نسخه چاپی

مخالفان اوكراینی برای تظاهرات امروز آماده می‌شوند

عکس خبري -مخالفان اوکرايني براي تظاهرات امروز آماده مي‌شوند

در بحبوحه مناقشه بر سر مناسبات اوكراین با اتحادیه اروپا حزب مخالف این كشور امیدوار است بتواند دهها هزار تن را برای تظاهرات امروز جمع و درخواست خود را مبنی بر استعفای ویكتور یانوكویچ رئیس جمهور اوكراین تكرار كند.

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاري فرانسه، سه حزب مخالف اصلي اوکراين پس از سرکوب تجمع مخالفان و زخمي شدن دهها تن در روز شنبه اعلام کردند که در حال تشکيل يک گروه ضربت مقاومت ملي هستند.

تجمع مخالفان توسط پليسهاي باتوم به دست که روز شنبه به حدود 1000 تظاهرکننده در ميدان استقلال کي‌يف حمله کردند، بر هم زده شد.

حدود 10 هزار تن نيز در کي‌يف گردهم آمدند و استعفاي يانوکويچ را خواستار شدند. رئيس جمهور اوکراين پيشتر با امضاي يک توافقنامه کليدي سياسي و تجارت آزاد با اتحاديه اروپا مخالفت کرده بود.

پس از آنکه پليس ميدان استقلال را با موانع فلزي محاصره کرد، حزب مخالف اوکراين خواستار برگزاري يک تظاهرات جديد در يک پارک در مرکز کي يف شد.

ويتالي کليشکو قهرمان بوکس سنگين وزن جهان و رئيس حزب مخالف موسوم به «مشت» روز شنبه با اعلام برگزاري تظاهرات جديد به حدود 10 هزار حامي اين حزب گفت: ما مي‌توانيم و بايد اين مقامات را برکنار کنيم.

وي تقريبا يک هفته پس از اعتراضات در سراسر اوکراين به جمعيت حاضر گفت: ما بايد اعلام کنيم که اجازه نمي‌دهيم تا آنها ما را تحقير کنند و براي حقوق خود خواهيم جنگيد.
اعتراضات در اوکراين پس از آن شروع شد که مقامات اين کشور تصميم گرفتند توافق با اتحاديه اروپا را که اوکراين را در مسير الحاق به اين اتحاديه قرار مي‌دهد، لغو کنند.

اتحاديه اروپا مسکو را به اعمال فشار روي کي‌يف براي خروج از اين توافق متهم کرده است. اوکراين به شدت به گاز وارداتي از روسيه وابسته است.

ليتواني رئيس کنوني دوره اي اتحاديه اروپا روز شنبه اعلام کرد استفاده از زور قابل قبول نيست و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و استفان فوله کميسر توسعه اين اتحاديه خواستار انجام تحقيقات در اين زمينه شدند.

ين پساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا گفت: خشونت و تهديد جايي در اوکراين امروز ندارد.

سازمان عفو بين‌الملل از مقامات اروپايي خواست که به وظايف خود در زمينه حفاظت از حقوق بشر پايبند باشند.

يانوکويچ روز شنبه در بيانيه اي گفت: وي به دليل اعمال زور عليه تظاهرکنندگان بسيار ناراحت است و متعهد شد که عاملان اين خشونتها مجازات شوند.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...