نسخه چاپی

كاهش سربازی متأهل‌ها؛ از شایعه تا تكذیب

كاهش موالید تبدیل به دغدغه اصلی مسئولان كشور شده است و در این میان عده‌ای خدمت وظیفه را مانعی برای افزایش جمعیت می‌دانند و در پی كاهش مدت آن هستند، اقدامی كه از سوی جانشین منابع انسانی ستادكل نیروهای مسلح ناممكن عنوان می‌شود.

به گزارش نما، کاهش تعداد موالید کشور این روزها به دغدغه بسیاری از جامعه شناسان و مسئولان کشور تبدیل شده است و هر کدام از آنها درصدد هستند تا راهکارهای مناسب برای مقابله با این تهدید ملی را ارائه کنند.

به همین منظور است که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده توسط تعدادی از نمایندگان مجلس آماده شد و آنها در انتظار اجرایی شدند این طرح ملی هستند.

به نوشته فارس؛ از دلایل عمده کاهش موالید در کشور که بگذریم، می‌رسیم به دلیلی که این روزها عده‌ای از کارشناسان در مورد آن صحبت می‌کنند و آنرا بزرگترین علت کاهش موالید می‌نامند، دلیلی که در جامعه ما با نام «سربازی» شناخته می‌شود.

جامعه شناسان و تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که مشکلاتی که یک سرباز با آن دست و پنجه نرم می‌کند مانع از ازدواج این دست از جوانان قبل از انجام خدمت وظیفه می‌شود.

در این میان هستند تعداد اندکی از جوانان که پیش از انجام خدمت وظیفه ازدواج کرده و چند سالی هم قبل از اعزام به خدمت با همسرشان زیر یک سقف زندگی کرده‌اند اما بعد از گذشت چند سال قصد بچه‌دار شدن نداشته‌اند و ترجیح داده‌اند تا اول مدت 2 سال خدمت سربازی خود را طی کنند و بعد فارغ از مسائل مربوط به سربازی به آینده و فرزند دار شدن فکر کنند.

چه کسی خرج فرزند یک سرباز را می‌دهد؟

محمد 27 ساله که یکی از همین سربازان است به خبرنگار فارس می‌گوید: من سال 89 عقد و سال 90 ازدواج کردم و تاکنون که چند ماهی از خدمت وظیفه‌ام می‌گذرد به پدر شدن فکر نکرده‌ام. هنوز حدود 9 ماه از مدت سربازی من باقیمانده و طی این مدت هم اصلا به فکر پدر شدن نیستم.

به عقیده محمد که مدارج تحصیلی را تا سطوح عالیه طی کرده و بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به خدمت وظیفه اعزام شده است، مسائل اقتصادی و معیشتی در امر پدر شدن سربازان تاثیر فراوانی دارد.

محمد می‌گوید: در زمان سربازی مرد درآمد ثابت و زیادی ندارد، همین که بتواند شکم خود و همسرش را سیر کند، کلی است و دیگر نمی‌تواند به داشتن فرزند فکر کند.

گذاشتن زمان مناسب برای تربیت فرزند دیگر دغدغه محمد است و او که به عنوان جامعه هدف برای تشویق به افزایش موالید شناخته می‌شود، معتقد است که پدر برای تربیت فرزند و در کنار او بودن باید زمان بگذارد و یک سرباز هرگز نمی‌تواند زمان مناسب را برای فرزند خود اختصاص دهد.

اما مرتضی از جمله افرادی است که بلافاصله بعد از پایان مدت سربازی پدر شده است. او که سال 87 ازدواج کرده و و اواخر سال 91 به خدمت اعزام شده است می‌گوید: نداشتن شغل ثابت و عدم اطمینان از آینده شغلی عامل بسیار مهمی بود که مانع از پدر شدنم قبل از انجام خدمت سربازی می‌شد.

وی به عنوان یک کارشناس ارشد که بعد از اتمام دانشگاه به خدمت اعزام شده است، ادامه می‌دهد: سربازی دوره‌‌ای است که آدم اختیارش دست خودش نیست و نمی‌تواند وقت لازم را برای خانواده خود بگذارد.

علاوه بر این، اینکه تنها بگویند سرباز متأهل در شهر خودش خدمت کند کافی نیست باید مقداری هم به حقوق آنها افزوده شود.

علیرضا از آن دسته از جوانانی است که باجود آنکه در سال 90 ازدواج کرده هنوز پدر نشده و علت آنرا عدم انجام خدمت وظیفه عنوان می‌کند.

او می‌گوید: اگر من بروم خدمت، چه کسی خرج زن و بچه من را می‌دهد؟ با چندرغاز حقوق سربازی که نمی‌شود شکم بچه را پر کرد. سربازی نرفته باشی بقالی سر کوچه هم بهت کار نمی‌دهد و فکر می‌کنید با این شرایط آدم می‌تواند فکر بچه‌دار شدن باشد؟

علیرضا سوالی را مطرح کرد که جای تأمل بسیار دارد. وی می‌گوید: این چه قانونی است که بخاطر پدر بالای 60 سال به فرزند معافیت کفالت می‌دهند اما بخاطر فرزند چند ماهه که هیچکاری را به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، معافیت نمی‌دهند؟ شاید فکر می‌کنند که همه برای فرار از خدمت بچه‌دار می‌شوند. خب اگر این طور است که خود شما جلوی افزایش موالید را گرفته‌اید.

پیشنهاد مجلس، کاهش مدت خدمت متاهلان است

در همین زمینه احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی از احتمال کاهش 3 ماه از خدمت سربازان متاهل خبر می‌دهد و می‌گوید: این موضوع یک پیشنهاد از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که در صورت تصویب و اجرایی شدن آن خدمت سربازان متاهل به مدت 3 ماه کسر می‌شود.

وی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با اعلام مخالفت ضمنی برخی از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح با این پیشنهاد می‌افزاید: این پیشنهاد در حضور برخی از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون فرهنگی مطرح شد که آقایان معتقد بودند اجرایی شدن این موضوع به جذب نیرو و برخی موارد دیگر ضربه می‌زند. لذا با توجه به نظر مسئولان ستادکل نیروهای مسلح قرار بر آن شد که پیرامون این مسأله از مقام معظم رهبری استعلامی صورت گیرد.

همچنین جمشید جعفرپور، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از استعلام از فرمانده کل قوا برای کاهش مدت خدمت سربازان متأهل خبر داد.

وی می‌گوید: برای کاهش مدت‌زمان سربازی افراد متأهل نیاز به نظر فرمانده کل قوا داشتیم که طی استعلامی نظر ایشان را جویا شدیم و منتظر پاسخ هستیم. در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده علاوه بر بحث مدت‌زمان سربازی، تسهیلات دیگری مانند افزایش حقوق پرداختی به سربازان متأهل و امکان حضور در شهر محل سکونت همسر برای آنان فراهم شده‌ است.

برنامه‌ای برای کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیست

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای کاهش مدت خدمت وظیفه سربازان متاهل وجود ندارد می‌گوید: اساساً مجلس حق ورود در مدت خدمت سربازی ندارد.

سردار موسی کمالی، جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در مورد صحبت‌های اخیر بعضی نمایندگان مجلس پیرامون کاهش مدت خدمت وظیفه سربازان متاهل گفت: اساساً مجلس حق ورود به مدت خدمت وظیفه سربازان را ندارد.

وی ادامه داد: کاهش و افزایش خدمت در اختیار و حیطه وظایف کمیسیون‌های مجلس نیست و قانون این اختیار را به ستادکل نیروهای مسلح داده است.

جانشین منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: قرار شده مجلس نظرات خود را به ما دهند تا ما آنها را بررسی کنیم که ما نیز به آنها گفتیم بجای تصویب قانون جدید بروند نگاه کنند که چقدر از قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال 84 اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: آیا ما مشکل کمبود یا نبود قانون داریم؟ یا اینکه اجرای قوانین مشکل دارد؟

سردار کمالی با بیان اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند نظرات خود را به ستادکل ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد گفت: برنامه ای برای کاهش مدت خدمت وظیفه سربازان متأهل وجود ندارد.

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان خدمت سربازی و استفاده از سرباز و نیروی انسانی را برای کشور مفیدتر می‌دانند و یا نگاه بلند مدت‌تری به ماجرا خواهند داشت و با معاف کردن پدرها از انجام خدمت وظیفه ادامه داشتن نسل ایرانی را که جزو دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، تصمیم دیگری خواهند گرفت و افزایش موالید در کشور را مفیدتر می‌دانند.

۱۳۹۲/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...