نسخه چاپی

اصول پنجگانه برای توافق هسته ای با ایران

سایت خبری آمریكایی هافینگتون پست در مطلبی نوشت كه برای یك معامله هسته ای با ایران نیاز به پنج اصلی اساسی است و سیاستمداران آمریكایی باید به دور از هرگونه عصبانیت باید به دیپلماتها این فرصت را بدهند تا بر این اساس به توافق برسند.

به گزارش نما به نقل از مهر، این روزنامه در مطلب خود پیش از بررسی این موارد، می نویسد: گفتگوها با ایران به زودی تغییر شکل داده و وارد ابعاد فنی در باره سطح غنی سازی اورانیوم، پروتکل بازرسی های هسته ای، و تبادل سوخت خواهد شد. در حین اینکه این مذاکرات ادامه پیدا می کند سیاستمداران و تصمیم گیران به ویژه در واشنگتن را نسبت به چشم انداز یک توافق هسته ای عصبانی تر خواهد کرد.

این سایت می نویسد: بنابراین مسئله مهم این است تا تصمیم گیران این پنج اصل را در باره این مذاکرات در ذهن خود داشته باشند و به دیپلماتهای ما فضای کافی را برای انجام کار خطیرشان بدهند تا از یک جنگ فاجعه بار جلوگیری بعمل آید.

در ادامه به این پنج اصل اشاره می شود که به شرح زیر هستند؛

1. غیر سازنده بودن مذاکرات جنگ طلبانه

گفتگوهای تنشی در زمانی که بهای نفت بالاست و آمریکایی ها از وضعیت بد اقتصادی رنج می برند، برای منافع استراتژیک ما سازنده نیستند. این گونه مذاکرات و یک اقدام نظامی می تواند یک مصیبت اقتصادی به بار آورد و بهانه را به ایرانی ها بدهد تا به دنبال بمب اتمی بروند.

2. تحریم در خدمت دیپلماسی

تحریم ها در صورتی که در خدمت دیپلماسی باشد بهترین نتیجه را خواهد داد. تحریم‌ها می تواند ابزاری سودمند برای توسعه گفتگوها باشد. اگر تحریمها به شیوه ای صحیح اجرایی شوند نتیجه خواهند داد. اقتدار نهایی در زمینه اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران در دست رئیس جمهوری است که تاکنونن وی فشارها بر ایران را کاهش نداده اما باید برای استفاده از تحریم‌ها بعنوان ابزار باید به اندازه ای که مذاکرات اجازه می دهد تعدیل هایی صورت دهد.

3. ضرورت نزدیکی به ایران

برای نزدیکی به ایران، پرونده هسته ای باید بسته شود. برای ممانعت از یک ایران هسته ای ما نیاز داریم تا تعهدات الزم‌آوری از ایران در باره اهداف برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور که قابل راستی آزمایی باشند بگیریم. هچنین ما نیاز داریم تا درک کنیم که ایران اقداماتی برای برای بستن پرونده هسته ای خود انجام داده است. مشوق مهم برای نزدیکی به ایران و متعهد کردن این کشوری برای شفاف سازی این است که به آنها نشان دهیم برای تخلفات خود به شیوه ای غیرسازنده تنبیه نخواهند شد.

4. لزوم شناسایی حقوق هسته ای ایران

ایران حق داشتن برنامه هسته ای صلح آمیزی که قابل راستی آزمایی است، را دارد. تا زمانی که برنامه هسته ای ایران تحت نظارت شدید قرار دارد و خطرات آن از بین رفته و یا تحت پادمانها قرار دارد هدف جامعه جهانی باید به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران باشد. ما می دانیم که غنی سازی بیست درصد از سوی ایران و اینکه ایران مقدار زیادی مواد غنی شده تا 5 درصد را دارد غرب را به شدت نگران کرده است. ایرانیان به هر دو سطح از غنی سازی نیاز دارند. به منظور پذیرش برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مواد غنی سازی شده با درصد بالا باید تحت نظارت باشد و در آینده سطح غنی سازی در ایران اگر برای اهداف صلح آمیز لازم است، باید از نزدیک تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و بر اساس توافقات جامعه جهانی باشد. این تدابیر تضمین خواهد کرد که ایران در صدد بدست آوردن مواد شکاف‌پذیر برای ساختن بمب اتمی نیست بنابراین در حالیکه این شیوه مواد شکاف پذیر لازم را برای استقاده در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و استفاده آن در تولید انرژی و نیازهای دارویی فراهم می کند در عین حال نگرانی های عمیق غرب را هم کاهش می دهد.

5. لزوم پیگیری مسیر دیپلماتیک موازی

گفتگوهای هسته ای تمامی نگرانی ها درباره ایران را مرتفع نخواهد کرد. مذاکرات هسته ای بین ایران گروه 1+5 به درستی بر روی مسائلی متمرکز شده که بیشترین نگرانی را برای امنیت جهانی دارد. لیکن این مذاکرات تمامی نگرانی و اختلافات غرب با ایران در دیگر زمینه را مرتفع نخواهد کرد و باید یک مسیر دیپلماتیک موازی شبیه آنچه که با شوروی طی "فرایند هلسینکی" در پیش گرفته شد پیگیری شود.

۱۳۹۱/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...