نسخه چاپی

نظر لاریجانی درباره ریاست مجلس نهم

عکس خبري -نظر لاريجاني درباره رياست مجلس نهم

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا خودتان را در معرض انتخاب نمایندگان قرار می دهید گفت : به طور طبیعی در معرض هستم، نه اینكه نیستم چون رییس مجلس فعلی هستم ولی باید نگاه كرد و دید نمایندگان چه تمایلی دارند، من خیلی حساسیتی به این موضوع ندارم.


به گزارش نما به نقل از ايسنا ، رييس قوه مقننه از سير سوال از وزرا كه به اعتقاد وي پيش از آن بي‌خاصيت بوده و در مجلس هشتم پرخاصيت شده، ابراز عقيده كرد كه موارد طرح استيضاح در اين مجلس بيشتر از مجالس قبلي نبوده است و البته بيان داشت كه ميزان سوال‌هاي پرخاصيت از وزرا بيشتر شده است.

بخش هایی از این گفتگو به شرح زیر است :



سوال : برخي معتقدند مجلس هشتم بيشتر وقتش را صرف مسائل سياسي كرده و اولويت سياسي را بيش از مسائل و مشكلات مردم در نظر داشته، نظر و ارزيابي شما در اين‌باره چيست؟

لاريجاني: عملكرد مجلس در خروجي آن قابل تحليل است. بايد ببينيم قوانيني كه مجلس تصويب كرده چه مقدارش سياسي، اقتصادي، فرهنگي يا آموزشي است. فكر مي‌كنم از 350 قانوني كه تقريبا مجلس هشتم تصويب كرد، حدود 85 – 90 درصد آن اقتصادي است، يعني يا مربوط به مسائل كشاورزان است يا مربوط به مسائل صنعت‌گران. مثلا قانون معدن را تصويب كرده يا قانون نفت كه جنبه اقتصادي دارد و قوانيني كه مربوط به كشاورزان است. اينها غالبا مسائل اقتصادي است. همچنين قانون تجارت كه اخيرا با بيش از هزار ماده تصويب شده مربوط به بخش‌هاي اقتصادي است. بنابراين ثقل كار مجلس در اين قوانين يا قانون بودجه، قانون برنامه و هدفمندي يارانه‌ها جنبه اقتصادي و آباداني كشور را دارد.

اما در بخش‌هاي سياسي يا ديپلماسي هم مجلس فعال بود. برخي وجوهي كه مربوط به مسائل سياسي است، ثقل آن مسائل خارجي است. در كشور ما به دليل بحث پرونده هسته‌اي يا رفتارهاي ماجراجويانه‌اي كه غربي‌ها دارند، قاعدتا يك مجلس فعال بايد در اين بعد صاحب‌نظر و صاحب موضع باشد. در حوزه ديپلماسي بخش سنگيني از مسائل هست كه ممكن است تقنيني نباشد بلكه به شكل بيانيه و موضع‌گيري باشد. البته در مسائل خارجي موارد تقنيني در بحث مساله هسته‌اي، مقابله به مثل با كشورهاي زورگو و كارهاي تروريستي آنها وجود داشت.

در حوزه سياست داخلي هم مجلس بيشتر موضع‌گيري داشت و آن هم به خاطر حوادث پرتلاطمي بود كه مجلس در اين دوره با آن مواجه بود. مثل حوادث پس از انتخابات سال 88 كه آن هم لازم بود مجلس حضور داشته و فعال باشد. بنابراين اگر به خروجي مجلس نگاه كنيم، از نظر تقنيني و تعادلي ثقل كار روي مسائل اقتصادي است. مثلا گزارش‌هايي كه طبق ماده 233 به مجلس داده شد يا در مورد اصل 44 يا در مورد عدم اجراي قانون در حوزه نفت، از اين سنخ است.

چند موردي هم بعد سياسي داشت. مثلا سوال از رييس‌جمهور هم بعد اقتصادي و هم بعد سياسي داشت. البته در برخي موارد استيضاح، گاهي مجلس جنبه‌هاي غيراقتصادي هم داشت. مثل استيضاح اخير كه آقايان استيضاح را پس گرفتند مربوط به يك شخص و عدم تناسب فرد در جايگاهش بود و مربوط به مسائل اقتصادي نبود.


درزمان اميرالمومنين (ع) افراد مخالف جلوي امير المومنين(ع) حرف خود را مي‌گفتند

اين‌كه ما تصور كنيم اگر مجلس كم سر و صدا باشد خوب است، درست نيست. مجلس دبستان نيست كه همه روپوش بپوشند و در آن بنشينند و يك جور حرف بزنند. مجلس افكار مختلف و سلايق مختلف دارد و بايد نظرات را بگويند.

فكر مي‌كنم در سنت اسلامي نيز همين‌طور بوده، در زمان اميرالمومنين (ع) نيز افرادي بودند كه مخالف بودند ولي جلوي اميرالمومنين حرف خود را مي‌گفتند. بين تبعيت كردن و نظر گفتن تفاوت وجود دارد. هر جامعه‌اي بر اساس اسلوب قانوني بايد از قانون و نظامات كشور تبعيت كند ولي بايد حرف خود را نيز بگويد. مجلس جايگاهي است كه بايد اين امر در آن به ظهور برسد و من اصولا خيلي موافق يك مجلس خاموش نيستم. معتقدم بايد صداي ملت، از سبك و سليقه‌هاي مختلف در مجلس حضور داشته باشد و حرف‌ها بيان شود.

البته ممكن است يك عده بگويند چرا بايد مطالب گوناگون گفته شود. يعني ممكن است نقد نيز وجود داشته باشد كه در اداره‌ي مجلس نيز بايد به آن توجه كرد؛ چرا كه اين‌جا بايد مظهر افكار عمومي بوده و در آن افكار مختلف طرح شود.


سوال : اگر شما بخواهيد نقدي را به عملكرد خود به عنوان رييس، هيات رييسه و مجلس هشتم داشته باشيد چه موضوع يا موضوعاتي را مطرح مي‌كنيد؟

لاريجاني: مجلس هشتم مثل هر نهاد ديگري نكات مثبت و منفي داشته كه برخي از نكات مثبت آن ذكر شد. به عنوان مثال اين مجلس در زمينه‌ي قوانين مادر گام‌هاي خوبي برداشت. بعضي از قوانيني كه سال‌ها در مجلس مانده بود در اين دوره سامان پيدا كرد؛ مثل قانون مجازات اسلامي و قانون تجارت.

بعضي از كميسيون‌ها كه خيلي فعال بودند همچون كميسيون كشاورزي و كميسيون حقوقي، قوانين خوبي از نتيجه‌ي فكرشان حاصل شد. البته يكي از نقايص اين بود كه برخي از كميسيون‌ها به اين شدت كار نكردند.

كميسيون انرژي خوب كار كرد، كميسيون صنايع نيز نسبتا خوب بود ولي برخي از كميسيون‌ها نيز خيلي فعال نبودند. يا برون‌داد زيادي نداشتند. البته ممكن است اين كميسيون‌ها بعد نظارتي خود را تقويت كرده باشند.


بخشي از استراتژي مجلس هشتم اجرا نشد

لذا در مجموع يك نقص را در اين‌جا شاهد هستيم مبني بر اين‌كه كميسيون‌ها هم‌سنگ پيش نرفتند. در برخي از حوزه‌ها مثل حوزه‌ي كميسيون شوراها و امور داخله تلاش كردند و دو سه قانون را مثل قانون شوراها، قانون احزاب و قانون انتخابات (كه نگاه جديدي در آن بود و به نظرم اين هر سه قوانين مهمي بودند) آماده كردند ولي به دلايلي به اين مجلس نرسيد.

نكته‌ي مهم ديگر اين بود كه ابتداي مجلس هشتم يك استراتژي نگاشته شد، مجلس بي‌برنامه نبود و معلوم بود كه ما در اين چهار سال بايد در اين حوزه‌ها كار كنيم. اين استراتژي هم از نظر تقنيني و هم از نظر نظارتي بود كه برخي از آن انجام شد و برخي از آنها انجام نشد و اين اشكال در اين قسمت بود كه برخي كميسيون‌ها نتوانستند اولويتهايي كه وجود داشت را انجام دهند فلذا مجلس از لحاظ سازو كار اجرايي مثل دستگاه‌هاي اجرايي ديگر نيست كه دستوري بتوان كار را انجام داد. يك كار جمعي است كه با هم فكري 290 نفر بايد انجام شود و يك مديريت خاص لازم دارد.

سوال: شما براي رياست كانديدا خواهيد شد؟

لاريجاني: بايد ديد، اين به انتخاب نمايندگان بستگي دارد و تحميلي نيست.

سوال : شما خودتان را در معرض انتخاب نمايندگان قرار مي‌دهيد؟

لاريجاني: به طور طبيعي در معرض هستم، نه اينكه نيستم چون رييس مجلس فعلي هستم ولي بايد نگاه كرد و ديد نمايندگان چه تمايلي دارند، من خيلي حساسيتي به اين موضوع ندارم.

۱۳۹۱/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...