نسخه چاپی

اختصاصی

جلیلی:مسكن مهر یك پدیده بود/ رفع تحریم ها به خودی خود رشد اقتصادی ایجاد نمی كنند

عکس خبري -جليلي:مسکن مهر يک پديده بود/ رفع تحريم ها به خودي خود رشد اقتصادي ايجاد نمي کنند

به هر حال بخشی از اقشار جامعه كه امكان تامین مسكن نداشتند، توانستند به گونه ای از شدت دغدغه ها در زندگی خود كم كنند.

به گزارش نما ،مسکن مهر یکی از پروژه های دولت احمدی نژاد برای رفع محرومیت مسکن از اقشار کم درآمد بود، پروژه ای که از همان ابتدا موافقان و مخالفان بسیاری داشت.
روی کار آمدن دولت یازدهم فرصتی بود برای بررسی وارزیابی دستاوردها یا مشکلات دولت پیشین تا پروژه ای ادامه یابد یا متوقف شود، مسکن مهر نیز در لیست همین بررسی ها قرار گرفت تا اینکه دولتمردان جدید اعلام کردند که طرح مسکن مهر را تا پایان تعهدات دولت گذشته ادامه خواهند داد.
در این میان اما بازار انتقادها همچنان گرم است و حتی حجت الاسلام و  المسلمین روحانی در گزارش 100 روزه خود نیز بر آن دست گذاشت و انتقاداتی را مطرح کرد.
اما اینکه آیا واقعا همه پروژه مسکن مهر باعث ایجاد اختلال در بازار اقتصادی بوده و هیچگونه مزیتی نداشته است را با جلیلی نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم.


در حال حاضر موضوعی مطرح شده مبنی بر اینکه ساخت مسکن مهر در کشور باعث افزایش تورم شده است. نظر شما در این باره چیست؟
البته بحثی که در این میان مطرح است این بوده که ساخت مسکن مهر و مسئله استقراض از بانک ها سطح نقدینگی را در کشور افزایش داده و چون برای این طرح برنامه مناسبی در نظر گرفته نشده بود در نتیجه برداشت ها و استقراض ها از بانک، پایه پولی کشور را دچار اختلال کرد.
در این مدت چه مقدار از پایه پولی کشور به ساخت پروژه های مسکن مهر اختصاص یافت؟
باید گفت که 100هزار میلیارد پایه پولی کشور است که 47 هزار میلیارد آن برای پروژه مسکن مهر در نظر گرفته شد.
نکته قابل توجه این است که این مبلغ در سامانه اقتصادی کشور اختلال ایجاد می کند و در نهایت موجب افزایش تورم می شود. البته بسته به این که ما هدف گذاری تورم را چگونه در نظر بگیریم در تحلیل ها به نتایج متفاوتی خواهیم رسید ولی تردیدی در این نیست که همواره رشد نقدینگی در کشور منجر به ایجاد تورم می شود.
هر چه این نقدینگی حجم بیشتری را از پایه پولی کشور به خود اختصاص دهد اثرگذاری بیشری خواهد داشت و همین موضوع بین اقتصاد دانان جزء یکی از اظهار نظرهای جامع است و باید گفت که این تاثیر گذاری ها در میزان تورم در سطح کشور ناشی از همین رویکرد هاست.

یعنی با این تحلیل و از نظر شما مسکن مهر هیچ سودی برای جامعه نداشته است؟
در واقع نمی توان به طور قطع گفت که این طرح سودی در کشور نداشته است اما باید بپذیریم که اثرات تورم زای آن به مراتب بیشتر بوده است و این تورم باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.
البته عواملی چون نوسانات بازار ارز و اختلال هایی که در حوزه سیاست های مالی و پولی و نیز در سایر حوزه ها در سطح کشور داشتیم همواره اثرات خود را در این بخش داشته و سبب بالا رفتن سطح تورم شده است. در نتیجه اثر گذاری در حوزه تورم صرفا تحت تاثیر یک شاخص نیست اما نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت.
در این میان بحث هدفمندی یارانه ها خود یک نوع توزیع نقدینگی است وقتی که همه جوانب را در افزایش تورم در نظر بگیریم متوجه عوامل تاثیر گذار زیادی خواهیم بود اما در حال حاضر بخش عمده این تورم به حوزه مسکن و مسکن مهر مربوط می شود.
گفته می شود برای جایگزین کردن مسکن مهر، وام مسکن را افزایش دهند. آیا همین وام مسکن تورم زا نخواهد بود؟ و یا باعث افزایش قیمت مسکن نخواهد شد؟
در واقع ارائه تسهیلات به نوعی سبب می شود که صنعت مسکن به حرکت در بیاید و این خود یک کمک در عرصه اقتصاد کشور است.
ولی یک نکته را باید در نظر داشت و اینکه رویکرد وام مسکن به سمت خرید مسکن پیش می رود نه به سمت افزایش تقاضا در بازار کار و ساخت و ساز در حوزه مسکن. این نکته بسیار با اهمیت است که بدانیم ظرفیت کشور برای احداث مسکن پایین بوده در نتیجه این افزایش در زمین ساخت و سازها باعث شد که یک روند واردات و صادرات را در قبال آن داشته باشیم و در واقع این همان تاثیرات منفی است که ساخت مسکن مهر در حوزه نقیدینگی کشور ایجاد کرد.
حال اما اگر تلاش کنیم ظرفیت های موجودی را با تامین منابع لازم در اختیار افرادی که نیازمند به آن هستند قرار دهیم میتواند در کمک به بازار مسکن و کاهش نقدینگی موثر واقع شویم.
هر چند که این رویکرد نیز خود توزیع نقدینگی است ولی یک فرق عمده ایجاد می کند و آن این است که همواره برای ساخت مسکن از ظرفیت های موجود استفاده می شود و به بیانی دیگر تقاضای جدید ایجاد نمی کند.
در حقیقت ظرفیت موجود در کشور پاسخگوی این ساخت و سازها نبوده و با این روش می توان در جهت بهره برداری از ظرفیت های موجود گام برداشت که در نهایت ساختمان های ساخته شده خریداری می شوند.
نکته بعدی که خیلی مهم است و باید به آن توجه کرد این است که ساخت و ساز انبوه مسکن با رویکرد فعلی و قیمت تمام شده عملا خریداران را دچار مشکل کرده است. واقعیت این است که صنعت مسکن که همان ساخت و ساز و احداث مسکن است باید به سمت صنعتی شدن برود تا بتواند قیمت تمام شده خود را پایین بیاورد و چرخه تامین منابع آن در چرخه خود صنعت رقم بخورد یعنی اینکه صنعت مسکن باعث شود با تولیدات مناسبی که انجام میدهد به گونه ای در بازار کشش ایجاد کند که متقاضیان در یک فضای رقابتی بتوانند به یک محصول با کیفیت با قیمت مناسب دست پیدا کنند.
متاسفانه رویکردهایی که امروز وجود دارد در صنعت مسکن ایجاد مشکل کرده است البته در بحث مسکن مهر به عنوان مسکن ارزان قیمت باید آن را یک پدیده مثبت ارزیابی کرد.
نباید آن را یک پدیده منفی دانست چرا که به هر حال بخشی از اقشار جامعه که امکان تامین مسکن نداشتند، توانستند به گونه ای از شدت دغدغه ها در زندگی خود کم کنند.
در این میان نقش تحریم ها چگونه است؟آیا با برداشته شدن تحریم میتوان امیدوار بود که به ثبات اقتصادی برسیم؟اثر این تحریم ها در اقتصاد چیست؟
اولا تحریم ها منجر به افزایش هزینه های ما در فرایند های اقتصادی کشور شده بود که وقتی این تحریم ها کم شود این هزینه ها هم به حد اقل خواهد رسید اما سوال این جاست که آیا با این کاهش هزینه ها دچار رشد اقتصادی می شویم؟یعنی وقتی ما تحریم ها را نداشتیم آیا رشد اقتصادی شتابانی داشتیم؟ما باید اینطور تعبیر کنیم که کاهش فشارهای بین الملی و تحریم ها و چالش ها منجر به ایجاد یک شرایط مناسب می شود که این شرایط مناسب در حال حاضر آماده است.
باید دولت برنامه های اقتصادی خود را انجام دهد اگر این برنامه ها منجر به ایجاد رفاه و رضایت و رشد و توسعه شد بعد باید درباره مسایل پیش رو قضاوت کرد.
در واقع رفع تحریم ها به خودی خود رشد اقتصادی ایجاد نمی کنند بلکه فضا را برای وضعیت بهتر مهیا می کنند؛ در حال حاضر دولت و فعالان اقتصادی در بخش دولتی و بخش خصوصی باید از این فرصتی که ایجاد شده با اجرای برنامه های خود صنعت را به چرخه در آورند و خدمات و فضای کسب وکار و حضور در بازار های بین الملی را به بهترین نحو ایجاد کنند.
در نهایت دولت از این بخش ها و فعالیت آن ها حمایت کند و یک فضای مناسب را در گمرک ها صادرات و واردات ایجاد کند.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...