نسخه چاپی

امریكا و اسراییل دو بازیگر خودسر خاورمیانه هستند

عکس خبري -امريکا و اسراييل دو بازيگر خودسر خاورميانه هستند

نوام چامسكی، اندیشمند برجسته امریكایی از امریكا و رژیم اسراییل به عنوان دو بازیگر «خودسر» فعال در خاورمیانه انتقاد كرده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی،چامسکي در مقاله اخير خود نوشت: «در حقيقت دو کشور خودسر فعال در خاورميانه هستند که به تجاوز و ترور و نقض عامدانه قوانين بين المللي متوسل مي‌شوند، امريکا و موکل اسراييلي‌اش.»

اين انديشمند برجسته يک دهه سياست‌هاي خصمانه امريکا درقبال ايران به خاطر برنامه انرژي هسته‌اي‌اش را شديدا مورد انتقاد قرار داد.

وي گفت: «۱۰ سال قبل ايران پيشنهاد حل اختلافات خود با امريکا درباره برنامه هسته‌‌اي‌اش در کنار همه ديگر موضوعات را مطرح کرد. دولت بوش با عصبانيت اين پيشنهاد را رد کرد و ديپلمات سوئيسي حامل اين پيشنهاد را مواخذه کرد.»

وي همچنين به پيشنهاد ترکيه و برزيل در سال ۲۰۱۰ اشاره کرد که طي آن ايران اورانيوم غني سازي شده خود را به خارج از کشور براي نگهداري منتقل مي‌کرد و در عوض غرب موظف به تهيه سوخت براي راکتورهاي تحقيقاتي پزشکي ايران مي‌شد.

چامسکي در اين مقاله توضيح داد که امريکا چگونه اين پيشنهاد را تضعيف کرد. وي گفت: «رييس جمهور اوباما شديدا از برزيل و ترکيه به خاطر رفتار خارج از چارچوب سياست‌هاي غرب انتقاد کرد. و بلافاصله تحريم‌هاي سخت‌تري اعمال کرد. برزيل که تحريک و رنجيده شده بود نامه‌اي از اوباما منتشر کرد که در آن وي پيشنهاد اين هماهنگي را کرده است، احتمالا با اين تصور که ايران آن را رد خواهد کرد. اين حادثه خيلي زود محو شد.»

اين دانشگاهي برجسته همچنين گفت که دولت اوباما با حفظ گزينه نظامي بر روي ميز معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان‌پي‌تي) را نقض کرده است.

چامسکي نوشت: «امريکا تنها کشوري است که با حفظ تهديد به استفاده از زور عليه ايران به طور مستقيم معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌اي (و منشور سازمان ملل) را نقض کرده است. امريکا همچنين مي توانست تاکيد کند که موکل اسراييلي‌اش از اين نقض شديد قوانين بين المللي خودداري کند، که اين يکي از موارد است.»

ايران و پنج عضو دايمي شوراي امنيت سازمان ملل، يعني امريکا، روسيه، فرانسه، چين و انگليس به علاوه آلمان، ماه گذشته به توافقي درباره برنامه هسته‌اي تهران دست يافتند. اين توافق يک دوره شش ماه براي گفت‌وگوهاي واقعي براي دستيابي به توافقي بلندمدت فراهم مي‌کند.

حق غني سازي اورانيوم ايران يک نکته کليدي در مذاکرات بوده است. پس از اين که توافق اعلام شد، مقامات ايران بيان کردند که در متن توافق حق غني سازي ايران گنجانده شده است، از سوي ديگر مقامات امريکا گفتند که اين توافق به تهران چنين حقي را اعطا نمي‌کند.

باراک اوباما، رييس جمهور امريکا نيز روز شنبه در اجلاس سابان موسسه بروکينگز گفت که اين توافق موقت به ايران حق غني سازي اورانيوم نداده است.

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...