نسخه چاپی

بازگشت سوریان به تشك پس از 15 ماه

عکس خبري - بازگشت سوريان به تشک پس از 15 ماه

دارنده مدال طلای كشتی فرنگی المپیك لندن گفت:‌ رئیس فدراسیون كشتی باید قدرت لابی داشته باشد و با جذب حامیان مالی و گرفتن بودجه مناسب از وزارت ورزش به پیشرفت كشتی كمك كند.

به گزارش نما، حمید سوریان، دارنده 5 مدال طلای جهان و مدال طلای بازی‌های المپیک لندن بعد از ماه‌ها دوری از تشک کشتی در مرحله جدید اردوهای تیم ملی کشتی فرنگی حاضر شده است و تمریناتش را از مجدداً از سر گرفته است.
سوریان که با وجود این همه دوری از تشک کشتی همچنان در تمرینات سر حال و قبراق نشان می‌داد، عزم خود را جزم کرده است تا کلکسیون افتخاراتش کامل‌تر و مدال‌هایش را دست نیافتنی‌تر از قبل کند.
وی که در اردوی تیم ملی حضور داشت پس از پایان یک تمرین سنگین ‌و نفس‌گیر با فارس هم‌کلام شد و پاسخگوی چند سوال بود.

* بازگشت به تشک کشتی بعد از ماه‌ها دوری، برای کسی‌که 6 مدال طلای جهان و المپیک را دارد سخت نیست؟
در هر حال رشته‌ای مانند کشتی رشته‌ای سخت و سنگین است؛ نزدیک به 15 ماهی هم که دور بودم به دلیل سختی‌هایی بود که این رشته دارد و تصمیم گرفتم در این مدت به کارهای عقب افتاده زندگی شخصی‌ام برسم. بعد از مشورت و صحبتی که با اساتید، مربیان و افراد تأثیرگذار زندگی‌ام داشتم، دیدم که هیج جا بهتر از تشک کشتی نمی‌توانم به مردم کشورم خدمت کنم. به همین دلیل دوباره از نو و با صفر درصد آمادگی به اردوها آمدم. چند روزی است در کنار اردونشینان حضور دارم و امیدوارم در ماه‌های آینده شرایط مسابقه را پیدا کنم. فکر می‌کنم در اولین مسابقه‌ پیش رو که قبل از سال جدید خواهد بود حتی با 50 درصد آمادگی برای سنجش میزان توانایی‌ام شرکت کنم.

* به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین مسابقات پیش‌روی کشتی فرنگی جام جهانی است، آیا در این رقابت‌ها به میدان خواهی رفت؟
با فشار کمتر و با برنامه مربیان در کنار سایر بچه‌ها تمریناتم را ادامه می‌دهم و اگر شرایطم خوب باشد و به آمادگی ایده‌آل برسم، روی تشک خواهم رفت. هرچه دارم از کشتی است و به خاطر کشتی باز هم مبارزه می‌کنم. درباره حضورم در جام جهانی هم تصمیم‌گیرنده نهایی کادر فنی تیم ملی است که اگر شرایط خوبی داشته باشم برای حضور در این مسابقات انتخاب می‌شوم. در غیر این صورت در اولین تورنمنتی که برگزار خواهد شد، خودم را محک می‌زنم. ایران سه دوره عنوان قهرمانی جام جهانی را در اختیار داشت، اما سال گذشته در کشورمان مغلوب روس‌ها شدیم و قهرمانی را از دست دادیم؛ با توجه به اینکه مسابقات امسال در خاک روسیه برگزار می‌شود و ما هم بسیاری از قهرمانان خود را در اختیار نداریم، کار سختی خواهیم داشت. کشتی فرنگی مدت‌هاست در شرایط مطلوبی قرار ندارد که امیدوارم هرچه زودتر این نابه‌سامانی‌ها به پایان برسد.

* بعد از تمرین امروز تجربیات خود را به یکی از کشتی‌گیران منتقل می‌کردی، آیا برنامه‌ای برای حضور در عرصه مربیگری بعد از اتمام دوران قهرمانی‌ات داری؟
مربیگری کار بسیار سختی است و فضای آن با کشتی‌گیری متفاوت است. فعلاً تمام فکر و ذکرم ادامه کشتی است و برنامه خاصی برای حضور در جرگه مربیان ندارم، اما در پایان تمرین امروز یکی از کشتی‌گیران که با یکدیگر تمرین می‌کردیم، سؤالی فنی از من کرد که من هم تجربیات خودم را در اختیار او قرار دادم. هنوز خودم شاگرد هستم و سعی می‌کنم به عنوان سرباز، سطح کیفی و فنی خودم را بالا ببرم.

* برگزاری انتخابی و اینکه آیا انتخاب بهتر است یا انتصاب یا انتخاب کشتی‌گیران بر اساس سنجش میزان آمادگی؟
در هر صورت شورای فنی، کشتی فرنگی در این مورد تصمیم‌گیرنده است، اما قطعاً انتصاب شایسته نیست و در سال‌های گذشته هم لایق‌ترین نفرات به مسابقات اعزام می‌شدند؛ به طوری که حتی خود من در سال 2011 به علت عدم آمادگی به مسابقات جهانی اعزام نشدم. در هر صورت نحوه کار مربیان متفاوت است. شاید در سال‌های اخیر شاهد برگزاری انتخابی مستقیم در کشتی فرنگی نبودیم، اما محمد بنا با اعزام کشتی‌گیران به تورنمنت‌های خارجی بهترین آنها را انتخاب می‌کرد. شاید یکی از دلایلی که کشتی‌گیران تمایل به حضور در مسابقات انتخابی ندارند، زمان نامناسب آن و فاصله زیادش تا مسابقات مهم است. از طرفی نظم خاصی در این مسابقات حاکم نیست و چارچوب مشخصی ندارد ضمن اینکه اگر هم انتخابی برگزار شده، همواره با حرف و حدیث‌ها و حواشی که بوجود آمده، شایسته‌ترین نفرات انتخاب نمی‌شدند. اما اگر قرار است، مسابقات انتخابی برگزار شود، باید زمان مناسبی با مسابقات پیش‌رو داشته باشد و اگر با برنامه‌ریزی همراه باشد، یقیناً اتفاق خوبی خواهد بود. تمام کشتی‌گیران نیز شرکت خواهند کرد. اگر محمد بنا انتخابی مستقیم بین کشتی‌گیران برگزار نمی‌کرد، به خاطر دیدی بود که او نسبت به کشتی‌گیران داشت و سعی می‌کرد با اعزام آنها به تورنمنت‌های خارج از کشور نفرات موردنظر خود را محک زده و آنها را انتخاب کند.

* قرار است اوزان کشتی فرنگی توسط فدراسیون جهانی تغییر کند، آیا تصمیمی برای تغییر وزن و حضور در یک وزن بالاتر گرفته‌ای؟
هدف اصلی من در حال حاضر رسیدن به شرایط ایده‌آل است، فشار زیادی را هم تحمل می‌کنم و منتظر تصمیم نهایی فدراسیون جهانی کشتی هستم تا اوزان جدید مشخص شود. اگر قرار است در مسابقه‌ای روی تشک بروم، دوست دارم مانند گذشته در وزن اول کشتی فرنگی نماینده ایران باشم.

* انتخابات فدراسیون کشتی نزدیک است، به نظر تو چه کسی به درد اداره این فدراسیون با میلیاردها تومان بدهی می‌خورد؟
متاسفانه حدود 2 سال است که فدراسیون کشتی ایران به صورت سرپرست اداره می‌شود که خنده‌دار است. امیدوارم هرچه زودتر با برگزاری انتخابات و تعیین رئیس فدراسیون، برنامه‌ای 4 ساله برای کشتی تدوین شود و با مشخص شدن کادر فنی تیم‌های ملی اوضاع کشتی سروسامان بگیرد و کشتی فرنگی از این بلاتکلیفی خارج شود. مجمع فدراسیون کشتی هم به طور حتم لایق‌ترین و اصلح‌ترین شخص را انتخاب خواهد کرد ضمن اینکه وزارت ورزش و جوانان هم باید بودجه مناسبی در اختیار کشتی با این همه افتخارات قرار دهد. قطعاً شخصی در این زمینه موفق‌تر خواهد بود که قدرت لابی داشته باشد و با جذب حامیان مالی و گرفتن بودجه مناسب از وزارت ورزش بتواند به پیشرفت کشتی کمک کند.

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...