نسخه چاپی

47 كشته و زخمی در تظاهرات تایلند

عکس خبري - 47 کشته و زخمي در تظاهرات تايلند

در خشونت های تظاهرات در تایلند شماری كشته و زخمی شدند.

به گزارش نما؛ شبکه تلويزيوني  پرس تي  وي در خبري فوري از  کشته شدن دو نفر و زخمي شدن 45 نفر در خشونت هاي صورت گرفته در تظاهرات تايلند خبر داد.

خبرگزاري فرانسه هم در خبري فوري از بانکوک اعلام کرد پليس تايلند براي متفرق کردن تظاهرکنندگان ضد دولتي از گاز اشک آور استفاده کرد.

مقام‌های امور اضطراری تایلندی گفته‌اند دو نفر در پی در درگیری‌ها و خشونت‌هایی که روز شنبه، نهم آذرماه، در ادامه اعتراضات ضددولتی چند روزه در تایلند رخ داد کشته شد و دست‌کم ۴۵ نفر نیز زخمی شدند.

یک مقام رسمی نیروی پلیس بانکوک، پایتخت تایلند، پیشتر هویت یکی از قربانی را اعلام کرده بود؛ او پسر جوانی ۲۱ ساله است که در پی شلیک گلوله جان خود را از دست داده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها قربانی دیگر «سربازی از هواداران دولت بوده است».

بنا بر گزارش‌ها در میان زخمی‌شدگان نیز گروهی بر اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند و مابقی در پی حملات با چاقو یا بر اثر پرتاب سنگ.

بانکوک‌پست، چاپ تایلند، می‌گوید درگیری‌ای که به کشته شدن جوان تای انجامیده است به دلیل زد و خورد میان دانشجوی کشته شده و یک نگهبان «سرخ‌پوش» بوده است.

«سرخ‌پوشان» هوادارن دولتی که اکنون روی کار است به شمار می‌روند؛ کسانی که در تظاهراتی سه سال پیش علیه دولت پیشین شرکت کردند.

اعتراضات سه سال پیش «سرخ‌پوش‌ها» ده‌ها کشته بر جای گذاشت.

تا روز گذشته در حالی‌که معترضان به دولت که با رنگ زرد شناخته می‌شوند در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها جمع شده‌اند، هوادران سرخ‌پوش دولت نیز در گوشه و کنار تجمعاتی را تشکیل داده‌ بودند.

روز یک‌شنبه دهم آذر ماه، رهبر «سرخ‌پوشان» از هواداران دولت خواست تا به تجمعات خود خاتمه دهند.

یک شاهد در محلی که روز گذشته در آن از اسلحه استفاده شده به بانکوک‌پست گفت است که گلوله از میان نگهبانان غیررسمی که مراقبت از تجمع هواداران دولت را در دست داشتند، شلیک شده است.

این درگیری در نزدیکی استادیومی در پایتخت صورت گرفته است.

برخی رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند جریان مرگ جوان دانشجوی معترض به دولت هنوز دقیقا مشخص نیست ولی به‌هر حال به او در زمان درگیری میان معترضان و هواداران دولت شلیک شده است.

دولت تایلند قرار است از روز یک‌شنبه دهم آذر ماه سه هزار نیروی ارتش را برای آنچه «تامین امنیت» پایتخت نامیده است به خیابان‌های بفرستد.

سوتپ توئکسوبان، رهبر پیشین حزب دموکرات و معاون نخست‌وزیر پیشین تایلند، از سرشناس‌ترین چهره‌های معترضان که از راهپیمایان خواسته بود تا به محاصره‌ اداره‌ها و ساختمان‌های دولتی و ماندن در خیابان‌ها ادامه دهند، روز گذشته گفت اعتراض‌ها به «روز پیروزی» انجامیده است.

رسانه‌ها می‌گویند این نگرانی وجود دارد که سازوکارهای دولتی و کار آنها به طور گسترده‌ای مختل شود، آنچه می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر به‌سزایی بگذارد.

در عین حال در حالی که تظاهرات خیابانی در تایلند ادامه دارد، اینگلاک چیناوات (شیناواترا)، نخست وزیر آن کشور، روز پنج شنبه توانست از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

بنا بر گزارش‌ها، تازه‌ترین اعتراضات، بزرگ‌ترین از زمان اعتراضات خونین سال ۲۰۱۰ است، که هواداران دولت فعلی به راه انداختند.

معترضان دولت اینگلاک چیناوات از دوشنبه هفته گذشته به خیابان‌ها رفته‌اند.

آنها نخست‌وزیر را متهم کرده‌اند که بازیچه دست برادرش، نخست‌وزیر پیشین تایلند، تاکسین چیناوات است. چیناوات که خود با کودتا سرنگون شده است، در عین حال با اتهام‌های مختلف مالی روبه‌روست.

بسیاری از معترضان به دولت فعلی هوادارن حزب اپوزیسیونِ «دمکرات» به‌شمار می‌روند.

حزب حاکم «فوآ تای» -پیشتر حزب «قدرت مردم»- از موفق‌ترین احزاب سیاسی سال‌های گذشته در تایلند به شمار می‌رود و قدرت را تقریبا بی‌وقفه با نام‌های گوناگون در دست داشته است.

حزب دمکرات در میان شهروندان مناطق جنوبی، ساحلی و شهرنشین تایلند از هواداران زیادی برخوردار است در حالی‌که حزب حاکم که خانواده چیناوات در آن صاحب نفوذند در مناطق شمالی و نیز میان شهروندان شهرهای کوچک‌تر و روستاها طرفداران زیادی دارد.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...