانواده‌اش تحویل داده می‌شود.

آیا به خانواده گفته می‌شود چه اعضایی پیوند می‌شود؟

یارمحمدی گفت: اعضای اهدایی برای پیوند از سوی خانواده اهداکننده یا بر اساس وصیت خودش تعیین می‌شوند و پس از انجام عمل پیوند هم مرکز مدیریت پیوند به خانواده دهنده اعلام می‌کند که از میان اعضایی که آنها اهدا کرده‌اند، کدامیک‌ به پیوند رسیده است.

به خانواده‌ی اهداکننده‌ی پولی داده نمی‌شود

رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای بیمارستان منتصریه در این‌باره خاطرنشان کرد: هیچ مبلغی به خانواده دهنده تعلق نمی‌گیرد و اهدای عضو فقط با قصد رضایت حق تعالی و کمک به هم‌نوعان انجام می‌شود، از این‌رو اهداکنندگان عضو و خانواده‌هایشان مورد احترام و تکریم جامعه قرار می‌گیرند.

۱۳۹۲/۹/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...