نسخه چاپی

هرآنچه لازم است درباره ابرو بدانید

درباره راه‌های پرپشت‌ یا كم‌پشت شدن ابرو باورهای درست و غلط بسیاری وجود دارد كه برخی از آنها متاسفانه نه‌تنها باعث بهبود وضعیت ابروها نمی‌شوند و هزینه‌ای روی دست افراد می‌گذارند، ابروها را بیش از پیش كم‌پشت، بدحالت و خالی می‌كنند...

مداد ريزش ابرو نمي آورد

مداد کشيدن يا استفاده از سايه ابرو در افراد سالمي که هيچ مشکل يا حساسيت پوستي‌اي نداشته باشند باعث ريزش ابروهايشان نمي‌شود. يعني اگر خانم‌ها با استفاده از مداد و سايه ابرو دچار التهاب، سوزش يا خارش نمي‌شوند، مي‌توانند بدون دغدغه از اين لوازم آرايش (البته در صورت استاندارد بودن) استفاده کنند. با اين حال، حواستان باشد اگر به ترکيبات موجود در مداد يا سايه ابرو حساسيت داشته باشيد و با استفاده از آنها دچار خارش و سوزش در ناحيه پوست ابروها شويد، ممکن است موهاي ابرويتان به دليل همين حساسيت، کمي صدمه ببينند.

اثر روغن تلقيني است

اگر ابروهاي خود را در تمام روغن‌ بادام‌ها و روغن نارگيل‌هاي دنيا هم بخوابانيد، هيچ تغييري در پرپشت شدن آنها، به جز تلقين، حس نخواهيد کرد. به‌طور کلي، وقتي فوليکول و ريشه مويي مانند ابرو از بين برود، هيچ ماده‌اي نمي‌تواند باعث رشد مجدد آن شود.

رنگ ابرو، خشکي ابرو

آيا رنگ کردن موهاي ابرو، مي‌تواند باعث ريزش آنها بشود يا نه؟ دکتر طباطبايي مي‌گويد رنگ کردن ابروها مي‌تواند منجر به خشکي و شکنندگي موهاي ابرو شود اما اين کار به هيچ‌عنوان باعث از بين رفتن ريشه ابروها نمي‌شود. يعني رنگ کردن ابروها به‌صورت بالقوه نمي‌تواند ريزش موهاي ابرو را در پي داشته باشد. ضمن اينکه اگر مراقبت‌هاي لازم را پس از رنگ کردن ابروها از آنها داشته باشيد، مي‌توانيد جلوي خشکي و شکنندگي‌شان را بگيريد.

علت اصلي ريزش ابرو، برداشت نامناسب

علت اصلي ريزش يا کم‌پشت شدن ابروها همراه با افزايش سن در بيشتر خانم‌هايي که از بيماري يا ناراحتي خاصي رنج نمي‌برند، برداشتن و مرتب کردن نادرست ابروهاست. به طوري که معمولا دخترخانم‌هاي نوجوان و جوان ابروهاي خوب و پرپشتي دارند اما به مرور زمان حجم ابروهاي آنها کم مي‌شود تا جايي که خيلي از خانم‌ها پس از رسيدن به سالمندي ديگر ابروي چنداني برايشان باقي نمي‌ماند.» با اين حساب، مي‌بينيد نوع اصلاح ابروها مي‌تواند به مرور زمان بر کم‌پشت و تنک شدن آنها تاثير چشمگيري داشته باشد. بهتر است اين را هم بدانيد از آنجايي که مردها در طول زندگي خود از موچين و ساير وسايلي که باعث کندن و مرتب کردن ابروها مي‌شوند، استفاده نمي‌کنند، ابروهاي آنها تا پايان عمر و رسيدن به سنين پيري هم بسيار پرتر از ابروهاي خانم‌هاست.

موچين ريشه درمي آورد

گاهي با استفاده از موچين يا بند، تنها ساقه مو خارج نمي‌شود بلکه در ريشه يا فوليکول مو هم يک خونريزي ميکروسکوپي اتفاق مي‌افتد و همين خونريزي مي‌تواند باعث فيبروز شدن يا مردن ريشه مو شود. در اين صورت ريشه موهاي ابرو از کار مي‌افتند و ديگر به صورت ساقه از پوست قسمت ابروها بيرون نمي‌آيند. به همين دليل خانم‌ها بعد از چند سال برداشتن ابروهاي خود با موچين، احساس مي‌کنند ابروهايشان کم‌پشت و تنک مي‌شود. حتما حالا اين سوال به ذهنتان مي‌آيد که پس ابروهايمان را چطور برداريم تا ريشه آنها در اثر برداشتن با بند و موچين، آسيب نبيند؟ «حذف موچين از لوازم اصلاح ابرو و استفاده از تيغ و قيچي براي مرتب کردن و حالت دادن به ابروها، بهترين راه پيشنهادي به خانم‌هايي است که نمي‌خواهند در دوران ميانسالي و سالمدي، ابروهاي نازک و تنکي داشته باشند. اگر خانمي تا آخر عمرش هم ابروهاي خود را با استفاده از تيغ و قيچي مرتب کند، مي‌تواند مطمئن باشد هيچ ريزشي در موهاي ابرويش حس نخواهد کرد و حتي در دوران سالمندي هم ابروهاي پرپشت و زيبايي خواهد داشت. »

ريزش ابرو ناراحتي هورموني

بعضي از ناراحتي‌هاي هورموني مانند بيماري تيروييد مي‌توانند باعث خشکي و شکنندگي موها شوند. بيماري آلوپسي هم که يک بيماري خودايمني است، مي‌تواند باعث التهاب ابروها و ريزش تکه‌اي (مانند سکه) و غيريکنواخت آنها شود. برخي ناراحتي‌هاي رواني هم ممكن است بر ريزش ابروها تاثير بگذارند. مثلا برخي از افراد عادت دارند هنگام استرس و اضطراب با موهاي خود بازي کنند و موي سر، مژه، سبيل يا ابروي خود را بکنند. اين بيماران فقط با کندن برخي از موهاي خود در اثر استرس‌ و فشارهاي رواني احساس آرامش مي‌کنند و بايد براي درمان به روان‌پزشک ارجاع داده شوند. نام اين بيماري هم تريکوتيلومانيا، يعني اجبار به کندن مو است.

کمبود ويتامين کمبود ابرو

معمولا کمبود ويتامين A به طور مزمن (نه مقطعي) مي‌تواند باعث کم‌پشت شدن موهاي سر شود. در صورتي که کمبودهاي تغذيه‌اي مانند کمبود ويتامين A نمي‌توانند نقش چنداني در ريزش و کم‌پشت شدن ابروها داشته باشند. با اين حساب، بخورنخورهاي تغذيه‌اي ما نقشي در کم و زياد شدن ابروهايمان ندارند.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت

۱۳۹۲/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...