نسخه چاپی

بیمه‌ها ورشكست شده اند/كمبود دارو هنوز وجود دارد

عکس خبري -بيمه‌ها ورشکست شده اند/کمبود دارو هنوز وجود دارد

وزیربهداشت با اشاره به اینكه بیمه‌ها ورشكست شده اند و ۱۳ میلیون نفر بیمه نیستند،نسبت به قانون «طرح» پزشكان در مناطق محروم انتقاد كرد و گفت:چرا باید مردم نخ بخیه و تجهیزات پزشكی را از بیرون بیمارستان خرید كنند. چون بیمه‌ها ضعیف هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی دو نیم ساعت در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت بهداشت اظهار داشت: در شروع فعالیت‌مان مشکلات کمبود دارو، عدم هماهنگی بیمه‌‌ها را داشتیم و هنوز نیز مشکلاتی داریم ولی راهکارهای برون‌رفت از آن را نیز پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: در مورد تحقیقات مشکلاتی برای دستیابی به مقالات علمی داشتیم، همکاران جدیدمان را باید انتخاب می‌کردیم مشکلات سلامت کشور را نیز برای مردم و مسئولان تشریح می‌کردیم. بر این اساس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را تشکیل دادیم و سعی می‌کنیم تا پایان سال کمبود واکسن را در کشور برطرف کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل نظام سلامت عدم تعریف سلامت در کشور است، عنوان کرد: ما برای نظام سلامت الگوبرداری ناقص کرده‌ایم، بیمه‌ای که باید صنعت باشد امروز به صندوق تبدیل شده است. براین اساس شورای سیاستگذاری را در وزارت بهداشت براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی تشکیل داده‌ایم تا با هماهنگی مجلس و بدون مغایرت با اسناد بالادستی تعریف مشخصی از نظام سلامت را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: ما به خانه‌های بهداشت روستایی نیاز داریم امروز بهورزها باید تقویت شوند در حالی که مشاهده می‌کنیم جای بهورزها را درمانگر گرفته است که این خلاف نظام سلامت است. متاسفانه تعریف مشخصی از خدمات سلامت به حاشیه شهرها نداریم. براین اساس باید نظام پزشک خانواده تعریف شود.

​هاشمی تصریح کرد: سهم سلامت در تمام دولت‌ها در اولویت نهم به بعد بوده است و امیدواریم در این دولت اولویت سلامت به ردیف‌های بالا ارتقاء یابد و در طول ۴ سال آینده بتوانیم شعارهای انقلاب را محقق کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر آن ۵ هزار میلیارد که از یارانه‌ها باید به ما اختصاص می‌یافت محقق می‌شد خیلی از مشکلات برطرف شده بود. بنابراین دولت جدید اعلام کرده است که قانون را رعایت کرده است. براین اساس باید بخشی از یارانه‌ها باید به حوزه بهداشت و درمان تعلق یابد.

هاشمی در تشریح جبران کمبود اعتبارات از طریق دریافت مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان عنوان کرد: مثلاً در همین رسانه ملی باید درباره تبلیغات برخی مواد غذایی مانند نوشابه و سیگار مالیات و عوارض کالاهای آسیب‌رسان آن گرفته شود. به هر حال عمده مرگ‌های کشور براثر بیماری‌های غیرواگیر قلبی و عروقی است.

وی افزود: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد است و باید مانند کشورهای پیشرو این رقم به یک عدد قابل قبولی ارتقاء یابد و آن نیز به حوزه سلامت اختصاص یابد تا ما به بودجه کشور نیاز نداشته باشیم. ای کاش وزارت بهداشت نیز مانند وزارت آموزش و پرورش بود. ما باید بتوانیم خلق ثروت کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به عوارض دخانیات در کشورهایی مانند آمریکا عنوان کرد: در ایران ۳ برابر هزینه عوارض سیگار که کشنده است برای درمان صرف می‌شود بنابراین باید برای این کالاهای آسیب‌رسان عوارض مشخصی تعریف شود.

هاشمی گفت: در برنامه پنجم با قوانین خوبی نگاشته شده است حداقل قوانین در این حوزه به صورتی است تا مردم در صورت بیماری به زیر خط فقر سقوط نکنند البته برخی قوانین نوشته می‌شود و در ویترین‌ها خوب نگهداری می‌شود.

وی بیان داشت: داشتن یک بیمه فراگیر و با کیفیت مناسب ضروری است زیر امروز به جای اینکه مردم ۳۰ درصد هزینه‌های درمان را از جیب بپردازند مجبور هستند ۷۰ درصد آن را بپردازند. بنابراین ضرورت یک بیمه یکپارچه وجود دارد که تاکنون چنین کاری نشده است. بنابراین نباید بیمه‌های ضعیف با یکدیگر ادغام شوند زیرا نباید فقر را توزیع کنیم و باید یک بیمه قوی داشته باشیم. در حال حاضر مشکل با بیمه تامین اجتماعی وجود دارد که دولت باید با یک مصوبه‌ای آن را حل کند تا سرانه به ۷ درصد برسد و سقف نیز برداشته شود و این کار باعث می‌شود بیمه بازتعریف شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه با داشتن دارایی‌های میلیاردی باید منابع را درست مدیریت کنند و از اسراف بپرهیزند. بنابراین ما باید از خجالت مردم در بیاییم نباید در مناطق محروم دچار پزشک شویم و بیمه‌ها باید به صورتی عمل کنند تا بیمارستانها خدمات مناسب با انجام خرید خدمت واقعی و احیای قانون هیئت امنایی را انجام دهند.

انتقاد بر قانون «طرح» پزشکان در مناطق محروم

هاشمی گفت: ما در حال حاضر کمبود متخصص نداریم ولی قانون «طرح» را به اجبار انجام می‌دهیم در حالی که چنین چیزی مثلا در نظام مهندسی وجود ندارد. بنابر این باید راهکار خرید خدمت را انجام دهیم تا شاهد بداخلاقی‌ها درحوزه نظام سلامت توسط برخی پزشکان نباشیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت رفاه مسئول مباحث بیمه‌ای کشور است، گفت: در مورد بیمه طلایی وزارت آموزش و پرورش که از بنده سوال می‌کنید اطلاعی ندارم و ما بیشتر با بیمه‌های روستایی، تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان سر و کار داریم که مردم نیز از این بیمه‌ها راضی نیستند، چرا باید امروز مردم برای خرید نخ بخیه و تجهیزات پزشکی از بیرون بیمارستان خرید کنند.

۳۵۰۰ میلیارد کسری بودجه وزارت بهداشت

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر ۳۵۰۰ میلیارد کسری بودجه دارد. ۴۲۰ هزار پرسنل داریم که فقط ۲۷۰ نفر از آنها را سازمان مدیریت قبول دارد. در برخی مواقع حقوق پزشکانمان توهین‌آمیز است. یک پزشک به زحمت و بدون دریافت مالیات ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و یا یک متخصص ما در مناطق محروم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد در حالی که این افراد سال‌ها درس خوانده‌اند و زحمت کشیده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه بیمه‌ها ورشکست شدند و به بیمارستانها بدهکار هستند، گفت: بنابراین باید یک تصمیم انقلابی و یک جراحی در حوزه بیمه و نظام سلامت انجام شود. بر این اساس رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز عنوان کردند که سلامت در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد تا بتوانیم طی دو، سه سال آینده این حوزه را سروسامان دهیم.

کمبودهای دارویی به ۲۰ تا ۳۰ قلم

وی عنوان کرد: در زمانی که مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده گرفتیم بالغ بر ۳۵۰ قلم دارو در کشور دچار کمبود بود، قیمت‌ها ۴ برابر شده بود ولی امروز کمبودهای دارویی به ۲۰ تا ۳۰ قلم رسیده است ولی این به آن معنا نیست که تمام کمبودها برطرف شده است. در گذشته شماره تلفنی اعلام کرده بودند تا مردم تماس بگیرند و مدارک دارویی خود را ارسال کنند تا بتوانند مابه‌التفاوت هزینه‌های دارویی خود را دریافت کنند ولی امروز ما سعی کردیم این مشکلات را با انعقاد قرارداد با بیمه‌ها برطرف کنیم ولی هنوز دارو گران است.

۱۰ تا ۱۳ میلیون ایرانی بیمه نیستند

وزیر بهداشت با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۷۰ قلم دارو در لیست جبران هزینه‌های مالی در قالب انعقاد قرارداد با بیمه‌ها منعقد شده است، عنوان کرد: درباره افرادی که در کشور ما بیمه نیستند آمارهای متفاوتی وجود دارد زیرا ما مرکز آمار داریم ولی آمار نداریم، ولی در مجموع ۱۰ تا ۱۳ میلیون ایرانی بیمه نیستند و امروز شاهد آن هستیم که وقتی فردی در خانواده‌ای بیمار می‌شود کمتر از یکسال بر اثر هزینه‌های سنگین درمانی به خط زیر فقر می‌رود.

هاشمی با بیان اینکه پزشکان هنوز یک بیمه مشخص ندارند و از بیمه خدمات درمانی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: اعتبارات بیمه برای سال آینده ۶۶ درصد افزایش می‌یابد و اعتبار وزارت بهداشت نیز که بیش از ۱۴ هزار میلیارد بود به ۱۹ هزار میلیارد افزایش می‌یابد ولی این رقم هنوز کافی نیست. البته همه وزارتخانه‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند. ما نیز موافق بزرگ شدن وزارت بهداشت نیستیم و بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها باید به سمت تبدیل شدن به واحدهای اقتصادی پیش رود.

کمبود ۱۶۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به کمبود ۱۶۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت عنوان کرد: وزارت بهداشت باید چابک شود ولی امروز در شرایطی قرار داریم که مردم، پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و خود ما نیز از رویه کنونی راضی نیستیم. حال وقتی که مردم حتی بیمه تکمیلی دارند پزشکان ما از بیمه خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

اولین جلسه شورای عالی سلامت با حضور رئیس جمهور در دی‌ماه

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: براین اساس اولین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس جمهور در دی‌ماه برگزار می‌شود و در جلسه نخست به مبحث شیر پرداخته می‌شود و در کنار آن به مباحث پارازیت، آلودگی هوا و روغن نیز پرداخته خواهد شد.

۱۳۹۲/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...