نسخه چاپی

رای عجیب تبانی در فوتبال + پشت پرده

كمیته استیناف فدراسیون فوتبال پس از چند ماه، كسر امتیاز از تیم دسته اولی البدر بندر كنگ را به خاطر تبانی در سال گذشته تایید كرد ولی نكته عجیب اینكه این تیم به فعالیتش در لیگ دسته اول ادامه خواهد داد. این رای در حالی اعلام شده كه مشخص نیست در پشت پرده چه اتفاقاتی رخ داده كه رای پس از پایان نیم فصل صادر شده است؟

به گزراش نما به نقل از مهر،کمیته استیناف فدراسیون فوتبال روز دوشنبه رای کمیته انضباطی فدراسیون مبنی بر محرز بودن تبانی در دیدار تیم‌های البدر بندر کنگ و سایپا مهر کرج را تایید کرد. بر این اساس، از هر دو تیم شش امتیاز کسر شد و قاعدتا تیم البدر باید مجددا در لیگ دسته دوم بازی کند. با این حال عجیب‌ترین اتفاق ممکن این است که این حکم بعد از گذشت نیم فصل اول مسابقات لیگ دسته اول صادر شده و البته با گذشت 12 هفته، دیگر امکان بازگشت تیم البدر به لیگ دسته دوم وجود ندارد.

خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی پرونده تبانی در لیگ دسته دوم از روزهای نخست طرح این مسئله در فصل گذشته و تداوم چند ماهه آن پرداخته است:

علیپور: دو تیم دسته دومی تبانی کرده‌اند
چراغ تبانی در لیگ دسته دوم که منجر به صعود تیم مس سونگون به لیگ دسته اول شده بود، با صحبت‌های علیرضا علیپور دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال در اردیبهشت‌ماه 1392 روشن شد. علیپور بدون آنکه از تیمی اسم ببرد گفته بود: "با همکاری کمیته مسابقات و هیئت رسیدگی به تخلفات، پرونده دو تیم که متهم به تبانی در لیگ دسته دوم هستند تکمیل و در اختیار کمیته انضباطی قرار گرفت. قرار است کمیته انضباطی در خصوص اتهام تبانی در لیگ دسته دوم و این دو تیم رای خود را صادر کند".

شکایت البدر و تبرئه مس سونگون
البدر بندر کنگ تیمی بود که در صورت کسر امتیاز از تیم مس سونگون، می‌توانست به جای این تیم به لیگ دسته اول صعود کند. مسئولان این باشگاه تلاش خود را برای کسر امتیاز از تیم مس با طرح شکایت علیه این تیم با عنوان "تبانی مس سونگون با استیل آذین در لیگ دسته دوم" آغاز کردند. در نهایت کمیته انضباطی در تاریخ 24 اردیبهشت تیم مس سونگون را از هرگونه اتهامی مبرا دانست: "کميته انضباطی پس از بازبینی فیلم مسابقه و بررسی دقیق گزارش‌های ارسال شده و تحقیقات لازم و دریافت نظریه کارشناسان منتخب، اعلام کرد که اتهام تبانی به تيم‌های فوق الذکر با توجه به نبود دلایل و مستندات به اثبات نرسیده است و درخواست باشگاه البدر بندر گنگ رد می‌شود.

کمیته استیناف 6 امتیاز از مس سونگون کسر کرد
باشگاه البدر بندر کنگ برای صعود به لیگ دسته اول حتی بعد از اعلام رای کمیته انضباطی ناامید نشد و به کمیته استیناف شکایت کرد. در حالی که مس سونگون تمرینات خود را برای حضور در مسابقات لیگ دسته اول آغاز کرده و حتی کادر فنی خود را تغییر داده بود، در تاریخ سوم شهریورماه 1392 کمیته استیناف به این باشگاه شوک وارد کرد.

کمیته استیناف، پس از شکایت باشگاه البدر از تیم مس سونگون به خاطر تبانی در بازی با استیل آذین، ضمن نقض رای کمیته انضباطی، این تبانی را تایید کرد: "در این پرونده مشخص شد که هدف از تخلف بین دو تیم کسب یک امتیاز برای تیم مس سونگون و صعود این تیم به دسته بالاتر بوده است ... اولا هر یک از دو تیم مس سونگون ورزقان و استیل آذین به کسر شش امتیاز از مجموع امتیازات کسب شده در فصل 92-91 مسابقات محکوم می‌شوند و ثانیا هر یک از مدیران عامل، سرمربیان و سرپرستان دو تیم مذکور به مدت یک سال محرومیت از فعالیت مرتبط با فوتبال محروم می کند. حکم صادره قطعی است". با این حکم مس از لیگ دسته اول به لیگ دسته دوم سقوط کرد و به خاطر امتیازات کسر شده، تیم البدر به جای مس به لیگ دسته اول راه یافت.

اعتراض و مقابله به مثل باشگاه مس سونگون
مسئولان باشگاه مس سونگون نسبت به حکم کمیته استیناف اعتراض شدیدی را انجام دادند. اصغر حسن خانی، مدیر عامل باشگاه مس سونگون ورزقان در مورد حکم کمیته استیناف مبنی بر کسر شش امتیاز از این تیم گفت: واقعا نمی‌دانم که چه بگویم، این که به خاطر یک نیمه حمله نکردن محکوم به سقوط به لیگ دسته دوم شویم باورنکردنی است. ما اعاده دادرسی می کنیم تا پرونده از نو بررسی شود". یک هفته بعد باشگاه مس سونگون هم مقابله به مثل و مواردی را علیه باشگاه البدر در هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران مطرح کرد.

بلاتکلیفی یک پرونده و اولین بازی البدر در لیگ دسته اول
در حالی که باشگاه مس سونگون هم علیه تیم البدر شکایت کرده و مستنداتی را درباره تبانی این تیم در بازی با تیم مهر کرج به فدراسیون فوتبال تحویل داده بود، تیم البدر روز سوم مهرماه اولین بازی خود را در لیگ دسته اول برگزار کرد! این اتفاق درست در مقطعی رخ داد که پرونده شکایت مس سونگون علیه تیم البدر باز بود و به صورت قطعی حضور البدر در لیگ دسته اول را تایید می‌کرد.

شکایت مس سونگون به سازمان بازرسی
سه روز بعد از بازی تیم البدر در لیگ دسته اول، مسئولان تیم مس سونگون که اندک شانس خود را برای حضور در لیگ دسته اول از دست رفته می‌دیدند، به خاطر آنچه که "تعلل فدراسیون نشین‌ها در امضا و اعلام حکم محرومیت تیم البدر و عدم لغو بازی‌های البدر در لیگ دسته یک" عنوان شد، طی گزارشی چهار صفحه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور خواستار رسیدگی به مشکلات این باشگاه شد.

قول مسئولان فدراسیون فوتبال به مسئولان مس
روز هفتم مهرماه یک برنامه تلویزیونی در تبریز موضوع تبانی دو تیم البدر و مهر کرج را پیگیری کرد. در همین رابطه ایمان نژاد نایب رئیس هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی گفت: "مستندات ارائه شده نتوانست مسئولان کمیته انضباطی را برای تغییر حکم راضی کند و نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. ولی مسئولان فدراسیون اطمینان داده اند که حتی اگر در هفته چهارم و بعد از آن هم تخلف البدر احراز شود، اقدامات لازم را انجام خواهند داد".

حکم زیر دست نبی؛ تداوم حضور البدر در لیگ دسته اول
همچنین حسن خانی مدیرعامل باشگاه مس روی خط این برنامه تلویزیونی آمد و از صدور رای تیم البدر توسط کمیته انضباطی خبر داد. وی گفت: " همانطوری که قبلا هم گفته بودم حسن زاده (رئیس کمیته انضباطی) رای را امضا کرده است و این رای برای امضا شدن به نبی (دبیر فدراسیون فوتبال) ارسال شده است که تاکنون خبری از آن نیست. با توجه به این که تمام مستندات و پرونده های لازم علیه تیم البدر کنگ وجود دارد چرا باید این رای بدون امضا در فدراسیون باقی بماند. من نمی‌دانم چرا با وجود این که پرونده شکایت مس سونگون از البدر مفتوح است باید این تیم در بازی‌ها شرکت کند"؟

29 مهرماه؛ نوش داروی بعد از مرگ سهراب
پیگیری‌های باشگاه مس سونگون سرانجام به بار نشست تا کمیته انضباطی به صورت رسمی کسر امتیاز از تیم البدر را در تاریخ 29 مهرماه اعلام کند: "براساس این حکم 6 امتیاز از مجموع امتیازات تیم البدر بندرکنگ در مسابقات فصل 91-92 لیگ دسته دوم کسر شده و مقرر شده کمیته مسابقات کسر امتیاز مذکور را در جدول مسابقات رده مربوطه فصل گذشته لحاظ کند و همچنین این تیم به مبلغ 500 میلیون ریال جریمه نقدی شد و چند نفر از عوامل تیم نیز جریمه شدند".

این حکم در نهایت روز یازدهم آذرماه توسط کمیته استیناف هم تایید شد. بر اساس قانون و طبق اعلام مسئولان فدراسیون فوتبال، تیم البدر باید با این کسر امتیاز به مسابقات لیگ دسته دوم برگردد و تیم مس سونگون به جای این تیم در لیگ دسته اول حاضر شود. با این حال، به خاطر طولانی شدن رای این پرونده و اتمام مسابقات لیگ دسته اول، کسر شش امتیاز از تیم البدر در همین فصل صورت می‌گیرد تا یکی دیگر از عجیب‌ترین پرونده‌های فوتبال ایران بدون بررسی و توجه کافی، بسته شود.

دادرس: البدر در لیگ دسته اول می‌ماند
مهدی دادرس عضو کمیته استیناف در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص صدور رای تیم البدر بندرکنگ از سوی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال گفت: طبق رای صادر شده از سوی کمیته استیناف، 6 امتیاز از امتیازات کسب شده تیم البدر بندرکنگ در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور کسر می‌شود اما این تیم به حضورش در این رقابتها ادامه می‌دهد.

وی در مورد اینکه چرا این تیم به دسته دوم سقوط نکرد و در این شرایط حق برخی از تیم‌ها خورده می‌شود؟، یادآور شد: به علت طولانی شدن زمان صدور رای، اگر می‌خواستیم این تیم را به دسته دوم بفرستیم، همه چیز به هم می‌ریخت. تا امروز حدود 12 هفته از دیدارهای لیگ دسته اول سپری شده و به خاطر اینکه مشکلی در برگزاری آن رقابتها ایجاد نشود، تصمیم گرفتیم البدر را جریمه کنیم.

۱۳۹۲/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...