نسخه چاپی

آیت الله مصباح: عدالت اوج ارزش ها نیست

عکس خبري -آيت الله مصباح: عدالت اوج ارزش ها نيست

آیت الله مصباح یزدی اضافه كرد: دلیل حقانیت دین برای عده ای این است كه زندگی دنیا را بهتر اداره می كند البته این هست اما اصل و تمام مطلب این نیست و نظر قرآن فراتر از این دیدگاه است. وی یادآور شد: این تأثر از فضای فرهنگ جهانی است كه ملاك ارزش ها، راحتی زندگی دنیا باشد؛ قرآن كریم هدف بعثت انبیا را برقراری عدالت به عنوان یك هدف متوسط برای رسیدن به تعالی وقرب خداوند معرفی می كند بنابراین عدالت، اوج ارزش ها نیست.

به گزارش نما ، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در همایش بصیرت پایدار که به همت جبهه پایداری در محل مهدیه مشهد برگزار شد، با بیان این که نبرد حق و باطل همواره وجود داشته و تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) ادامه خواهد داشت، گفت: این مسأله را هم تاریخ و هم منابع وحیانی ما اثبات می کند. وی، مبارزه با ظلم و تلاش برای تحقق عدالت را از جمله نبردهای زیبای تاریخ عنوان کرد که هم مبارزان و هم ملت آنان بدان افتخار می کنند.

آیت الله مصباح یزدی، مبارزات گاندی در هند و ماندلا در افریقا را نمونه اینگونه نبردها عنوان و تصریح کرد: مبارزه با ظلم یک ارزش اجتماعی و پذیرفته شده جهانی است که به نوعی ریشه در فطرت و آموزه های دینی نیز دارد.

وی با اشاره به نظر دین در مورد ارزش جهانی مبارزه با ظلم در راه عدالت، گفت: گرایشات و ارزش های مردم در جوامع مختلف به نحوی با زندگی مادی شان مرتبط است و حتی ارزش های اخلاقی را برای رسیدن به منافع و حقوق خود می خواهند. سرّ احترام به این ارزش ها این است که در سایه آن می توانند راحت تر زندگی کنند چرا که ارزش های معنوی را هم بر اساس منافع مادی می سنجند اما از مسلمانان اینگونه انتظار نمی رود.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: با این وجود نه فقط در سطوح عامه بلکه در میان نخبگان و فرهیختگان نیز این گرایشات به چشم می خورد که مهمترین امر در نگاه آنان فراهم کردن زندگی راحت است و این را بزرگ ترین افتخار برای خود می دانند. کاندیداها یا رؤسای جمهور نیز در نطق های انتخاباتی و دیگر سخنان خود عمدتا روی مسأله پیشرفت و توسعه تکیه دارند و نهایتا عدالت و آزادی را هدف مطرح می کنند در حالی که این ارزش ها اختصاص به یک مسلمان ندارد و این ها برای یک بت پرست هم ارزشمند است.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: دلیل حقانیت دین برای عده ای این است که زندگی دنیا را بهتر اداره می کند البته این هست اما اصل و تمام مطلب این نیست و نظر قرآن فراتر از این دیدگاه است.
وی یادآور شد: این تأثر از فضای فرهنگ جهانی است که ملاک ارزش ها، راحتی زندگی دنیا باشد؛ قرآن کریم هدف بعثت انبیا را برقراری عدالت به عنوان یک هدف متوسط برای رسیدن به تعالی وقرب خداوند معرفی می کند بنابراین عدالت، اوج ارزش ها نیست.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از فرمایشات امام خمینی(ره) ادامه داد: درست است که عدالت ارزش والایی است اما هدف غایی اسلام نیست، هدف، معرفت الله است. اگر مردم عادلانه زندگی کنند امکان رشد و تکامل حقیقی برای همه مردم فراهم می شود. آیت الله مصباح یزدی با بیان این که غالبا اهداف متوسط از روی جهل یا غفلت هدف نهایی تلقی می شود، افزود: انبیا آمدند تا به بشر بفهمانند ارزش وجودی او بسیار بالاتر از بسنده کردن به زندگی زودگذر دنیا است با این وجود جای تأسف دارد که جامعه ما اینگونه دچار انحطاط فکری شود که بالاترین خدمت به مردم، رفع تحریم ها و توسعه نان و معیشت باشد و از ضروریات دینی و فطری خود غافل شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در بینش اسلامی، زندگی دنیا دومین دوره جنینی انسان و برای خودسازی است؛ در این دوره جنینی، بر خلاف دوره اول که در رحم مادر است، سرنوشت انسان به دست خود او رقم می خورد و در زندگی اصلی و ابدی او تأثیر دارد. وی با بیان این که در این دنیا باید خود را برای حیات حقیقی و جاودان آماده کنیم، اظهار کرد: بنابراین برای یک مسلمان، ارزشی مهمتر است که در زندگی اخروی ما مؤثرتر باشد، از این رو قرآن کریم همواره از ایمان و کفر به عنوان تنها عامل تفاوت میان انسان ها یاد می کند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: یکی از اینگونه ارزش ها مبارزه با ظلم است و امام حسین(ع) قهرمان مبارزه با ظلم بود اما کار اصلی ایشان ایجاد حرکتی برای سوق دادن بشریت به سمت کمال بی نهایت بود. وی با بیان این که ادای حق خداوند، عدالت و عدم ایفای آن، ظلم است، گفت: ظلم تنها میان انسان ها نیست؛ بالاترین ارزش ها، شناخت حق خدا و تلاش برای شناساندن این حق به دیگران است.
منبع: پارسینه

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...