نسخه چاپی

اختصاصی

تهران تكه تكه می شود؟

عکس خبري -تهران تکه تکه مي شود؟

باید به این نكته هم توجه داشت كه این پایتخت جدید نیازمند تامین زیرساخت هایی است كه پایتختی همچون تهران را طی سال های آتی ایجاد نكرده باشد.

به گزارش نما ،طرح انتقال پایتخت اداری و سیاسی از تهران، زمستان سال گذشته با امضای حدود 100 نفر از نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گرفت و اوایل سال جاری در کمیسیون عمران به تصویب رسید.
البته این طرح در حالی در مجلس بررسی می شد که دولت، شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری کشور پیشنهاد داده و حتی زمین های قابل توجهی در مجاورت پروژه های مسکن مهر نیز در این منطقه برای ساخت برخی وزارتخانه ها در نظر گرفته بود.
مساله ای که هم وضعیت سکونت در این منطقه را بهینه می کرد و هم برنامه کاهش جمعیت روز افزون تهران را تحقق می بخشید.
هر چند از نظر دولت، بحث انتقال پايتخت اداري به لحاظ محل جديد، تقريبا حل‌شده تلقي مي‌شد، اما مجلس مسئولیت شناسایی محل، برآورد هزینه انتقال و زمان لازم برای این امر را بر عهده شورای عالی انتقال پایتخت قرار داد.
شورایی متشکل از 10 نفر از سران نظام یعنی رئیس جمهور یا معاون اول آن، وزیر کشور، سه نفر از سوی مقام معظم رهبری، یک نفر از مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک نفر از شورای عالی امنیت ملی، رئیس سازمان پدافند عامل، 2 نفر هم از نمایندگان مجلس و دادستان که می بایست ظرف مدت یکسال درباره سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال پایتخت تصمیم‌گیری و مجموع مصوبات را به تایید رهبری معظم انقلاب می رساند تا برای اجرا ابلاغ می شد.
اما تیرماه، محمدجواد کولیوند نائب رئیس کمیسیون شوراها از تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران در کمیسیون شوراهای مجلس خبرداد و گفت که مقرر شد استعلام‌هایی از وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، ارگان‌های امنیتی و مرکز پژوهش‌های مجلس اخذ شود تا بررسی جزئیات این طرح نیز در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.

نزدیک به دو ماه بعد یعنی در شهریور ماه نیز ابوالفضل ابوترابی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی که خود این طرح را در مجلس مطرح کرده بود با بیان اینکه بررسی جزئیات طرح انتقال پایتخت با آغاز به کار مجلس در دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور قرار می‌گیرد گفت که می‌توان پیش‌بینی کرد که بررسی آن در این کمیسیون 3 ماه به طول انجامد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه پایتخت از لحاظ زیرساخت خدمات، خطرات محیط زیستی، مسایل نظامی یا زلزله‌خیز بودن کشور، همچنین کمبودهای اساسی مثل فضای سبز و کمبود شدید معابر عمومی نیاز به انتقال دارد اضافه کرد که به طور حتم لازم است تجربه دیگر کشورهای دنیا را به کار گیریم و به نظر می‌رسد اگر پایتخت سیاسی از پایتخت اقتصادی جدا باشد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
وی البته اشاره ای هم داشت به اینکه کشورهایی مثل ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه با اجرای جداسازی پایتخت سیاسی از اقتصادی بسیار موفق بودند، گفت: با توجه به اینکه تهران گنجایش و کشش این همه جمعیت را ندارد بنابراین لازم است در راستای پدافند غیرعامل و با برنامه‌ریزی بلند مدت پایتخت سیاسی اداری را انتقال دهیم.
اما در حال حاضر در شرایطی که به نظر می رسد بررسی جزئیات این طرح هنوز به طور کامل در کمیسیون شوراها نهایی نشده و البته با تشدید آلودگی هوای تهران، 50 نماینده مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت طرح ساماندهی و انتقال پایتخت در صحن علنی شده اند.
این مساله را باز هم ابوالفضل ابوترابی مطرح کرده و یادآور شده که با توجه به آلودگی‌های اخیر، باید تهران را ساماندهی و تمرکز زدایی کنیم و انتقال پایتخت سیاسی در دستور کار قرار گیرد و غیر از این راه نیز راه دیگری نداریم.

قطعا نظر بهارستان نشینان در این خصوص مثبت و اقدام آنها نیز جای تقدیر دارد اما باید به این نکته هم توجه داشت که این پایتخت جدید نیازمند تامین زیرساخت هایی است که پایتختی همچون تهران را طی سال های آتی ایجاد نکرده باشد؛ جایی که به گفته همه کارشناسان نه در برابر زلزله و سوانح طبیعی امنیتی دارد و نه در برابر حوادث غیر طبیعی.

۱۳۹۲/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...