نسخه چاپی

قطار خشكی دریاچه‌ها به خزر رسید!

مدیر مركز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با بیان اینكه احتمال دور جدیدی از كاهش تراز آب و بروز نوسان دریای خزر وجود دارد، گفت: خشكسالی های اخیر و كاهش آبدهی رودخانه ها به ویژه ولگا از جمله عوامل تاثیرگذار در كاهش 34 سانتیمتری تراز آب دریای خزر است.

به گزارش نما به نقل از مهر: جواد ملک گفت: احتمال ادامه روند كاهشي تراز آب درياي خزر وجود دارد و کاهش 80 سانتیمتری تراز آب دریای خزر طی 17 سال اخیر را نمی‏ توان به عنوان افت و خیزهای معمولی دریا دانست و احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور جدیدی از ویژگی‏ های نوسانی دریای خزر را نباید از نظر دور داشت.

مدير مركز ملي مطالعات و تحقيقات درياي خزر با اشاره به آخرين وضعيت نوسان ها و ميانگين تراز آب درياي خزر در سال آبي (92 - 1391) بيان داشت:‌ براساس تحلیل داده های دریافتی از ایستگاه های ترازسنجی مستقر در بندرانزلی، بندر نوشهر، بندر صدرا (نکا) و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی (92 - 1391) برابر 26.59- متر است که در مقايسه با سال آبی گذشته چهار سانتیمتر و در قياس با سه سال پيش 34 سانتیمتر کاهش نشان می دهد.

وي ادامه داد: از جمله دلایل کاهش تراز آب را می‌توان ادامه تأثیر خشکسالی سال های گذشته در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏ های منتهی به دریای خزر و مهم ترین آنها رودخانه ولگا دانست.

ملک اضافه كرد: دبی رودخانه ولگا در مجموع سال‏ های 2010 تا 2012 میلادی حدود 80 درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده است اما در بهار سال 2013 میلادی و در دوره پُرآبی، آبدهی رودخانه ولگا 11 درصد بالاتر از حد نرمال گزارش شده است.

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر با تاكيد بر لزوم تهيه نقشه حد بستر و حريم درياي خزر اظهار داشت: با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر (تراز 24.7- متر) از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی شرکت های آب منطقه‏ ای شمال کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏ گذاری سواحل با جدیت اجرا شود زيرا به دلیل کاهش تراز آب دریا، تجاوز به حریم دریا افزایش خواهد یافت.

وي تصريح كرد: ضروری است تمام طرح ها و برنامه‏ های راهبردي دولت در سواحل جنوبی دریای خزر با رویکرد به ویژگی های نوسانی دریای خزر و روند کاهش تراز آب در سال های اخیر مهندسی و عملیاتی شوند.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...