نسخه چاپی

ادامه تدوین سیاست‌های كلّی اقتصاد مقاومتی

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های كلّی اقتصاد مقاومتی پیگیری شد.

به گزارش نما؛ در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی اقتصاد مقاومتی پیگیری شد و با تصویب هفت بند باقی مانده تدوین این سیاست‌ها به جزء یک بند به تصویب رسید.




در ابتدای جلسه، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با گرامیداشت و تجلیل 16 آذر، روز دانشجو و تبریک این روز به عموم مردم ایران بویژه دانشجویان و دانش‌آموزان گفت: باتوجه به گذشت 60 سال، واقعة 16 آذر قابل تحلیل و مداقّه بیشتر است.




وی با اشاره به کودتای 28 مرداد و سلطه رسمی آمریکا و انگلیس بر کشور و حکومت شبه نظامی که رژیم پهلوی بر کشور حاکم کرده بود، افزود: در چنین شرایط سخت و خفقان‌آوری، دو یا سه کانون اصلی مبارزه در صحنه علیه شاه فعال بودند که دانشگاه‌ها و دانشجویان با روحیه قبل از کودتا، بازاری‌های مذهبی و انقلابی و نیروهایی از حوزه‌های علمیه و روحانیت در این عرصه نقش‌آفرین بودند ولی افتخار واقعه 16 آذر و حرکت انقلابی علیه سفر نیکسون برای برگزاری جشن پیروزی کودتا، با دانشجویان انقلابی آن زمان است که شیرینی پیروزی کودتا را در ذائقة رژیم تلخ کردند.




رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام دانشجویان در 16 آذر و شهادت سه تن از دانشجویان مبارز و انقلابی را سرمایه‌ای بزرگ برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی تا حصول به پیروزی نهایی در سال 57 ذکر کرد و با تجلیل و گرامیداشت یاد شهدای 16 آذر تأکید کرد: امروز نیز باید سرمایه تحصیلی دانشگاهیان و دانشجویان برای تداوم دستاوردهای انقلاب و مسیر نظام اسلامی حفظ شود.




وی  در ادامه سخنان خود، با ابراز تأسف از درگذشت آقای نلسون ماندلا، تاریخ زندگی سراسر مبارزه این سیاه‌پوست آزاده را برای آزادگان جهان بویژه جهان سومی‌ها، درس‌آموز عنوان کرد و گفت: مبارزه، مقاومت و تحمل 27 سال زندان، از ماندن شخصیتی مبارز محبوب در کلّ جهان بویژه سیاه‌پوستانی که به دلیل تبعیض نژادی و آپارتاید، تمام وجودشان را بغض و کینه علیه استعمارگران و استثمارگران سفید پوست پُر کرده بود ساخت.




هاشمی‌رفسنجانی، با ذکر خاطراتی از سفر آقای ماندلا و همراهانش قبل از انتخابات نجات‌بخش آفریقای جنوبی و سفر خود به آفریقای جنوبی در زمان ریاست جمهوری ماندلا و سفر متقابل ایشان به تهران یادآور شد: ماندلا در سفر به تهران به من گفت: مهمترین نقطه آرمانی مردم آفریقای جنوبی، جمهوری اسلامی ایران است چون ایران در راه مبارزه علیه ظلم و دیکتاتوری، سرمایه زیادی گذاشته و خسارتهای فراوان دیده است. ایشان با تأکید براینکه مرحوم ماندلا معتقد بود جمهوری اسلامی ایران سهم زیادی در پیروزی سیاه‌پوستان و شکست آپارتاید داشت گفت: این مهم جزء افتخارات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که باید آنرا حفظ کنیم.




رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: روحیه ماندلا پس از پیروزی بر نژادپرستی، پرهیز از انتقام‌جویی و برقراری صلح و آرامش در کشور بود زیرا وی براساس مصالح و منافع ملّی آفریقای جنوبی معتقد بود، ضمن حفظ روحیه مقاومت و ظلم و استکبار ستیزی، باید از همه امکانات کشور برای سازندگی، توسعه و پیشرفت علمی و اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.




در ادامه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام  که علاوه‌بر اکثریت اعضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملّی و نظارت براجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی حضور داشتند ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی اقتصاد مقاومتی پیگیری شد وموارد ذیل به تصویب رسید.




- سالم‌سازی فضای اقتصاد ملی و جلوگیری از اقدامات فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا و رانت‌آفرین




- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولّد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه




- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و گفتمان‌سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.




- پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه در راستای تحقق سند چشم‌انداز.




- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت وگاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، به ویژه در میادین مشترک.




- افزایش تولید از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه (براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.




- بهبود فضای کسب وکار و تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف انتقال فناوری‌های پیشرفته، افزایش تولید و توسعه صادارت از طریق ایجاد نظام‌ها، قوانین و مقررات خاص و زیر ساخت‌های مشوق و رقابتی در مقایسه با رقبای منطقه‌ای از قبیل نظام مالیاتی و تأمین اجتماعی مناسب و ایجاد مراکز مالی بین‌المللی (بانک، بورس و بیمه)

۱۳۹۲/۹/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...