نسخه چاپی

حضور هیئت ایرانی در مراسم خداحافظی با ماندلا

هیئت بلندپایه ایران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور سه شنبه درمراسم رسمی بزرگداشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید جنبش ضد تبعیض نژادی (آپارتاید) آفریقای جنوبی شركت می كند.

به گزارش نما، «محمد فرجی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در پرتوریا با تاکید بر اینکه خداحافظی مقامات جهان با ماندلا؛ سه شنبه در "سووتو" است، گفت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و تعداد دیگری از مقامات نیز در این سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان را همراهی می کنند.

مراسم رسمی بزرگداشت نلسون ماندلا رهبر فقید جنبش ضد تبعیض نژادی ( آپارتاید ) آفریقای جنوبی روز سه ‌شنبه در استادیوم «سوکر سیتی» شهر سووتو در ژوهانسبورگ با حضور سران و شخصیت های سراسر جهان برگزار می‌شود.

این استادیوم جایی است که ماندلا برای آخرین بار در مراسم اختتامیه مسابقات جام جهانی فوتبال سال 2010 در ملا عام حضور داشت.

به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، پیکر نلسون ماندلا رییس جمهور اسبق این کشور همچنین روز چهارشنبه برای وداع و ادای احترام مقامات و مردم، در یک تابوت شیشه ای قرار داده شده و به مقر ریاست جمهوری در پرتوریا انتقال داده می شود.

وزارت خارجه آفریقای جنوبی همچنین از هیئت های خارجی خواسته به علت کمبود امکانات در «کونو» زادگاه ماندلا، از ورود و تجمع در این روستا خودداری کنند.

آفریقای جنوبی از امروز به مدت یک هفته که مراسم خاکسپاری ماندلا صورت می گیرد هفته عزای ملی به مناسبت برگزاری مراسم این قهرمان و مبارز ضد آپارتاید اعلام کرده است.

ماندلا در پانزدهم دسامبر در زادگاهش روستای کونو که به گفته خودش زیباترین دوران زندگیش را در آنجا گذرانده بود در کنار قبور والدین به خاک سپرده می شود.

نلسون ماندلا پنجشنبه 14 آذر 92 بعد از یک دوره طولانی بیماری، در سن 95 سالگی درگذشت. ماندلا رهبر مبارزه علیه نژادپرستی و نخستین رییس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی بود.

ماندلا که در کشورش به «مادیبا» (پدر بزرگ مردم آفریقای جنوبی) شناخته می شد پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش در سال 1999، با وجود درخواست مردم آفریقای جنوبی برای باقی ماندن در قدرت، بازنشستگی خود را از صحنه سیاست اعلام کرد و از آن پس به فعالیت های اجتماعی و حقوق بشری پرداخت.

۱۳۹۲/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...