نسخه چاپی

اگر تسویه نكنید باید نقدی بنزین بزنید

عکس خبري -اگر تسويه نکنيد بايد نقدي بنزين بزنيد

دبیر انجمن شركت‌های هواپیمایی با اشاره به خلف وعده‌ دولت برای ارائه بنزین 200 تومانی، گفت: شركت پخش اعلام كرد نرخ سوخت سال 90 برای ایرلاین‌ها 400 تومان محاسبه شده و هر شركتی تسویه نكند، باید پول بنزین را نقداً بدهد.

به گزارش نما، حمید غوابش در گفت‌وگو با فارس،اظهار داشت: در 28 اسفند‌ماه سال گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرخ سوخت پروازهای خارجی را ناگهان به طور قابل توجهی افزایش داد و به هر لیتر 1130 تومان رساند.

وی ادامه داد: این در حالی بود که شرکت‌های هواپیمایی از قبل فروش بلیت خود را انجام داده بودند و اساس قیمت‌گذاری بلیت، هزینه‌های تمام شده بود که نرخ سوخت یکی از اقلام مهم در این‌باره به حساب می‌آید.

این عضو شورای عالی هواپیمایی با تأکید بر اینکه همه شرکت‌های هواپیمایی داخلی از سیاست‌های هدفمندی یارانه‌های حامل‌های انرژی حمایت می‌کنند، گفت: معتقدیم این سیاست‌ها قطعا موجب توسعه و پیشرفت کشور خواهد شد.

غوابش ادامه داد: اما در عین حال لازم است این سیاست‌ها با مشورت ذی‌نفعان تبدیل به تصمیم و موارد اجرایی شود زیرا این مورد کمک می‌کند سیاست‌ها با موفقیت همراه شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: اگر ذی‌نفعان در فرآیند اجرای این تصمیمات قرار نگیرند قطعاً موفقیت این تصمیمات تضمین شده نیست.

* تصمیم‌گیری‌های مختلف درباره نرخ سوخت در سال گذشته

این عضو شورای عالی هواپیمایی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نرخ سوخت پروازها ابتدا از 100 تومان به 400 تومان افزایش یافت که این امر موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی شد اما درآمدهایی که بتواند این هزینه‌ها را پوشش دهد برای ایرلاین‌ها تعریف نشد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: در همین راستا پس از مذاکرات فراوان مقرر شد نرخ سوخت از 100 تومان به 200 تومان افزایش یابد و اگر سال 91 نرخ سوخت افزایش یافت، متناسب با آن بهای بلیت نیز تغییر کند.

* خلف وعده در ارائه سوخت 200 تومانی/ زیان انباشته ایرلاین‌ها

این عضو شورای عالی هواپیمایی تصریح کرد: اما به طور ناگهانی در سال جاری باز اعلام کردند که نرخ سوخت از 200 تومان به 400 تومان افزایش یافته است ضمن آنکه ایرلاین‌ها موظف هستند مابه‌التفاوت این نرخ مربوط به سوخت سال 90 را نیز با شرکت ملی پخش تسویه کنند و در غیر این‌صورت اگر تسویه نکردند، سوخت از این پس تنها به صورت نقدی به آنها ارائه می‌شود.

غوابش خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت همکاری کرد و نرخ سوخت به صورت لیتری 200 تومان به شرکت‌های هواپیمایی ارائه شد اما متأسفانه هم‌اکنون بدهی ایرلاین‌ها براساس هر لیتر 400 تومان در سال 90 محاسبه شده و این امر به زیان انباشته ایرلاین‌ها تبدیل شده است.

* خط و نشان‌ شرکت ملی پخش برای صنعت هوایی مسافری

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه باید مدیریت صحیح به طور تخصصی اعمال شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مابه‌التفاوت سوخت تا 400 تومان جزء بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی محسوب شده است و هر بار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با ارسال نامه‌هایی از ایرلاین‌ها خواسته که باید بدهی‌های خود را تسویه کنند و در غیر این‌صورت هر شرکتی که تسویه نکند سوخت به صورت نقدی به آنها ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مورد چالش جدیدی را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم کرده گفت: این چالش‌ها باید نظیر سال 90 به خوبی مدیریت شود؛ معتقدیم اجرای این‌گونه تصمیمات باید با مشورت ذی‌نفعان اجرایی شود و متناسب با افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها، راه‌های پوشش این هزینه‌ها نیز در نظر گرفته شود.

این عضو شورای عالی هواپیمایی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال مذاکره با مسئولان هستیم تا این مشکل پیش‌رو را برطرف کنیم.

* چالش ایرلاین‌های ایرانی با چهار مشکل اصلی

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد در پروازهای داخلی نرخ بلیت افزایش یابد، اضافه کرد: تنها نرخ سوخت نیست که موجب افزایش هزینه ایرلاین‌ها شده ست بلکه در کنار آن نوسانات ارزی، تورم‌های سالیانه و فشارهای بیرونی موجب بروز هزینه‌های بیشتر برای شرکت‌های هواپیمایی شده است که این‌گونه موارد تحت مدیریت شرکت‌های هواپیمایی نیست.

غوابش تصریح کرد: دلائل زیادی برای افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد که اگر راهکاری برای پوشش این هزینه‌ها در نظر گرفته نشود صنعت با معضل مواجه خواهد شد.

* رقابت نابرابر ایرلاین‌‌های داخلی با ایرلاین‌های خارجی در پرواز‌‌های بین‌المللی

غوابش با تأکید بر اینکه یکی از اقلام مهم در تعیین قیمت نهایی پرواز، قیمت سوخت هواپیما است، گفت: تنها یک روز قبل از اجرا، ابلاغیه افزایش نرخ سوخت پرواز‌های خارجی به شرکت‌های هواپیمایی اطلاع داده شده است و به همین دلیل این امر به ضرر و زیان انباشته‌‌ برای شرکت های هواپیمایی که در ایام تعطیلات نوروزی پروازهای خارجی داشتند، منجر شد.

این عضو شورای عالی هواپیمایی یادآور شد: فضای محیط کسب و کار در پروازهای خارجی، محیطی رقابتی و در عین حال نابرابر است؛ شرکت‌های ایرانی در فضای برابری با شرکت‌های خارجی رقابت نمی‌کنند حال در این شرایط نابرابر اگر نرخ سوخت نیز آزاد شود قطعاً شرکت‌های هواپیمای ایرانی در این رقابت شکست می‌خورند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: اگر بخواهیم تمام الگوهایی که شرکت‌های هواپیمایی خارجی دارند را به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تحمیل کنیم در واقع فضا را برای رقابت آنها نابرابر کرده‌ایم.

این عضو شورای عالی هواپیمایی خاطرنشان کرد: این امر موجب می‌شود پروازهای خارجی از حضور شرکت‌های هواپیمایی داخلی تهی شده و عرصه برای شرکت‌های خارجی باز شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت به یک‌هزار و 130 تومان برای پرواز‌های خارجی از 28 اسفندماه ابلاغ شد، اضافه کرد: نرخ سوخت آزاد شناور است و براساس فوب خلیج‌فارس ارائه می‌شود.

غوابش در خصوص نرخ بلیت پرواز‌های خارجی خاطرنشان کرد: در پروازهای خارجی نرخ‌ها رقابتی و شناور است و ایرلاین‌ها نمی‌توانند بیش از آنچه که در دنیا ارائه می‌شود، قیمت خود را افزایش دهند.

این عضو شورای عالی هواپیمایی خاطرنشان کرد: نرخ‌ها در فصول مختلف متفاوت و به صورت شناور تعیین می‌شود.

۱۳۹۱/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...