نسخه چاپی

آشنایی با نشانه های مسمومیت گاز منو اكسید كربن و اقدامات اولیه

با این روش ها فرشته نجات اطرافیانتان شوید

در طی سالهای گذشته تعداد زیادی از شهروندان و هم میهنانمان به دلیل نقص فنی دودكش و تولید گاز سمی منواكسید كربن یا CO كه در اثر احتراق ناقص سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی بوجود می آید جان خود را از دست داده اند.

به گزارش نما،گاز طبیعی(CH4) سمی نبوده و عارضه خاصی را در بدن انسان ایجاد نمی کند اما اولاٌ در آتش سوزی و انفجار می تواند نقش اصلی را ایفا نماید و ثانیاٌ در صورتیکه وجود CH4 موجب خروج و کمبود اکسیژن گردد، خطرات جدی تنفسی بوجود خواهد آمد . اما گاز منواکسیدکربن (CO) بی رنگ ، بدون بو و بی مزه است و به همین دلیل بسبار خطرناک است چون به سادگی با حواس انسانی قابل تشخیص نمی باشد. از گاز منواکسید کربن(CO) به عنوان یک خفه کننده شیمیایی نام برده می شود . این گاز بسیار سمی وکشنده و خطرناک می باشد و حتی در مقادیر بسیار جزئی باعث مرگ انسان می شود. یکی ازراههای تولید منواکسید کربن (CO) در منزل، احتراق ناقص سیستم های گرمایش وپخت وپزمی باشد .
همان طور که میدانید انسان برای تنفس نیاز به اکسیژن دارد .در صورت وجود منواکسید کربن درمحیط زندگی ، انسان مسموم می شود و در واقع حمل اکسیژن توسط خون مختل شده و اکسیژن به بافت های بدن نرسیده وانسان دچار خفگی ودر نهایت مرگ می گردد. علائم و نشانه های فیزیولوژی منواکسید کربن(CO) برانسان بستگی به میزان غلظت منواکسید کربن در خون دارد . هرچه مقدار(CO) در خون بیشتر باشد ،خطری که انسان راتهدید میکند بیشتر میشود.

نشانه های مسمومیت با گاز co چیست؟
نشانه های مسمومیت با منواکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلف دیده می شود. متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند و تمایل به استراحت و خوابیدن پیدا می کنند. ابتلای تمام افراد خانواده به علایمی شبیه به آنفلوآنزا، بروز مسمومیت در افراد را نشان می دهد.
سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد،کاهش دید از علایم عمومی مسمومیت ها است. همچنین حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می رود.

اگر کسی دچار گاز گرفتگی شد چه اقداماتی باید انجام داد؟
فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.
یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ افراد مسموم را باز کنید
درصورت امکان عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید.
باز نگه داشتن راه های تنفسی و تماس با اورژانس در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.
به یاد داشته باشید که خارج کردن افراد آسیب دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهمترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

۱۳۹۲/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...