نسخه چاپی

سیدحسن نصرالله در مصاحبه ۳ساعته با شبكه OTV لبنان:

ایادی عربستان عامل انفجار بیروت

عکس خبري -ايادي عربستان عامل انفجار بيروت

دبیركل حزب‌الله لبنان در مصاحبه مشروح خود با شبكه مسیحی OTV لبنان با اشاره به اینكه گروه‌های تروریستی مرتبط با عربستان در انفجار بیروت دست داشتند، سعودی‌ها را بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تثبیت اوضاع در سوریه و لبنان دانست.

به گزارش نما؛ «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه مشروح خود با شبکه مسیحی OTV لبنان و در برنامه «بی‌پرده» این شبکه به مجری‌گری «جان عزیز» به تشریح و تبیین جدیدترین تحولات لبنان در دو عرصه سیاسی و امنیتی و همچنین بحران سوریه، توافق هسته‌ای ایران و آخرین تحولات منطقه‌ای پرداخت.


 


برنده توافق هسته‌ای ملل منطقه هستند


 


دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای مصاحبه خود درباره توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران آثار و پیامدهای واقعا زیادی دارد؛ برنده نخست این توافقنامه ملت‌های منطقه ماست زیرا در سال‌های گذشته برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی سعی داشتند قضایا را به سمت جنگ با ایران سوق دهند و البته این گزینه ساده‌ای نیست زیرا ایران کشور ضعیف و یا منزوی نیست و این گزینه پیامدهای خطرناکی برای منطقه داشت.


وی افزود: نخستین پیامدهای توافقنامه هسته‌ای این بود که گزینه جنگ علیه ایران را در بلند مدت دفع کرد و من معتقد نیستم که اسرائیل بدون چراغ سبز آمریکا اقدام به بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران می‌کرد.


نصرالله گفت: تفاهمی که از نتیجه گفت‌وگوی ایران با 6 کشور حاصل شد این بود که یک واقعیت بین المللی جدیدی را رقم زد و آن چند قطبی بودن جهان بود و اینکه دیگر یک دولت واحد در جهان حکومت نمی‌کند و جهان به سمت رهبری چند قطبی پیش رفت که از سلطه و استبداد بین المللی ممانعت کرده و حاشیه‌هایی بوجود آورده که فرصتی برای کشورهای جهان سوم به دست می‌دهد.


نصرالله تصریح کرد: تحولات زیادی در عرصه سیاست آمریکا در منطقه و جهان بوجود آمده است و با وجود اینکه توافق هسته‌ای ایران دو مرحله‌ای است اما برخی‌ها شتاب‌زده گفتند که این توافق، توافق بین ولی فقیه و شیطان بزرگ است.


 


آمریکا از جنگ در منطقه خسته و درمانده شده است


 


وی افزود: جنگ آمریکا علیه عراق شکست خورد و در افغانستان نیز آمریکا به بن‌ بست رسید و در لبنان و غزه نیز طرح خاورمیانه جدید شکست خورد و اینها تا کنون در سوریه نیز شکست خورده‌اند همچنانکه ایران در برابر تحریم‌ها ایستاد و آنها نتوانستند نظام ایران را ساقط کنند اما در مقابل [می‌بینیم] که اوضاع مالی و اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپا بحران‌زده است و در نتیجه واقعیت جدیدی را در اروپا و آمریکا مشاهده می‌کنیم.


دبیر کل جنبش حزب الله اظهار داشت: آمریکا قصد ورود به جنگ را ندارد زیرا از جنگ‌ها خسته شده است و بر این اساس باب تفاهم در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را گشود و به تفاهم موقت دست یافت، آمریکایی‌ها می‌خواستند در حین بررسی پرونده هسته‌ای ایران، پرونده‌های دیگری را باز کنند اما ایرانی‌ها تنها به بررسی پرونده هسته‌ای پرداختند زیرا مصلحت ایرانی‌ها این نیست که همه پرونده‌ها بر روی میز باشد و ایرانی‌ها پافشاری کردند که تفاهم بر سر پرونده هسته‌ای باشد.


نصرالله افزود: ایرانی‌ها دائما گفته‌اند که مشکل ما با آمریکایی‌ها متفاوت از مشکل ما با اسرائیلی‌هاست، بنابر این موضع ایران در قبال اسرائیل قطعی و غیر قابل تغییر است، موضع ایران در رابطه با آمریکا این است که ایرانی‌ها می‌گویند هر گاه آمریکایی‌ها حقوق ما را به رسمیت بشناسند و برای اعطای حقوق ملت‌های منطقه آمادگی داشته باشند در آن صورت ما نیز آماده‌ایم با آمریکایی‌ها وارد گفت‌وگو شویم.


وی تصریح کرد: تحول در سیاست آمریکایی‌ها بوجود آمده است اما ایرانی‌ها همچنان همانند سابق هستند، الان برای سخن گفتن درباره عادی‌سازی روابط بین دو کشور زود است هنوز پرونده‌های حل نشده زیادی هست و من معتقدم که امور به سمت عادی‌سازی روابط در آینده نزدیک پیش می‌رود.


 


ایران همانند همیشه در راه اطمینان سازی در منطقه گام برمی دارد


 


وی همچنین یادآور شد: ایران هیچ زمانی روابط خود با همسایگانش را قطع نکرده است اما مشکل در طرف مقابل است و کاری که وزیر خارجه ایران انجام می‌دهد، ادامه موضع ایران است و می‌خواهد به سعودی‌ها این اطمینان را بدهد که هیچ اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است.


وی افزود: ایران سال‌هاست که برای گشودن باب گفت‌وگو با عربستان تلاش می‌کند اما همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شده و عربستان همه درها را بسته است، طرح پاکستانی‌ها نیز مطرح شد و ایران آن را پذیرفت اما سعودی‌ها آن را رد کردند، پیش از فوت شاهزاده نایف، وزیر اطلاعات ایران به عربستان رفت و با وی دیدار کرد و سعی داشت که فضای تفاهم را ایجاد نماید اما فضا صد در صد منفی بود.


 


عربستان همواره با ملل منطقه خصمانه برخورد کرده است


 


نصرالله گفت: عربستان از ابتدا با ایران مانند یک دشمن رفتار کرده است، جنگ صدام حسین علیه ایران نیز با هدایت و حمایت مالی عربستان صورت گرفت، جنگ شکست خورد اما بهای آن را ملت‌های عراق و ایران و همچنین ملت فلسطین و قضیه فلسطین پرداخت کرد و اولین بهای پس از جنگ را کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت کردند و حمله صدام به کویت رخ داد.


نصرالله تاکید کرد: سعودی‌ها از سال 1979[از زمان پیروزی انقلاب اسلامی] دست از جنگ علیه ایران برنداشته و آرام نگرفته‌اند بلکه آن را تکمیل کرده‌اند، عربستان جرأت جنگ مستقیم با هیچ کس را ندارد بلکه با واسطه جنگ می‌کند و تامین مالی این جنگ‌ها را بر عهده می‌گیرد و در سوریه، ایران، عراق و لبنان با واسطه می‌جنگد.


دبیر کل جنبش حزب الله لبنان همچنین با اشاره به اظهارات «ولید بن طلال» از شاهزادگان سعودی درباره ایران و شیعیان اظهار داشت: مشکل بین ایران و عربستان اساسی است و سخنان ولید بن طلال رأی و نظر اهل سنت نیست، مشکل سعودی‌ها با ایران، مذهبی نیست، سعودی‌ها در گذشته نیز با مصر، یمن و سوریه مشکل داشتند در حالی که این کشورها مذهب شیعی ندارند.


 


احتمال تغییر مواضع قطر


 


سید «حسن نصرالله» گفت: من چند روز پیش با یک هیئت قطری دیدار کردم، این احتمال وجود دارد که قطر در دوره اخیر موضع و راهبرد خود در منطقه را تغییر دهد و در موضوع ربوده‌شدگان اعزاز نیز تعامل خوب و مفیدی داشت و ما نیز با کسی مشکلی ایجاد نکرده و به کسی نیز اهانت نکردیم.


وی افزود: ما دائما خواهان راه حل سیاسی در سوریه بوده‌ایم و بین ما و قطر دائما خطی(ارتباطی) بوده اما در سیاست با هم اختلاف داریم.


نصرالله تصریح کرد: گزینه نظامی در سوریه بی‌فایده است و از بین بردن وضعیت کنونی نیز فایده‌ای ندارد و بر این اساس از همه کشورهایی که با حوادث در سوریه ارتباط دارند، می‌خواهم که برای راه حل سیاسی تلاش نمایند و اینچنین بود که گفت‌وگو با قطر را آغاز کردیم و سپس درباره دور کردن لبنان از مشکلات سخن گفتیم.


 


ترک‌ها در تلاش برای تجدید نظر در سیاست‌های خود


 


نصرالله اظهار داشت: ارتباطات ما با ترکیه قطع نشده است و دیدارهایی با سفیر ترکیه صورت می‌گیرد و چیز جدیدی در روابط با ترک‌ها حاصل نشده است، به دنبال تحولات سوریه تلاش‌های آشکاری از سوی ترک‌ها برای تجدید نظر در روابط صورت می‌گیرد زیرا از دیدگاه ترک‌ها آنها بسیار زیان دیده‌اند و روابط آنها با لبنان، اسد و ایران پیش از بحران سوریه روابط ممتازی بود اما اکنون آنها خارج از سوریه هستند و با عراق نیز مشکلات زیادی دارند و روابطشان با ایران نیز سرد شده و تقریبا به حد قطع روابط رسیده است و از سوی دیگر طرح ترک‌ها در سوریه نیز شکست خورد، جای ترکیه در مصر و منطقه کجاست؟ ترکیه در عرصه خارجی شکست خورد و این شکست در وضعیت داخلی آن نیز تاثیر گذاشته است.


 


موضع ایران در قبال اسرائیل و قضیه فلسطینی تغییر ناپذیر است


 


دبیر کل جنبش حزب الله بیان داشت: موضع عقیدتی ایران در قبال اسرائیل هرگز تغییر نخواهد کرد همچنانکه موضع ایران در قبال مقاومت نیز تغییر نمی‌کند و در پرونده فلسطین، ایران از موضع خود کوتاه نمی‌آید.


 


وی افزود: هیچ افقی برای سازش در پرونده فلسطینی-اسرائیلی نیست، مسیر مذاکرات حتی به حداقل حقوق فلسطینیان نیز نرسیده است.


نصرالله تاکید کرد: امروز ایران یک کشور بزرگ منطقه‌ای و تاثیرگذارترین کشور در منطقه است، ایران با ما مشورت می‌کند و در برخی امور نیز نظر کامل ما را می‌پذیرد و این امر تنها در خصوص وضعیت لبنان صدق نمی‌کند.


نصرالله اظهار داشت: اگر روابط گروه 14 مارس با عربستان همانند روابط ما با ایران بود، دیگر مشکلی در لبنان وجود نداشت، ایران در پرونده‌های داخلی دخالت نمی‌کند و به ما نمی‌گوید که وارد دولت شوید، ایران در لبنان حضور دارد تا بین مردم تفاهم ایجاد نماید و مانع وارد شدن لبنان به جنگ شود و ای کاش طرف مقابل نیز ولی فقیه داشت.


وی همچنین گفت: ایران تمامی آنچه را که از توافق هسته‌ای می‌خواست، کسب کرد و طرف مقابل نیز می‌گوید که به تضمین‌هایی دست یافته تا ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد، بگذارید به این چیز‌ها خرسند باشند، این توافق هسته‌ای هرگز تاثیر منفی بر سوریه و لبنان نخواهد داشت.


 


بنا به اقتضا در بحران سوریه دخالت کردیم


 


نصرالله تصریح کرد: در رابطه با سوریه، زمانی که حوادث سوریه آغاز شد ما 3 هفته بدون هیچ موضع‌گیری منتظر ماندیم تا ماهیت حوادث آشکار شود اما زمانیکه سعی کردیم با صداقت سوریه و همه گروه‌های منطقه را از رفتن به مسیری که اکنون حاصل شده است، بر حذر کنیم طرف‌های معارض سوریه، برخی رهبران اخوان و برخی طرف‌های تندرو همگی ما را تهدید کردند و با این حال موضع سیاسی اتخاذ نکردیم و به راه حل سیاسی و پرهیز از گزینه نظامی دعوت کردیم.


وی تصریح کرد: ما تماس مستقیم با معارضین نداشتیم اما با کشورهایی که با معارضین در ارتباط بودند، تماس داشتیم، اسد برای گفت‌وگو و اجرای اصلاحات بزرگ آماده بود اما در مقابل پاسخ خیلی‌ها در منطقه این بود که همه چیز ظرف دو یا 3 ماه تمام می‌شود و نیازی به گفت‌وگو نیست.


نصرالله همچنین گفت: برخی کشورها در منطقه برای براندازی نظام سوریه از طریق نظامی تلاش می‌کردند و حاضر به گفت‌وگو نبودند، حوادث در سوریه تغییر کرد و ما دخالت نظامی در آن نداشتیم و در القصیر نیز که لبنانی‌ها در آن ساکن هستند تا زمانیکه ارتش سوریه در آن حضور داشت، ما دخالتی نکردیم اما وقتی ارتش مجبور شد دست از اهالی این منطقه بکشد، آنها به ما پناه آوردند و 30 هزار لبنانی با دو گزینه روبرو بودند یا باید روستاهای خود را ترک می‌کردند و یا اینکه تصمیم به دفاع از روستاهای خود می‌گرفتند که آنها گزینه دوم را انتخاب کردند، همانگونه که ثبت شده است دولت لبنان سراغی از لبنانی‌ها نگرفت و حتی دولت مرزها را باز گذاشته بود و سلاح‌هایی که به دست افراد مسلح در القصیر می‌رسد از البقاع و شمال وارد می‌شد.


وی افزود: مردم در القصیر تصمیم به دفاع از خود گرفته و آموزش خواستند ما نیز به آنها آموزش دادیم، سلاح خواستند ما نیز به آنها سلاح دادیم، در ابتدا مردم این روستا می‌جنگیدند اما در ماه می 2013 اوضاع بالا گرفت و به حدی رسید که دیگر لبنانی‌های مقیم این روستا توانایی دفاع از خود را نداشتند و القصیر پایگاهی برای هزاران افراد مسلح شد و آنها طرحی برای یورش به منطقه تدوین کردند و اگر حزب الله مداخله نمی‌کرد، گروه‌های مسلح به همه روستاها در القصیر یورش برده و به مرزهای لبنان می‌رسیدند.


نصرالله بیان داشت: تخریب مرقد حضرت زینب(س) به فتنه‌ای در منطقه تبدیل می‌شد و ما 40 تا 50 نفر را به منطقه فرستادیم تا از این مرقد دفاع کنند.


وی افزود: در مکان‌های دیگر ما نیرو نداشتیم و وضعیت بحرانی شد، ده‌ها لبنانی در جنگ با افراد مسلح در سوریه کشته شدند، ما کشته‌های خود را اعلام می‌کنیم و ما از شهدای خود احساس شرم نمی‌کنیم  به این شهدا افتخار می‌کنیم.


 


روزی به خاطر دخالت حزب الله در سوریه خدا را شکر خواهیم کرد


 


سید حسن نصرالله درباره تصویری که ایشان با مقام معظم رهبری دارند، گفت: این تصویر به دو سال قبل از نبرد القصیر باز می‌گردد و دخالت حزب الله در بحران سوریه به درخواست یا تصمیم ایران صورت نگرفت و آنچه در این خصوص گفته شده است، نادرست است.


وی همچنین تاکید کرد که واقعیت‌های حاکم بر ارتش سوریه و بافت و ساختار منطقه آن را واداشت تا از برخی مناطق چشم پوشی کند و این سخن درست نیست که نظام سوریه ارتش خود را از برخی مناطق بیرون کشید تا زمنیه ورود حزب الله به داخل سوریه و آن مناطق را فراهم کند.


 


حزب الله مانع تشدید اوضاع امنیتی در لبنان شد


 


دبیرکل حزب الله لبنان افزود: اغلب مناطق مرزی و روستاها و شهرهای قرار گرفته در جوار مرزهای عراق و سوریه تحت تسلط گروه‌های مسلح است و به پایگاه‌های این گروه‌ها تبدیل شده است و خودروهای بمبگذاری شده‌ای از اینجا به داخل عراق فرستاده می‌شوند و در یک سخن باید گفت که آغاز بحران سوریه اوضاع امنیتی در عراق را تشدید کرد.


به همین دلیل نصر الله تاکید کرد که اگر حزب الله از وظیفه خود در القصیر و القلمون چشم پوشی می‌کرد، ده‌ها و صدها خودرو بمبگذاری شده بود که وارد لبنان می‌شود و حزب الله به این دلیل وارد سوریه شد.


وی با بیان اینکه خودروهای بمبگذاری شده‌ای که در لبنان منفجر شدند، از یبرود و از طریق عرسال وارد لبنان شده بودند، این سوال را مطرح کرد که اگر سوریه به دست گروه‌های مسلح سقوط کند، آینده لبنان چه خواهد بود؟


دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه با بیان اینکه افرادی مانند سعد الحریری و صقر در ارسال تروریست‌ها و عناصر مسلح و همچنین تسلیحات نظامی به سوریه دست دارند، گفت: من از آنها سوال می‌کنم، اگر معارضان سوری پیروز شوند، آنها چه تضمین‌هایی دارند. من به شما می‌گویم که میزان حمایت مردمی از ما جهت دخالت در سوریه بیش از میانگین حمایت از جنبش‌های مقاومت طی سال‌های 1982 تا 1990 است و اطمینان دارم، روزی فرا خوهد رسید که به خاطر دخالت‌امان در سوریه خدا را شکر خواهیم کرد.


 


درباره حضور حزب الله در لبنان مبالغه صورت می‌گیرد


 


دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه درباره حضور حزب الله در سوریه مبالغه‌های بسیاری صورت می‌گیرد، تاکید کرد که طرفی که در سوریه از جانب نظام سوریه می‌جنگد، ارتش سوریه و نیروهای دفاع ملی این کشور است که توسط مردم هر منطقه تشکیل شده و آنها از خود دفاع می‌کنند و در این خصوص باید گفت که حزب الله هیچ گونه حضوری در استان‌های درعا و سویداء و القنیطرة و دیر الزور و شمال حلب ندارد و حضور رزمندگان حزب به دمشق و حمص و مناطق مجاور لبنان محدود می‌شود. رزمندگان حزب الله در القصیر و دمشق حضور دارند و این ارتش سوریه در کنار نیروهای دفاع ملی است که امروزه عملیات‌های القلمون را انجام می‌دهد.


وی با بیان اینکه حضور حزب الله در سوریه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در واقع حکم نیروی کمکی را برای ارتش سوریه دارد، گفت: مردم سوریه امروزه با عناصر مسلح خارجی مواجه هستند که دارای افکار و اندیشه‌های افراطی هستند.


دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به شایعاتی که درباره حزب الله در لبنان وجود دارد گفت: برخی می‌گویند که 250 نفر از رزمندگان حزب در لبنان کشته شدند، برخی مطبوعات وابسته به 14 مارس از رقم 600 کشته سخن می‌گوید، اینها همه آرزوها و رویاهای آنهاست. من به شما می‌گویم که هیچ اسیری از حزب الله در سوریه وجود ندارد، اما پیکرهای شهیدایی هستند که توسط گروه‌های مسلح به اسارت گرفته شدند و ما درپی بازگرداندن آنها هستیم.


وی درباره شهدای حزب الله در سوریه گفت که از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون شمار شهدای آنگونه که گفته شده به 200 شهید نرسیده است و این بسته به ماهیت نبرد و تهدید است و به نظر من شمار شهدای ما کمتر از آن چیزی است که آن را انتظار داشتیم.


 


همه به جز عربستان خواهان راه حل سیاسی برای سوریه‌اند


 


دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه تاکید کرد: موضوع سرنگونی نظامی نظام سوریه هم اکنون گزینه منتفی است و همه دنیا هم اکنون به سمت راه حل سیاسی در سوریه در حرکت است، در این میان شاید برخی کشورها برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه خود را چندان متمایل نشان ندهند و در این‌باره شتابی نداشته باشند، اما دیدگاه و گرایش عمومی به سمت دستیابی به راه حل سیاسی است و اغلب کشورهای اروپایی و عربی روابط خود را با نظام سوریه از سر گرفته‌اند، در حالی که عربستان سعودی همچنان بر گزینه جنگ تا آخرین قطره خون تاکید دارد و تاب هیچ گونه راه حل سیاسی را ندارد.


وی با بیان اینکه قرار و مداری با عربستان وجود دارد که اگر بر گزینه نظامی و تغییر حقایق جاری در سوریه از طریق گروه‌های مسلح تکیه می‌کند، تا 22 ژانویه بیشتر فرصت ندارد، گفت: تصور می‌کنم در این مدت تغییر و تحولات بزرگی در بسیاری از مناطق سوریه روی دهد، اما این تلاش‌ها همه محکوم به شکست هستند، همانگونه که نمونه این امر را در منطقه غوطه مشاهده کردیم.


نصرالله گفت: در میان معارضان سوری طرف‌هایی وجود دارند که رابطه خود را با آنها قطع نکرده‌ایم، خساراتی که تا امروز به نظام سوریه وارد شده از خسارات وارده به طرف مقابل بیشتر است و در این میان اگر نظام سوریه تنها بر قدرت نظامی تکیه می‌کرد، نمی‌توانست به مدت 3 سال در برابر این بحران تاب بیاورد، بدون تردید نظام سوریه دارای جایگاه و موقعیت مردمی است و همین امر راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه تحمیل می‌کند و این راه حل سیاسی را باید خود سوری‌ها به دست خود بسازند و اگر در این بین کمک خارجی صورت می‌گیرد، باید برای دستیابی به هرچه سریع‌تر به این راه حل باشد.


 


حضور حزب الله در سوریه دستاویزی بیش برای دشمنان مقاومت نیست


 


دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: از سال 2005 از سلاح مقاومت سخن می گویند و در آن زمان از آن به عنوان دستاویز برای حملات خود علیه حزب الله استفاده می کردند و امروز این دستاویز به دخالت حزب الله در سوریه تبدیل شده است، در حالی که پیش از دخالت ما در سوریه درگیری‌ها مسلحانه در این کشور وجود داشت و تصور نمی‌کنم آنچه در لبنان روی می‌دهد، به خاطر دخالت حزب الله در سوریه است، بلکه این به خاطر طرح بزرگی است که در منطقه در حال اجرا است.


وی تاکید کرد: اگر حزب الله در سوریه دخالت نمی‌کرد، به جای 3 خودرو بمبگذاری شده 30 و یا 300 خودرو بمبگذاری شده در لبنان منفجر می‌شد و در این میان اگر گروه‌های مسلح بر مناطق مرزی لبنان سیطره پیدا کنند، لبنان وارد جنگ داخلی خواهد شد و صدها نفر از لبنانی‌ها شهید خواهند شد و ما با دخالت خود در سوریه تلاش کردیم از بازتاب‌های این بحران در لبنان بکاهیم.


 


ایادی عربستان در انفجار بیروت دست دارند


 


دبیرکل حزب الله لبنان با اساره به اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی عربستان سعودی اقدام به فعال سازی برخی از شاخه‌های القاعده در لبنان کرده اند، گفت: تصور می‌کنم، گردان‌های «عبد الله عزام» هم اکنون در عمل در پس حملاتی قرار دارند که علیه سفارت ایران در بیروت صورت گرفت و عربستان از این گروه‌ها حمایت می‌کند، همانگونه که دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در پس بسیاری از انفجارهای جاری در عراق نیز قرار دارد.


وی با بیان اینکه حزب الله اولین طرفی بود که انفجارهای طرابلس را محکوم کرد، گفت: روزی که انفجارهای طرابلس رخ داد، اندوهگین تر از روزی بودم که انفجارهای  الرویس و بئر العبد رخ دادند، چون آشکار بود که هدف از انفجارهای طرابلس کشاندن کشور به دایره فتنه وجنگ بود و در این میان اگر دوستان و هم پیمانان شیخ منقارع وارد عمل نمی‌شدند، بدون تردید وی متهم به انفجارهای طرابلس می‌شد، اگرچه وی در عمل در این امر دخالت نداشت.


 


حوادث طرابلس، تلاش برای کشاندن لبنان به جنگ داخلی


 


سید حسن نصر الله با اشاره به اینکه انفجارهای طرابلس در پس خود اهداف سیاسی آشکاری را دنبال می‌کنند، گفت: هنگامی‌که انفجارهای ضاحیه روی دادند، ما کسی را متهم نکردیم، دستگاه‌های امنیتی دریافتند که این انفجارها با انفجارهای بئر العبد در ارتباطند و اینکه این خودروها در کجا بمبگذاری شده‌اند، اما در بمبگذاری‌های طرابلس طرف‌هایی را به دست داشتن در این اقدامات متهم کردند و در این میان اگر برخی طرف‌ها خواهان وارد بازی لبنان هستند، باید بدانند که کشور به سمت خرابی و ویرانی پیش خواهد رفت.


وی با بیان اینکه مهمتر از موضوع طرابلس رفتن به سمت راه حل است و این چیزی است که هم اکنون آغاز شده و دولت نیز باید به مسئولیت‌های برای دستیابی به راه حل عمل کند و این اشتباه است که بخواهیم طرابلس به به منطقه نظامی تبدیل و میقاتی را به خیانت متهم کنیم، اما بعلبک از ابتدا و برای مدتی طولانی یک منطقه نظامی بوده و هیچ کس هم نگفت که این موضوع شیعیان را هدف قرار داده است.


وی درباره آنچه از مفتی شمال درباره رابطه عاصر مسلح با دستگاه‌های امنیتی گفته شده است، درست است، همه ما می‌دانیم که دستگاه امنیت داخلی طی سال‌های سال به گروه‌های مسلح مبالغ مالی پرداخت می‌کرد و سلاح‌های آنها را با خودروهایش منتقل می‌کرد، به خصوص در سال‌های اخیر، در حالی‌که راه حل این است که دولت هم اکنون به هر طریق ممکن امنیت طرابلس را تامین و در این راه گروه بحرانی تشکیل دهد و در این بین طرابلس و شمال لبنان بیش از هر چیزی به گفت‌وگو نیاز دارند، گفت‌وگویی که همه طرف‌ها در آن مشارکت داشته باشند.


 


عربستان سعودی مانع تشکیل دولت در لبنان است


 


اما در خصوص قضیه تشکیل دولت در لبنان سید حسن نصرالله گفت: صیغه 9-9-6 مطرح شده برای تشکیل دولت که در این اواخر ارائه شده است، صیغه‌ای منطقی است که حقوق همه طرف‌ها را حفظ می‌کند، این درحالی است که گروه مقابل نیز این طرح را قبول دارد، اما عربستان سعودی به آنها دستور داده که دولت را هم اکنون تشکیل ندهند و در این‌باره عجله نکنند، اما آنها در عمل با این طرح موافق هستند، چون به انها 9 وزارتخانه می‌دهد. کسانی‌که روزی به میقاتی برای استعفا فشار آوردند، کشور را به سمت شکاف و خلا سیاسی پیش بردند، پس از آن بدون اینکه مشورتی با انجام دهند، تمام سلام را انتخاب کردند و با اینکه وی از گروه 14 مارس بود، با این حال ما او را برای تشکیل دولت وحدت ملی پذیرفتیم. اما در میان مشاهده کردیم که گروهی برای تمدید مهلت پارلمان رفت و پس از آن راهی شورای قانونگذاری شد تا این تمدید را باطل کند.


دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه حزب الله خواهان برگزاری انتخابات در زمان مقرر خویش است، گفت: به نظر نمی‌رسد، مانعی بر سر راه نشست نمایندگان پارلمان و انتخاب رئیس جمهوری وجود داشته باشد و گروه ما با اینکه تاکنون مناقشه‌ای انجام نداده است، اما در مناقشه‌های آتی شرکت خواهد کرد و من خواسته‌ام تا کاندیدای مشخصی را معرفی و او را برای شرکت در انتخابات و تصدی پست ریاست جمهوری معرفی کنند.


وی با بیان اینکه حزب الله همواره از گفت‌وگو و مذاکره حمایت کرده است، گفت: چون غیر از گفت‌وگو و مذاکره راه حلی برای لبنان وجود ندارد.


دبیرکل حزب الله لبنان با محکوم کردن مشکلات پیش آمده در دانشگاه «یسوعیه» لبنان تاکید کرد که ما هیچ گونه توهینی به رهبران لبنانی را نمی‌پذیریم و حوادثی که در دانشگاه یسوعیه روی داد، این احساس را در من به وجود آورد که طرف مورد هدف نه حزب الله که ژنرال میشل عون بوده است.


سید حسن نصرالله در پایان سخنان خویش با اشاره به اینکه گزذینه‌های حزب الله برنده و گزینه‌های 14 مارس سقوط خواهد کرد، گفت: ما طرحی بزرگ‌تر و مهمتر از لبنان نداریم. ما خواهان مشارکت واقعی در لبنان و در دولتی هستیم که همه طرف‌ها در آن حضور و مشارکت داشته باشند.


وی تاکید کرد که حزب الله به لبنان ایمان دارد و از همه دوستداران حزب یا اینجانب می‌خواهم واکنشی در میان مردم اگر کسی به حمایت یا مخالفت از من برخاست، نداشته باشند و اگر اعتراضی به امری دارند، آن را به صورت قانونی پیگیری کنند.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...