نسخه چاپی

جزئیات پرونده آزادراه تهران-شمال

با وجود حرف‌های متفاوت وزیر راه و معاون وی در خصوص وضعیت كنونی آزادراه تهران-شمال، بر اساس دستور رئیس‌جمهوری جلسه‌ای ۳ جانبه با حضور روحانی، آخوندی و فروزنده برای بررسی مسائل آزادراه تهران-شمال تشكیل خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معاون وزیر راه در امور ویژه دولت و مدیریت بحران و هماهنگی استان‌ها دوشنبه هفته جاری (11آذر) با اشاره به این‌که قطعه 4 آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری رسیده و قطعه یک نیز در دست ساخت است به خبرنگار تسنیم گفته بود: ساخت قطعات 2و3 آزادراه تهران‌شمال حدود 8هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و به‌زودی این قطعات در رقابتی سالم واگذار می‌شود و بنیاد مستضعفان در این پروژه حضور نخواهد داشت.

احمد مجیدی با بیان این‌که برای ساخت قطعات 2 و 3 که 71 کیلومتر است حدود 8 هزار میلیارد تومان نیاز است، تصریح کرد: به‌دنبال تأمین منابع از تغییر سهام کارخانجات، فاینانس یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم، قطعات 2 و 3 آزادراه تهران ــ شمال در یک رقابت سالم به‌زودی واگذار می‌شود.

مجیدی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص وضعیت قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و بنیاد مستضعفان در آزادراه تهران ــ شمال اظهار کرد: حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در این پروژه منتفی شد ضمن آنکه بنیاد مستضعفان در قطعات 2 و 3 حضور ندارد و فقط تونل البرز در قطعه 2 را می‌سازد.

*دستور دادیم پروژه با همین وضع موجود فعال شود

این در حالی است که به فاصله حدود 24 ساعت وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه نمایشگاه راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران-شمال، گفت: تصمیمی برای بازنگری در شراکت این آزادراه اتخاذ نشده است.

عباس آخوندی افزود: در خصوص آزادراه تهران شمال دو بحث مطرح است. یکی فعال کردن وضع موجود است که ما با همین وضع براساس قرارداد قبلی دستور دادیم و کارگاه‌ها در حال فعالیت است.

آخوندی ادامه داد: یک بحث هم این است که بخواهیم نسبت به مسائل حقوقی و بحث شراکت در این پروژه بازنگری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تاکنون در این خصوص هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم، گفت: مذاکرات با شریک و پیمانکاران پروژه در حال انجام است و همزمان کارگاه‌ها نیز فعال هستند.

*تصویر روشن آزادراه از وعده تا ارائه

هشتمین روز از شهریور امسال وزیر راه و شهرسازی بازدیدی حدود 5 ساعته از آزادراه تهران-شمال داشت. آخوندی در این بازدید اعلام کرد مشکل آزادراه تهران-شمال مسائل مالی و حقوقی است و تا 21 روز آینده تصویر روشنی از این پروژه را ارائه خواهد کرد.

وی این را هم گفت که این گزارش را به رئیس‌جمهوری ارائه می‌کند و پس از آن برای وضعیت آزادراه تهران شمال تصمیم‌گیری خواهد شد.
75 روز از وعده وزیر راه و شهرسازی برای ارائه «تصویر روشن» می‌گذرد و این گمانه آماده نشدن این تصویر را تقویت می‌کند. اما به نظر می‌رسد این تصویر روشن مدت‌هاست که آماده شده است و آخوندی در انتظار تایید آن از سوی رئیس‌جمهوری است.

مطابق با آن چه مسئولان بنیاد مستضعفان می‌گویند آنها حدود 810 میلیارد تومان در آزادراه تهران-شمال هزینه کرده‌اند و وزارت راه و شهرسازی چنانچه بخواهد بنیاد را از این این پروژه کنار بگذارد باید این «مهریه» 810 میلیاردی را پرداخت کند.

شاید تایید تصویر روشن آزادراه تهران-شمال توسط روحانی شرایط را برای واگذاری قطعات 2 و 3 به بنیاد مستضعفان فراهم آورد و به این ترتیب نیز وزارت راه دیگر پولی بابت کنار گذاشتن بنیاد از آزادراه تهران-شمال پرداخت نخواهد کرد و به اصطلاح با یک تیر دو نشان را خواهد زد.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...