نسخه چاپی

دبیركل ناتو:

عدم امضای پیمان امنیتی به معنای خروج كامل نیروهای ناتو از افغانستان است

رئیس ناتو تاكید كرد، اگر رئیس جمهور افغانستان پیمان امنیتی را با آمریكا امضا نكند این مساله به معنای پایان ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان بوده و كلیه نیروهای بین المللی تا اواخر سال آینده خاك این كشور را ترك خواهند كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، اظهارات آندرس فاگ راسموسن دبیرکل ناتو در خصوص خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در صورت عدم امضای پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن در حالی است که لویه جرگه این پیمان را تصویب کرده و از حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز خواسته است تا آن را امضا کند.
بر اساس این گزارش کرزی حاضر نیست پیمان امنیتی با آمریکا را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آوریل 2014 امضا کند.ناتو هم اکنون حدود 80 هزار نیرو در خاک افغانستان دارد که اکثر آنها آمریکایی هستند. ناتو قصد دارد پیش از خروج کامل نیروهای خود از افغانستان ماموریت برقراری امنیت و مقابله با نیروهای طالبان را به ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان واگذار کند.
ناتو قصد دارد پس از سال 2014 میلادی 8 تا 12 هزار نیروی خود را در افغانستان باقی نگه دارد. آمریکا نیز هشدار داده است که در صورت عدم امضای پیمان امنیتی کلیه نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد.راسموسن افزود، بدون امضای پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا، ناتو نیز نمی تواند به توافقنامه های خود با دولت کابل را نهایی کند و ما قادر نخواهیم بود تا پس از سال 2014 میلادی بخشی از نیروهای خود را در افغانستان نگه داریم.
وی ابراز امیدواری کرد که کرزی توصیه لویه جرگه را قبول کرده و این پیمان را امضا کند.نیروهای ناتو از سال 2001 میلادی تاکنون به بهانه مبارزه با تروریسم خاک افغانستان را اشغال کرده اند.

۱۳۹۲/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...