نسخه چاپی

پرونده قاضی معزول روی میز قاضی‌القضات

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی امروز، گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا را بررسی كردند و در نهایت این گزارش را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، یکصدوپنجاه‌ونهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۱ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس که امکان کاندیداتوری نابینایان در انتخابات پارلمان را میسر می‌کند، انتخاب ۵ نفر از نمایندگان مجلس جهت عضویت در مجمع بین المجالس آسیایی، گزارش کمیسیون عمران درمورد حادثه سقوط مینی‌بوس حامل مسافرین در محدوده سد کارون ۳، گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه‌ریزی و بهره‌وری.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم تلاون و ترجمه آن قرائت شد. پیش از آغاز جلسه امروز، جلسه غیر علنی برگزار شد و نمایندگان در خصوص سرنوشت جلسات علنی هفته آینده تصمیم‌گیری کردند.

**لاریجانی: دولت لایحه بودجه را یکشنبه تقدیم مجلس می‌کند/ مجلس هفته آینده جلسه دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز طی سخنانی در خصوص تاخیر ابتدای جلسه امروز اظهار داشت: تاخیر جلسه امروز به دلیل مشورتی بود که با برخی از نمایندگان برای بحث بودجه داشتیم.

وی ادامه داد: دولت طبق قانون موظف است تا ۱۵ آذر لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کند و به دلیل اینکه ۱۵ آذر روز جمعه بود و هفته آینده قرار بود که نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خودشان سرکشی داشته باشند، نمایندگان مجلس برای اینکه قانون به موقع اجرا شود، برنامه هفته آینده خود که سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بود را حذف کردند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین جلسه علنی هفته آینده برگزار خواهد تا دولت در روز یکشنبه بتواند قانون بودجه ۹۳ را تقدیم مجلس کند.

**طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاون یک ماه مسکوت ماند

در ادامه نمایندگان طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت با مسکوت ماندن طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاون به مدت یک ماه موافقت کردند.

۲۵ تن از نمایندگان مجلس درخواست مسکوت ماندن این طرح به مدت یک ماه را مطرح کرده بودند که از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر این طرح با ۱۱۹ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به مدت یک ماه مسکوت ماند.

براین اساس قرار شد نمایندگان طرح جامع‌تری را پس از بررسی‌های بیشتر به صحن علنی مجلس ارسال کنند.

**بررسی طرح امکان‌پذیر کردن کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس

طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس که امکان کاندیداتوری نابینایان در انتخابات پارلمان را میسر می‌کند، نیز دومین دستور کار امروز خانه ملت بود.

حامد قادرمرزی نماینده قروه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح، کار نمایندگان را سخت توصیف کرد و گفت: فعالیت در صحن مجلس، کمیسیون‌ها و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه از وظایف سنگین است و آیا بر این اساس بهتر نیست به فکر حقوق شهروندی نابینایان و کم بینایان باشیم؟

**آلیا: نابینایان می‌توانند با استفاده از امکانات و تجهیزات کار نمایندگی را انجام دهند

فاطمه آلیا نماینده تهران در مجلس نیز در موافقت با این طرح، حرف‌های مخالفین را مربوط به دهه‌های گذشته دانست و گفت: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی فراهم شده که نابینایان نیز می‌توانند با استفاده از این تجهیزات کار نمایندگی را مانند دیگران انجام دهند و سازمان بهزیستی نیز این تجهیزات را خریداری کرده است و اگر این طرح رای بیاورد، می‌تواند این تجهیزات را در اختیار آنها قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز عده‌ای از نابینایان عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا و شوراهای اداری هستند و با تجهیزات جدید که خط بریل را به صوت تبدیل می‌کند می‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس گفت: تصور بنده این است که با توجه به اینکه می‌خواهیم قانون تصویب کنیم، باید دقت عمل بیشتری داشته باشیم و راهکارهایی که موافقین و طراحان این طرح مطرح می‌کنند، سنجیده نیست. ما نمایندگان مجلس با تمام سعی و تلاش خود باز هم پیش مردم خجل هستیم. نمایندگی مجلس فقط قانونگذاری نیست.

وی ادامه داد: بنده تعجب می‌کنیم از اصرار عزیزان در این مورد که معلولان چگونه می‌توانند از عهده این مسئولیت بر بیایند. این طرح رفع تبعیض نیست، بلکه عین تبعیض است و بنده ضمن احترامی که نسبت به همه معلولان و نابینایان دارم، درست نیست مسئولیت را از افرادی که سلامت کامل دارند، به عده‌ای که از سلامت کامل برخوردار نیستند بدهیم که با این کار توان و ظرفیت آنها به مخاطره و چالش کشیده می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس خاطر نشان کرد: برخی قوانینی که در مجلس تصویب می‌کنیم خیلی عجولانه تصویب می‌شود؛ خواهش می‌کنم نسبت به این طرح نگاه دلجویی از معلولان نداشته باشید.

**خدایی: نمایندگی مجلس پست انتصابی نیست، پست انتخابی است

حجت‌الله خدایی سوری نماینده سلسله و دلفان در مجلس در موافقت با کلیات این طرح گفت: تجهیزاتی در کشور وجود دارد که می‌تواند در اختیار نابینایان قرار بگیرد و البته در این طرح به عنوان تبصره ذکر شده که نابینایانی بتوانند امکان کاندیداتوری پیدا کنند که امکان استفاده از دستان خود را داشته باشند و در حال حاضر ۳۵۰ هزار نفر در کشور وجود دارند که اینگونه هستند.

وی خاطر نشان کرد: نمایندگی مجلس پست انتصابی نیست، بلکه پست انتخابی است و در آخر این مردم هستند که باید تشخیص دهند به چه کسی رای بدهند و یا رای ندهند.

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: احترام به جانبازان با این مصوبه حل نمی‌شود. ما باید احترام به آنها را بیشتر کنیم، اما مسئولیت نمایندگی سنگین است و ما نیز اگر بخواهیم به مسئولیت خود واقعا عمل کنیم، کم می‌آوریم، چرا که اگر بخواهیم مسئولیت نمایندگی را خوب انجام دهیم، باید پا به پای مسئولان اجرایی شهرستان‌ها بدویم و حتی آنها را به تحرک واداریم. حتی مردم نیز برای حل مشکلات خود اغلب به نمایندگان مراجعه می‌کنند. پس یک نماینده باید فعال و پر جنب و جوش باشد. نمایندگی نظارت اجرایی است و یک نماینده نه فقط به حوزه انتخابیه خود، بلکه نسبت به کل کشور مسئول است.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات این طرح گفت: نابینایان نیز توانایی انجام مسئولیت نمایندگی مجلس را دارند و در صورت تصویب این قانون، یک قدم رو به جلو در عرصه قانونگذاری برداشته ایم. در حال حاضر تعداد زیادی از نابینایان در مشاغل مختلف و دانشگاه‌ها فعال هستند و حتی برخی وظایف خود را بهتر از افراد سالم انجام می‌دهند.

**قاضی‌پور: روشندلان باید در مجلس نماینده داشته باشند

در جریان بررسی این طرح نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل سوم این قانون گفت: برادران روشندل فارغ‌التحصیل رشته دکترا در کشور داریم که اینها حق دارند یک نماینده در مجلس داشته باشند.

وی افزود: برای جهانیان و دنیا بهتر است که ما بتوانیم از استعدادهای نابینایان و معلولان استفاده کنیم.

**جمیری: ماده ۴۲ آیین‌نامه برای کمیسیون‌ها اجرا نمی‌شود

همچنین عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: طبق اصل ۶۶ قانون اساسی، باید در مجلس طبق آیین‌نامه عمل کنیم و طبق ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی نیز هیئت رئیسه قسم خورده آیین‌نامه را اجرا کند و در ماده ۴۲ آیین‌نامه نیز برای کمیسیون‌ها حداقل و حداکثری در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر برخی کمیسیون‌ها زیر تعداد حداقلی هستند و برخی دیگر نیز بیش از حد نصاب عضو دارند و به این علت که کمیسیون شوراها و امور داخلی به حد نصاب نرسیده است، پس نمی‌توانیم در صحن مجلس گزارش‌های این کمیسیون را بررسی کنیم.

**لاریجانی: از مجلس دهم اجرا می‌کنیم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به جمیری گفت: این توضیحات را در تذکر قبل نیز عنوان کردم و گفتم که این قانون را باید هیئت رئیسه تشخیص دهد و اجرا کند و معنای مطلبی که شما می‌گویید این است که کلیه کمیسیون‌ها لغو شود و شعب دوباره تشکیل شود و دوباره اعضای کمیسیون‌ها را مشخص کند. چنین چیزی در آیین‌نامه نیامده است که در وسط دوره مجلس چنین اقدامی انجام شود و ما نیز در هیئت رئیسه پیرامون این مورد بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این ماده آیین‌نامه از مجلس دهم اجرا شود.

**مخالفت نمایندگان با کاندیداتوری نابینایان و کم‌بینایان در انتخابات مجلس

پس از سخنان موافقین و مخالفین این طرح کلیات که روز گذشته در دستور قرار گرفته بود با ۹۲ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن نتوانست رای نمایندگان را به دست بیاورد و بر این اساس وکلای ملت با امکان کاندیداتوری نابینایان و کم بینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

** انتخاب نمایندگان برای عضویت در مجمع بین المجالس آسیایی

انتخاب ۵ نفر از نمایندگان مجلس جهت عضویت در مجمع بین المجالس آسیایی نیز یکی از دستور کار پارلمان نشینان بود که برای این اقدام گلدان‌ها را جهت گرفتن رأی نمایندگان در صحن چرخاندند.

**قرائت حادثه سقوط مینی‌بوس حامل مسافرین در سد کارون ۳

دستور بعدی خانه ملت گزارش کمیسیون عمران در مورد حادثه سقوط مینی‌بوس حامل مسافرین در محدوده سد کارون ۳ بود که حامد قادرمرزی این گزارش را در صحن علنی قرائت کرد.


**ارجاع گزارش کمیسیون کشاورزی درباره عدم اجرای قانون ایمنی زیستی به قوه قضائیه

در ادامه جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد عدم اجرای قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۷ مرداد ۱۳۸۸ توسط محمدمهدی برومندی، سخنگوی این کمیسیون قرائت شد که در اجرای ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس این طرح می‌بایست با موافقت و یا مخالفت نمایندگان تعیین تکلیف شده و در صورت اکثریت رای نمایندگان به قوه قضائیه ارجاع شود.

نمایندگان از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با ۱۲۵ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

**نطق ۳۱ دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد، الله وردی دهقان نماینده ورزقان، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، الیاس نادران نماینده تهران و حجت‌الاسلام سید علی طاهری نماینده گرگان به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**فریدونی: بهبود روابط ایران با همسایگان و اعراب برای ابطال سیاست کثیف رژیم صهیونیستی

نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس طی سخنانی به عنوان نخستین ناطق میان دستور با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور، به منظور تحقق حماسه اقتصادی، نگاه مسئولان به سیاست خارجی باید نگاه فرهنگی و اقتصادی باشد، گفت: در سالیان اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به علت کمرنگ شدن روابط خارجی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، بیشترین از این وضعیت سوء‌ استفاده برده است تا جایی که به بعضی از اختلافات رنگ و بوی مذهبی داده و سبب فاصله گرفتن همسایگان از یکدیگر شده است.

وی خواستار بهبود روابط ایران با همسایگان و اعراب برای ابطال سیاست کثیف رژیم صهیونیستی شد و افزود: ایران باید بهبود روابط با همسایگان و اعراب را اولویت اساسی سیاست خارجی خود قرار دهد و سر فصل برنامه‌های خود را اصل تنش‌زدایی قرار دهد.

**نعمتی: در تعامل مجلس و دولت باید از شعارزدگی پرهیز کرد

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد در مجلس در نطق میان دستور با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: این روزها شاهد هنرنمایی‌های فرزندان انقلاب به مدیریت فرزند سیاستمدار آقای ظریف هستیم.

وی ادامه داد: غرب و آمریکا قابل اعتماد نیستند و غرب از مسیر هماوردی با انقلاب پشیمان شده است و امروز به ظاهر پیام صلح و دوستی سر می‌دهند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس افزود: مطلب مهم تعامل مجلس و دولت است. امیدوارم تعامل واقعی این ۲ قوه اتفاق بیفتد؛ در این میان باید انتظارات را جستجو کرد و به صورت جدی از شعارزدگی پرهیز کرد.

**نادران: کاش روحانی در مراسم افتتاح پل صدر بود و خدمات "سرهنگ‌ها" راهم می‌دید

الیاس نادران نماینده تهران طی سخنانی در نطق میان‌دستور در صحن علنی با اشاره به ماه صفر اظهار داشت: در اول ماه صفر، ماه مصیبت‌های اهل بیت (ع) هستیم. داغی که جز با قیام منتقم التیام نخواهد یافت. امام حسین(ع) محور وحدت نه تنها اهل عراق، بلکه برای مسلمانان جهان است و نمایش قدرت مردمی در زیارت پیاده چند ده میلیونی اربعین فقط یکی از جلوه‌های زیبای مسیر بیداری اسلامی است.

وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان ذیربط تلاش کنند تا در کنار برداشتن ویزای دبی و ترکیه و جاهای دیگر، ویزای عراق نیز برداشته شود و ملت ایران در همراهی با زینب، پیاده از نقاط مختلف کشور به سمت عراق حرکت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مسائل مهم هسته‌ای و اقتصادی در کشور در خصوص مسائل هسته‌ای گفت: مسائل هسته ای و اقتصاد حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی و معیشت مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. در مسائل هسته‌ای موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی و فراملی است و نیازمند ساخت مستحکم درونی نظام است. به همین دلیل آنهایی که به هر دلیلی از هر جناحی به دنبال دو قطبی کردن جامعه هستند بدانند که به این ملت و آرمان‌ها و مقاومت‌های نیم قرن اخیر خیانت کرده‌اند.

نادران افزود: ما به فرزندان این انقلاب در مذاکرات هسته‌ای اعتماد داریم و می‌دانیم حداکثر ظرفیت خود را در دفاع از حقوق ملت ایران به کار می‌گیرد و به همان نسبت به طرف‌های مذاکره به ویژه امریکایی‌ها و دنباله‌روهای اروپایی آنها بی اعتماد هستند.

وی اظهار داشت: مجلس به نمایندگی از ملت مذاکرات و حواشی آن را با حساسیت پی میگیرد و چنانچه کمترین شیطنتی از دشمنان این ملت ببیند، پاسخ دندان شکن و پشیمان کننده‌ای به آنها خواهد داد.امروز که آمریکایی‌ها خفت بار از حمله نظامی به سوریه دست کشیده‌اند و هیمنه جمهوری اسلامی در دسترسی به عمق استراتژیک نقاط آسیب خود و همپالگی‌های صهیونیست‌شان را دیدند، بهتر از هرکسی می‌دانند که مسائل خاور میانه بدون ایران اسلامی حل نشدنی است و بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که چقدر به این مذاکرات برای تامین نظر طرف ایرانی نیاز داشته‌اند.

نادران گفت: لااقل در فاز دوم طمأنینه در طرف ایرانی حفظ شود تا گمان نشود که تعجیل در دست یابی به توافق، مسئولان اجرایی را ناچار از عدول از برخی از ظرافت‌ها کرده است.

وی در خصوص مسائل اقتصادی نیز اظهار داشت: بی‌تدبیر‌ی‌ها و شکاف‌های داخلی بین قوا و شرارت‌های دشمن و محاصره اقتصادی باعث تداوم رکود تورمی و فشار مضاعف بر معیشت مردم شده است. از این رو مهار تورم و مدیریت منابع و هدایت آنها به سمت تولید واقعی و تقویت اقتصاد مقاومتی در تولید توزیع و مصرف یک وظیفه دینی و ملی است. دل خوش کردن به گشایش‌های خارجی،‌ گره زدن سرنوشت کشور به مذاکرات هسته‌ای و آدرس غلط دادن به دشمن و آتش گذاشتن زیر دیگ طمع آنها برای فشار بیشتر به ملت ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: جز با وحدت و همدلی عالمانه و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و در نتیجه حل اساسی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران راهی برای برون رفت از وضع موجود وجود نداردو الا رفتار منفعلانه در مقابل موج‌های زود گذر و دچار روزمرگی شدن سیاست‌گذاران اقتصادی به سرعت کشور را به شرایط بدتر از نیمه دوم سال ۹۱ خواهد برد.

نادران افزود: اظهارت متناقض و بخشی‌نگری مسئولان اجرایی کشور باعث القای این مطلب شده است که کشتی اقتصادی دولت را ناخدایی نیست. نمی‌توان اقتصاد را ملوک الطوایفی و جزیره‌ای اداره کرد.اقتصاد کشور ارشد می‌خواهد و امروز ملت نسبت به اساسی‌ترین مسائل خود در امسال و سال آینده بی‌اطلاع است.

وی گفت: هدفمندی یارانه‌ها ،‌قیمت کالاها و خدمات ، نرخ سود بانکی ، سیاست های پولی و مالی،‌مدیریت سهام عدالت،‌ واگذاری‌ها،‌ آزاد سازی اقتصادی ، مدیریت معیشت و شاخص‌های رفاه مردم از جمله مسائلی است که جز با داشتن یک دستگاه منسجم فکری و اقتصادی و نگرش سیستمی مبتنی بر تئوری رشد عدالت محور و مدیریت قدرتمند و اراده لازم در همساز کردن همه مدیران اقتصادی دولت حل نشدنی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص نقد دولت های گذشته تاکید کرد: نقد دولت گذشته به جای نگاه به آینده و ارائه سیاست های اقتصادی جز دامن زدن به اختلافات و دعوای حسن - محمودی نتیجه‌ای ندارد.

نادران در ادامه خاطرنشان کرد: شما که بازی برد - برد با خانم اشتون را بلد هستید، لااقل تعامل‌تان را با مجلس در خصوص استانداران، وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی بهتر کنید.

وی گفت: در افتتاحیه پل صدر که توسط قرارگاه خاتم الانبیا ساخته شد با خود گفتم که کاش آقای روحانی بود و می‌دید که سرهنگ‌های مملکت چه خدماتی را به مردم مومن و صبور کشور کرده‌اند. در خصوص مسائل مبارزه با فساد و قراردادهای نفتی به خصوص کرسنت ،۱۶ آذر و بودجه مطالبی داشتم که متاسفانه فرصت نیست آن را بیان کنم.

**گزارش تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و شستا در مجلس قرائت شد

در جلسه ادامه جلسه، گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) و شرکت‌های تابعه توسط ایرج عبدی سخنگوی کمیسیون اجتماعی قرائت شد.

بعد از قرائت این گزارش، محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ساعاتی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، قصد داشت این گزارش را به رای نمایندگان بگذارد تا در صورت رای آوردن به قوه قضائیه ارجاع کند که با تذکر تعدادی از نمایندگان متوجه شد و گفت: بر اساس ماده ۲۱۶ آیین‌نامه در صورتیکه در گزارش تحقیق و تفحص تخلف به طور کامل احراز شود، هیئت رئیسه به طور مستقیم آن را به قوه قضائیه و یا مرجع رسیدگی ارسال می‌کند. لذا در این مورد نیاز به رای‌گیری نیست.

بر همین اساس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شستا به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و این قوه نیز موظف است خارج از نوبت به این گزارش رسیدگی کند.

**تذکرات شفاهی و کتبی وکلای ملت

در ادامه ۵ تن از نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود در صحن را ارائه کردند ولی نوبت به قرائت تذکرات کتبی نرسید.

**انتقاد نمایندگان از تعطیلی یک‌سال و نیمه سفرهای استانی رییس مجلس

رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی از وزیر جهاد کشاورزی و اقتصاد و رئیس جمهور درخواست کرد که دستور سریع برای استمهال بدهی استان قزوین و کشاورزان این استان که ۷۶۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: خواستار تامین آب کشاورزی، استان قزوین از سد طالقان و الموت به میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب که قبلا مصوب شده هستم، چرا که شهرستان تاکستان از بی‌آبی می‌سوزد و هشتاد درصد باغهای این استان در الموت قرار دارند.

فتح‌الله حسینی نماینده قصر شیرین در مجلس در تذکر شفاهی به رئیس جمهور اظهار داشت: اخیراً‌اظهارنظرهایی مطرح می‌شود که قصد دارند یارانه‌ها را ازسفره مردم خارج کنند؛ مشکلات اقشار محروم جامعه از طریق پرداخت یارانه حل می‌شود، بنابراین دولت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

وی همچنین خواستار بازگشایی بازارچه مرزی قصر شیرین شد و از دولت درخواست کرد که ردیف بودجه اختصاصی برای بازسازی نفت شهر در نظر بگیرد.

نماینده مردم قصر شیرین با اشاره به کاهش قیمت ذرت از وزیر جهاد کشاورزی نیز خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

حسینی همچنین در مورد بازگشایی مرز قصر شیرین گفت:عدم تردد زوار در مرز قصر شیرین موجب ورشکسته‌ شدن هتل‌داران شده است. لذا از رئیس جمهور می‌خواهم تا نسبت به بازگشایی این مرز برای مسافرت زوار به عراق اقدام کند.

جلیل سرقلعه نماینده مردم لردگان در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی اظهار داشت: تذکر اول من به رئیس هیئت و رئیس مجلس است چرا که سفرهای استانی را فراموش کرده اند و آقای لاریجانی در مدت یک سال و نیم فعالیت مجلس به هیچ استانی برای سرکشی مسافرت نکرده است.

وی در تذکری به وزیر نیرو گفت: به زیر ساخت های آب رسانی به خصوص شهرستان ۲۰۰ هزار نفری لردگان که یک صد روستای آن با تانکر آب رسانی می‌شود توجه ویژه ای شود

نماینده مردم لردگان در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار توجه به مدارس شبانه روزی شد . چرا که این مدارس در حال تعطیلی است.

وی همچنین از وزیر کشور خواست تا گردهمایی استانداران را برپا کند و خطاب به وزیر تعاون نیز گفت: مجمع نمایندگان استان تقاضای دیدار با اقای ربیعی را داشتند، ولی تاکنون توجه‌ای به این موضوع نشده است، ضمن اینکه تحولی در کار این وزیر به صورت ملموس دیده نمی‌شود و بیشتر متقاضیان نمایندگان بیکاران هستند.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان در تذکر شفاهی خطاب به تیم اقتصادی دولت تاکید کرد: در تیم اقتصادی دولت سرعت لازم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی دیده نمی‌شود و انتظار می رفت این تیم به همکار خود آقای ظریف اقتدا کرده و گام‌های مهمتری را بر می‌داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در اجرای قانون کاهش تصدی‌گری‌ها و واگذاری‌ها خصوصا در بخش معدن کوتاهی شده است. به وزرای دولت سفارش میکنم که در انتخاب معاونان مربوطه در استان کرمان با نمایندگان هماهنگ شود، وگرنه از ابزار قانونی استفاده خواهم کرد.

نماینده مردم سیرجان در پایان با اشاره به تعطیل شدن اکثر پروژه های عمرانی اظهار داشت: مجلس در بودجه امسال وضعیت درمان و عمران را مورد توجه قرار دهد، چرا که وضعیت پروژه‌های عمرانی مناسب نیست، لذا کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق و آقای ابوترابی نایب رئیس اول مجلس به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

**قاضی‌پور: تخلفات مدیران تامین اجتماعی در شعب خاص قضایی بررسی شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی و در تذکر به رئیس‌جمهور، گفت: دولت چرا واقعیت‌ها را اعم از شرایط اقتصادی، کشاورزی، دامی و تولیدی به مردم نمی‌گوید؟ آقای روحانی، دولت قبلی چقدر واردات داشته و خودروهای لوکس را چه اشخاصی وارد کردند؟ آقای روحانی بگویید یک صد میلیارد دلار سالانه دولت قبلی کجا خرج شد؟ و ۷۰۰ میلیارد کجا رفت؟

وی ادامه داد: آقای روحانی چرا در گزارش ۱۰۰ روزه خود همه حرف‌های خود را به مردم نگفتی؟ آیا انصاف است که وزیر از پول کارگران وام یک صد میلیون تومانی بگیرند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: آیا انصاف است که صدها میلیون تومان از پول کارگران به وزرای سابق و اسبق و معاون رئیس جمهور کارت هدیه دهید و برای برخی ۱۲۰ میلیون تومان وام قرضه الحسنه داده شود البته این موارد جدای از سکه‌ها و پاداش‌های نقدی است که به معاونان و هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به خصوص مرداد سال جاری داده شده است.

قاضی‌پور در ادامه گفت: آقای روحانی به علی ربیعی وزیر کار ابلاغ کنید که این پول‌ها بیت المال است و ریخت و پاش را جمع کند و به حساب صندوق تامین اجتماعی و کارگران برگرداند. متاسفانه هر دولتی فکر کرد که صندوق تامین اجتماعی یک منبع مالی است که هر جور که دلش بخواهد، عمل کند.

وی گفت: در صورتی که مالکان صندوق تامین اجتماعی، کارگران، بازنشستگان و مستمربگیران فقیر و مظلوم هستند و دولت مکلف است در فعالیت‌ها، صلاحیت‌ها را هم در نظر بگیرد نه قوم و خویش و زن و اقوام زن را.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: باید اساسنامه سازمان تامین اجتماعی به نحوی اصلاح شود که اعضای هیئت مدیره توسط کارگران بازنشستگان، کارفرمایان و دولت انتخاب شوند نه انتصاب فقط توسط دولت باشد.

قاضی پور اظهار داشت: ابعاد فاجعه آنقدر است که اگر در ده‌ها جلسه علنی در مورد آن گفته شود، وقت کم می آوریم لذا از رئیس قوه قضاییه و عدلیه جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم شعبی را به این امر خاص اختصاص دهد تا قاضی‌ها و بازپرس‌های پاکدست و هوشیار به مسئله رسیدگی کنند و متخلفان به سزای اعمال خود برسند و اموال را به بیت مال برگردانند.

وی در پایان خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: آقای فانی در روز رای اعتماد قول دادید که نیرو‌های شرکتی پیش‌دبستانی را جذب کنید حالا وقت عمل رسیده است به قول خود عمل کنید.

**سوال ملی نمایندگان از وزرای اقتصاد، نفت و ارشاد اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی امروز پارلمان علیرضا منادی سپیدان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی توسط هیئت رئیسه مجلس را اعلام کرد.

به گفته وی سوال ملی آقایان مهرداد بذرپاش و علی‌اصغر زارعی، از وزیر اقتصاد و امور دارایی، در مورد وضعیت خزانه و صندوق توسعه ملی اعلام وصول شد.

وی ادامه داد: سوال ملی حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و علی‌اصغر زارعی از وزیر نفت در مورد اظهارات خلاف واقع و همچنین سوال ملی حمید رسایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تساهل و تسامح وزیر در برابر توهین به مقدسات اعلام وصول شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور را در اجرای ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس با قید یک فوریت اعلام وصول کرد.

منادی خاطرنشان کرد: طرح تامین نیروی انسانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و آموزشکده‌های زیرمجموعه نیز که به امضای ۶۰ نماینده رسیده بود، اعلام وصول شد.

**۱۷۰ نماینده مجلس از قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه و تیم دیپلماسی تقدیر کردند

در ادامه شاهین محمدصادقی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه جمعی از نمایندگان در تقدیر و تشکر از قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران به منظور اتمام پروژه طبقاتی شهید صدر و بیانیه جمعی از نمایندگان را از تیم دیپلماسی و مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات ژنو ۳ را پیش از پایان جلسه امروز مجلس قرائت کرد.

**اعضای مجمع مجالس آسیایی انتخاب شدند

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب‌ رئیس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی ساعاتی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، اسامی منتخبان نمایندگان مجلس برای عضویت در مجمع مجالس آسیایی را اعلام کرد.

براین اساس و از مجموع ۲۰۷ رای اخذ شده، آقایان حسین نجابت، مهرداد بذرپاش، نمایندگان تهران در مجلس، اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا، محمدجواد نظری‌مهر نماینده مردم کردکوی و ترکمن در مجلس برای عضویت در مجمع مجالس آسیایی برگزیده شدند.

ابوترابی‌فرد در تشریح مجمع مجالس آسیایی، گفت: این مجمع با ابتکار مجلس در دوره هفتم با حضور ۴۰ پارلمان از آسیا شکل گرفت و دبیرخانه این مجمع نیز در تهران قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس اساسنامه مجمع مجالس آسیایی، نمایندگان این مجمع توسط پارلمان‌های عضو انتخاب می‌شوند که مجلس براساس جمعیت مردم ایران ۵ عضو در مجمع مجالس آسیایی دارد که امروز توسط نمایندگان برگزیده شدند.

**پیرمؤذن: آلودگی هوای تهران را باد و باران مدیریت می‌کند

کما‌ل‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه‌ای در صحن علنی اظهار داشت: در گزارش تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی متأسفانه اسامی ۳۸ نماینده مجلس که از عنایت غیرقانونی ریاست سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شده بودند، چیزی ندیدیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: آلودگی هوا را کماکان در تهران باد و باران مدیریت می‌کند و از رئیس جمهور در خواست دارم که به محیط زیست توجه بیشتری کند.

وی ادامه داد: این همه انرژی می‌گذاریم بنابراین می‌خواهم که عدالت را رعایت کنید.

**ابوترابی‌فرد: از باد و باران تشکر ویژه داریم

در ادامه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: پس اجازه بدهید از باد و باران تشکر ویژه داشته باشیم.

**حسینی: دولت برای بررسی آلودگی هوای اهواز جلسه اضطراری تشکیل دهد

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای در صحن علنی طی سخنانی اظهار داشت: حدود یک ماه است که مردم اهواز و خوزستان با مشکلی به نام باران اسیدی مواجه هستند و ۵۰ هزار نفر از مردم خوزستان برای این موضوع به درمانگاه‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: آقای وزیر بهداشت! چه اتفاقی باید بیفتد که شما به استان خوزستان بیایید و برای این موضوع جلسه اضطراری تشکیل دهید؟ این مشکل فقط به استان خوزستان اختصاص ندارد و به محصولاتی که در آینده از کشور صادر خواهد شد نیز مربوط است.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهم تا برای این مشکل جلسه اضطراری در خوزستان تشکیل دهد.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، یکشنبه

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را یکشنبه آینده ۱۷ آذر با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی اعلام کرد.

۱۳۹۲/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...