نسخه چاپی

شرمن در مصاحبه با پی بی اس ؛

تحریم‌های جدید سبب تضعیف توافق می‌شود

عکس خبري -تحريم‌هاي جديد سبب تضعيف توافق مي‌شود

"وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریكا در امور سیاسی و رئیس تیم مذاكره كننده آمریكا در گروه 1+5 در مصاحبه با شبكه "پی بی اس" گفت كه آمریكا احتمالاً در توافق نهایی و جامع با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این كشور، طرح از بین بردن بخشی از رأكتور آب سنگین اراك را ارائه می‌كند .

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاری رویترز ،  وی تصریح کرد: توافق جامع شامل از بین بردن بخش زیادی از زیر ساخت آنها می‌شود .


رئیس تیم مذاکراه کننده آمریکا در ۱+۵ در ادامه در خصوص حق غنی‌سازی ایران اینگونه گفت که اگر ایران با نظارت‌های ناخوانده و سرزده موافقت کند، توافق جامع هسته‌ای با ایران، غنی‌سازی محدود را نیز شامل خواهد شد.


شرمن در خصوص توافق موقت و اولیه ایران و ۱+۵ در ژنو در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه مبنی بر آنکه آیا ایران به این توافق پایبند است گفت: فکر می‌کنم که این توافق حفظ شود . 


وی افزود : گفتگوهای خصوصی بین ما و ایرانی‌ها وجود داشت و این مساله به تعمیق مذاکرات کمک کرد اما همه موضوعاتی که در این گفتگوها مطرح شد، در مذاکرات "1+5" هم مطرح شد. 1+5 از کانال ما و دیگر گفتگوهای دوجانبه برای نیل به توافق کنونی استفاده کرد. 


وی مدعی شد :‌ رژیم تحریم‌ها که از راه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات آمریکا چه اقدامات کنگره و چه اقدامات رئیس‌جمهور و اقدامات اتحادیه اروپا و دیگر کشورها انجام شد، ایران را به میز مذاکره آورد.


شرمن تاکید کرد :‌ متوجه هستم چرا کنگره معتقد به تحریم‌های بیشتر است و تا حدی با آن موافقم اما اعمال تحریم‌های تازه توسط کنگره، سبب تضعیف توافقی که از همه خواستار توقف تحریم شده، می‌شود و شاید موجب خروج از توافق شود.


وی افزود : تحریم‌هایی که ما تعلیق می‌کنیم، محدود، هدفمند و قابل بازگشت هستند. ما قطعا تاثیر و نفوذ خود در موضوع تحریم‌ها را از دست نخواهیم داد و معماری بنیادی تحریم‌های بانکی و نفتی ما و اتحادیه اروپا باقی می‌ماند. توافق جاری در مرحله اول توقف غنی‌سازی را نمی‌خواهد چون این توافق فقط تعلیق را می‌خواهد.


شرمن گفت : در توافق هم گفتیم وقتی به توافق جامع رسیدیم  برنامه محدود غنی سازی و بر اساس نیازهای عملی را برای این کشور در نظر می‌گیریم در صورتی که آنها با نظارت و بازرسی های فراگیر مورد نیاز برای اطمینان از میزان، ظرفیت و حجم غنی سازی ها و همه کارهای اتمی که می‌کنند، موافقت کنند.


احتمال غنی سازی محدود به منظور استفاده صلح آمیز وجود دارد اما این بخشی از توافق جامعی است که به زودی مذاکره درباره آن شروع می شود و اگر توافقی که ما خواهانیم را نتوانیم به آن برسیم، ما به نقطه تحریمهای جاری و تحریم های جدید بر میگردیم و نیز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که البته باید قبل از هرگونه توافق نهایی به آنها نیز توجه شود. 


وی مدعی شد :‌ برخی ارزیابی‌های اطلاعاتی درباره میزان زمان باقی مانده برای ایران جهت دستیابی به سلاح وجود دارد که من نمیتوانم با شما در میان بگذارم البته در میان محافل عمومی این مساله مطرح شده که اگر ایران تصمیم بگیرد، کمتر از یک سال آنها می توانند به بمب اتمی برسند.


مخالفتهای اسرائیل درباره برنامه اتمی ایران، چیز محرمانه ای نیست. ما با اسرائیلی‌ها همیشه در حال صحبت هستیم همانطور که با متحدان دیگر خود از جمله در خلیج(فارس) در حال گفتگو هستیم. 


ما راه درازی تا مرحله عادی سازی روابط با ایران فاصله داریم. در سرمقاله روزنامه وال استریت ژورنال خواندم که آمده بود ما به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم. باید بگویم سال‌های زیادی با این موضوع فاصله وجود دارد.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...