نسخه چاپی

پیمان امنیتی كابل-واشنگتن بررسی شد

كارشناس افغان: مفاد پیمان امنیتی مغایر با مصالح مردم افغانستان است

عکس خبري -کارشناس افغان: مفاد پيمان امنيتي مغاير با مصالح مردم افغانستان است

كارشناس نظامی افغان با بیان اینكه پیمان امنیتی كابل–واشنگتن جامعه سیاسی افغانستان را دچار سردرگمی كرده است، عدم رعایت مصالح مردم را از مهمترین دلایل مخالفت خود با این پیمان برمی‌شمرد.

به گزارش نما؛ «عبدالواحد طاقت» کارشناس مسائل نظامی در کابل با اشاره به این که افغانستان در شرایط کنونی نیاز به یک هم پیمان استراتژیک و نظامی دارد، گفت: امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن به نفع مردم افغانستان نیست.




این کارشناس نظامی تاکید می‎کند: مردم افغانستان در شرایط حاضر، آماده امضای پیمان امنیتی با آمریکا نیستند، زیرا این پیمان باید بر اساس یک شرایط مشخص، به امضا برسد.




طاقت تاکید کرد: امضای پیمان امنیتی بین کابل ـ واشنگتن بر اساس مصالح ملی مردم افغانستان صورت نگرفته است و هرگاه این پیمان امضا شود، مردم افغانستان متضرر خواهند شد.




وی با بیان اینکه مردم افغانستان از محتویات توافقنامه امنیتی آگاه نیستند، اظهار داشت: اینکه تا چه حد این پیمان به نفع مردم افغانستان است باید گفت که در توافقنامه امنیتی، 90 درصد منافع آمریکا نهفته است و حتی 10 درصد دیگر آن به نفع دولت افغانستان هم نیست.




طاقت اضافه می‎کند که واشنگتن با استفاده از کمک‎های اقتصادی و نظامی خود، دولت کرزی را تهدید می‎کند که این خود نشان می‎دهد آمریکا به دولت افغانستان ظلم می‎کند.




این کارشناس نظامی افغان افزود: آمریکا و ناتو مردم افغانستان را خلع سلاح کرده و این کشور را به یک ویرانه تبدیل ساخته‌اند که به همین منظور، مردم افغانستان خواهان جبران خسارت از سوی آمریکا شده‌اند.




در همین حال، امرالله امان از دیگر کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان معتقد است، پیمان امنیتی که جزو پیمان استراتژیک افغانستان و آمریکاست که بایستی به امضا برسد.




این کارشناس افغان تصریح کرد: مردم افغانستان در جرگه مشورتی توافق کردند که سند امنیتی با آمریکا به امضا برسد و امضای این سند، افغانستان را از وضعیت چالش‎های اقتصادی و ناامنی‎ها نجات داده و به سوی خودکفایی خواهد برد.




به گفته امان، کرزی رئیس‎جمهور افغانستان پیش از برگزاری جرگه مشورتی، گفته بود،‌ در صورتی که این جرگه سند امنیتی را بین 2 کشور مورد توافق قرار دهد آن را امضا می‎کند اما اکنون رئیس جمهور افغانستان با منافع ملی افغانستان بازی می‎کند.




مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفر خود به کابل افزود، ‌در صورتی ‎که دولت افغانستان ظرف یک ماه آینده سند امنیتی را امضا نکند، تا پایان سال 2014 میلادی، زمینه خروج نظامیان ناتو و آمریکایی را از افغانستان فراهم می‎کند.




این کارشناس افغان درباره اظهارات مشاور باراک اوباما نیز گفت: اگر سند امنیتی بین کابل–واشنگتن به امضا نرسد و نیز نظامیان ناتو از افغانستان خارج شوند، افغانستان بار دیگر به سوی ناامنی‎ سوق داده خواهد شد.




وی تاکید کرد که مردم افغانستان به قرارداد امنیتی با آمریکا نیاز دارند و از نهادهای داخلی و بین المللی تقاضا کرد تا فشارهای سیاسی را برای امضای این قرارداد بر دولت افغانستان بیشتر کند.

۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...