نسخه چاپی

لاریجانی: آنها دچار جنون گاوی شده اند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سفر كاری خود به عمان، در واكنش به سئوالی درباره اینكه آیا كارشكنی های اسرائیل می تواند در روند توافقات ژنو تأثیرگذار باشد، گفت: رژیم صهیونیستی دچار جنون گاوی سیاسی شده است و حرف‌های مضحك می زند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، لاریجانی در پایان سفر کاری خود به عمان در جمع خبرنگاران عمانی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا اسرائیل می تواند در روند توافقات ژنو تأثیرگذار باشد و این رژیم ابراز ناخشنودی کرده است، اظهار داشت: بعید می دانم رژیم صهیونیستی آن قدر وزن داشته باشد که بتواند اثرگذار باشد در همین حال ما به همه شرایط فکر کرده ایم و نگرانی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره دیدار خود با سلطان قابوس پادشاه عمان گفت: نگاه ایشان در توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی درباره ایران مورد توجه ما و برای دو ملت و دو کشور مفید است.

وی اضافه کرد: نوع نگرش و رویکرد سلطان قابوس در ایجاد آرامش در منطقه مورد قبول ماست و به همین دلیل در خصوص مسائل منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم و در مجموع نقش جناب سلطان قابوس و دولت عمان را در مسائل منطقه ای سازنده می دانیم.

لاریجانی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در خصوص توافقنامه ژنو میان ایران و 1+5 گفت: این توافق گام نخست است و باید در مذاکرات آینده مسیر به سمت حل موضوع پیش برود.

وی افزود: در این خصوص ما همواره از حمایت‌های سلطان قابوس قدردانی کرده ایم.

رئیس مجلس در خصوص رویکرد عربستان به بیانیه ژنو گفت: عربستان از کشورهای مهم منطقه است و ما از گذشته با این کشور روابط نزدیکی داشته ایم البته ممکن است در بعضی امور اختلاف نظر نیز وجود داشته باشد اما روی اتحاد و مودت اسلامی حساب باز می کنیم که هیچ چیز جای آن را نخواهد گرفت.

وی افزود: توافقات ژنو به نفع منطقه است و شما می دانید که ایران هیچ گاه در مقابل رژیم صهیونیستی پشت کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی را خالی نکرده است، چنانکه وقتی اسرائیل در جنگ 33 روزه به لبنان و در جنگ 22 روزه و 8 روزه به فلسطین حمله کرد، ایران از مردم لبنان و فلسطین حمایت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاید برخی کشورها عادت کرده اند در باره مردم فلسطین مرثیه سرایی کنند اما ایران حمایت عملی کرد.

وی افزود: برای وحدت امت اسلامی نگاه راهبردی داریم حتی در جنگ صدام با ایران که برخی کشورهای عربی از صدام حمایت کردند ما پس از جنگ انتقام نگرفتیم و زمانی که صدام به کویت حمله کرد ما از کویت حمایت کردیم، بنابر این ایران یک نگاه بلندمدت برای ثبات و امنیت منطقه دارد.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا رمز و راز روابط خوب ایران و عمان به دلیل جادوی عمانی است، گفت: روابط ایران و عمان احتیاج به جادوگری ندارد منافع دو کشور و سیر رفاقت تاریخی ایران و عمان همواره ما را به یکدیگر وصل می کند به خصوص که رفتار متین دولت عمان در مسائل منطقه ای مورد توجه ماست.

وی در پاسخ به سئوالی درباره رویکرد ایران در قبال سوریه، افزود: رفتارهای نظامی در منطقه کمکی به حل مسائل منطقه نمی کند و ما معتقد به غنی شدن دموکراسی در سوریه هم هستیم اما نه با گلوله و آر پی جی، بلکه باید دموکراسی از متن مردم بجوشد و خواست مردم باشد.

لاریجانی از اینکه برخی کشورهای منطقه برای دموکراسی سوریه دلسوزی می کنند اما خودشان بویی از دموکراسی نبرده اند ابراز تأسف کرد و گفت: فکر می کنم پس از نزدیک 3 سال از بحران سوریه مشخص شده که یکی از مسائل مهم در سوریه تضعیف مقاومت است و در این زمینه باید کشورهای منطقه توجه داشته باشند و دوباره اشتباه جدیدی مرتکب نشوند.

وی افزود: کشورهای منطقه فکر نکنند اگر علیه سوریه موضع بگیرند نتیجه آن به نفع آنها خواهد بود بلکه در گردابی می روند که خودشان گرفتار می شوند.

۱۳۹۲/۹/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...