نسخه چاپی

رویترز:

مذاكرات درمورد ابعاد فنی توافق ژنو این هفته از سر گرفته می‌شود

عکس خبري -مذاکرات درمورد ابعاد فني توافق ژنو اين هفته از سر گرفته مي‌شود

یك مذاكره كننده بلندپایه ایرانی اعلام كرد نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی هفته آینده به منظور برداشتن گام‌هایی به منظور اجرایی شدن توافق نامه هسته‌ای دیدار خواهند كرد.

به گزارش نما؛ رویترز در گزارشی نوشت: باتوجه به آن که توافق موقتي که هفته گذشته در ژنو به امضا رسيد درحقيقت کامل نبوده است، نمايندگان ايران و گروه پنج به علاوه يک قرار است اين هفته بارديگر در سوئيس با يکديگر ديدار و درمورد ابعاد اين توافق گفتگو کنند.

محور اصلي مذاکرات جديد بررسي ابعاد فني توافق ژنو خواهد بود.

اين خبرگزاري مشخص نکرد سطح نمايندگان شرکت کننده در اين مذاکرات چه خواهد بود اما آمريکا اعلام کرد که احتمالا وندي شرمن، معاون وزير امور خارجه اين کشور دراين نشست شرکت خواهد کرد.

اخبار مربوط به برگزاري دور جديد مذاکرات در ژنو پس از آن منتشر شد که برخي از مذاکره کنندگان در روزهاي اخير درمورد اين که چه توافقاتي در ژنو حاصل شده يا نشده است، مطالبي بيان کردند.

عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه ايران اعلام کرد قرار است به زودي هلگا اشميد ديپلمات بلندپايه اتحاديه اروپا با مقامات ايراني تلفني گفتگو کند.

عراقچي گفت:« اشميد قرار است اين هفته به ما زنگ بزند و احتمالا کارشناسان ما اين هفته در ژنو يا وين به منظور يافتن مکانيسمي براي اجرايي کردن توافق نامه هسته اي با طرف هاي غربي مذاکره خواهند کرد.»

اما عراقچي با تأکيد بر سال ها بي اعتمادي دو جانبه اعلام کرد اين توافق  از نظر قانوني الزام آور نيست و اگر قدرت هاي جهان در پايبندي به اين معامله ناکام باشند، ايران حق خواهد داشت از پايبندي به اين توافق نامه دست بکشد.

عراقچي همچنين گفت:«  زماني که احساس مي کنيم  طرف مقابل  به تعهدات خود عمل نمي کند يا اقداماتش کافي نيست، مواضع قبلي خود را اتخاذ و اين روند را متوقف خواهيم کرد.»

او افزود:« ما به هيچ وجه به طرف مقابل خوش بين نيستيم . ما بدبين هستيم . و به آنها گفته ايم که نمي توانيم به شما اعتماد کنيم. »

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه اعلام کرده بود  پيش بيني مي شود روند اجرايي شدن توافق نامه هسته اي تا اوايل ماه ژانويه آغاز شود.

ديپلمات هاي غربي نيز اعلام کردند  آغاز کاهش تحريم ها بستگي به اين دارد که بازرسان سازمان ملل تأييد کنند ايران به تعهدات خود درباره توافق نامه هسته اي عمل مي کند.

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...