نسخه چاپی

در گفت گو با حاجی بابایی مطرح شد:

كوتاه آمدن از قانون، ملاحظه نیست، مناقصه است

عکس خبري - كوتاه آمدن از قانون، ملاحظه نيست، مناقصه است

وزیر سابق آموزش و پرورش كلیدی ترین توصیه رهبر معظم انقلاب در دوره های مختلف خطاب به نمایندگان را كلان نگری و لحاظ كردن منافع ملی دانسته و تصریح كرد: این موضوع از توصیه های همیشگی ایشان است

به گزارش نما؛ حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجالس پنجم تا هشتم در خصوص وظایف نمایندگی اظهار داشت: نمایندگان دو کار مهم دارند یکی قانون گذاری و دیگری نظارت. این دو وظیفه مانند دو روی یک سکه است که بدون یک طرف آن، شرایط بروز طرف دیگر محقق نمی شود. بر همین اساس است که وقتی بودجه کلان مملکت توسط مجلس تصویب می شود در پایان سال باید تفریغ بودجه صورت بگیرد و تفریغ یعنی اینکه بررسی کنیم بودجه چطور هزینه شده است ؟

وی همچنین در ارتباط با آفات نمایندگی تصریح کرد: این آفات از نقطه ای شروع می شود که رسالت ها به خوبی انجام نپذیرد و ماموریت ها بدرستی انجام نشود. بر این مبنا اگر نمایندگان دو وظیفه اصلی شان مبنی بر تصویب قانون و نظارت براجرای آن را به درستی انجام ندهند، شاید مردم فکر کنند و حرفش خریدار ندارد و از عهده امور برنمی آید .

وزیر سابق آموزش و پرورش همچنین درخصوص ملاحظات لازم در تعامل دولت و مجلس گفت: ملاحظه  لغتی دو جانبه است به این معنا که هر دو طرف باید رعایت حال یکدیگر را داشته باشند به این معنا که هم دولت باید حدود و شرایط نمایندگان و مجلس را در نظر بگیرد و هم نمایندگان باید شرایط ، اختیارات و وضعیت دولت را به خوبی درک کرده و در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: نظارت نمایندگان باید ملاک عمل باشد. قانونگذار و ناظر مجلس است و دولت هم باید مجری باشد. اصل ۵۷ قانون اساسی کشور این را می گوید و این تفکیک به این معنا نیست که این کارهای در هم تنیده ملاحظه نشود و ما اگر به این صورت نگاه کنیم یک کار خشک را برای این دو قوا تعریف کرده ایم. کار باید همراه با یک لطافت، محبت و دوستی انجام شود و وظایف شان را در عین ملاطفت و دوستی و احترام متقابل انجام دهند .البته انسان در این جایگاه نمی تواند بخاطر ملاحظه از قانون عقب نشینی کند، این ملاحظه نیست و مناقصه است و عیب محسوب می شود.

حاجی بابایی در پایان، کلیدی ترین توصیه رهبر معظم انقلاب در دوره های مختلف خطاب به نمایندگان را کلان نگری و لحاظ کردن منافع ملی دانسته و تصریح کرد: این موضوع  از توصیه های همیشگی ایشان است.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...