نسخه چاپی

صفارهرندی: الهام در سخنانش بازنگری كند

عکس خبري -صفارهرندي: الهام در سخنانش بازنگري کند

گاه انسان در موقعیت و فضای خاصی قرار می‌گیرد و نوع پرسشی كه مطرح می‌شود نتیجه مصاحبه را به گونه‌ای رقم می‌زند كه شخص را مورد ملامت افراد صالح و عناصر فهیم قرار می‌دهد. شاید اگر آقای الهام در حرف‌های خود بازنگری كنند، خودشان هم با همه آنچه در آن لحظه گفته‌اند، موافق نباشند. به هرحال ادبیاتی كه انعكاس پیدا كرده است قابل دفاع نیست و شاید با آنچه كه در دل ایشان گذشته است، متفاوت باشد.

يك عضو جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به حضور رييس‌جمهور در جلسه اخير اين مجمع ابراز اميدواري كرد كه اين حضور، مقدمه‌اي باشد تا برخي فاصله‌گرفتن‌ها و مرزبندي‌ها، كانال‌هاي منطقي‌تر و درست‌تري پيدا كنند.

محمدحسين صفارهرندي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه «گمان مي‌كنم به حضور آقاي احمدي‌نژاد در مجمع به گونه ديگري نيز مي‌توان نگاه كرد» اظهار كرد: بايد پرسيد حضور نيافتن ايشان چرا اين‌قدر طولاني شد؟ البته من به دنبال پاسخ آن نيستم و معتقدم آمدن ايشان طبيعي‌ترين اتفاقي بود كه مي‌توانست رخ دهد. بايد بابت اين‌كه ايشان پس از تاخيري دو ـ سه ساله در جلسه‌اي كه عضو آن هستند شركت كرده‌اند، خدا را شكر كرد. به نوعي همان ضرب‌المثل ايراني به ذهن خطور مي‌كند كه "ماهي را هر وقت از آب بگيرند تازه است".

وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: هر اتفاقي كه سبب شود سايه‌هاي كينه‌جويي بين گروه‌ها و شخصيت‌هاي داخلي كنار برود و مايه وحدت و سازش دل‌ها شود، موجب خرسندي است و بايد از آن استقبال كرد. زماني كه انگيزه‌هاي جدايي‌خواهانه و انشعاب‌طلبانه ميدان پيدا كنند، ديگر متوقف نمي‌شود. ما مي‌توانيم با حفظ موضع خودمان در جمع حاضر شويم و مواضع خود را اعلام كنيم، چرا‌كه اين رفتار بهتر از اين است كه كنار بكشيم و سفره خود را جاي ديگري پهن كنيم و اسباب فاصله‌هاي بيشتر را فراهم سازيم.

وي با بيان اين‌كه «من نيز همچون آحاد مردم زماني كه خبر حضور آقاي احمدي‌نژاد را شنيدم و اين‌كه ايشان بعد از مدت‌ها در چارچوب قاعده قانوني در اين جلسه حضور يافته‌اند، خوشحال شدم» افزود: حضور ايشان در نشست مجمع حضوري موثر و مفيد بود و اين‌طور نبود كه ايشان بيايند خودي نشان دهند و بروند، بلكه حضورشان موثر بود و اميدواريم كه اين حضور استمرار پيدا كند و مقدمه‌اي باشد تا برخي فاصله‌گرفتن‌ها و مرزبندي‌ها كه وجود دارد، كانال‌هاي منطقي‌تر و درست‌تري پيدا كنند.

صفارهرندي همچنين تصريح كرد: معناي بازگشت آقاي احمدي‌نژاد به جلسه مجمع اين نيست كه انتظار داشته باشيم ايشان از فردا تمام اختلاف‌سليقه‌هايي كه با آقاي هاشمي داشت يا بالعكس اختلاف‌سليقه‌هايي كه آقاي هاشمي با آقاي احمدي‌نژاد داشت، به فراموشي سپرده شوند. اين خواسته ساده‌انديشانه است، اما مي‌توان گفت وقتي فاصله‌ها كم شود، افراد مي‌توانند براي مخالفت‌هايشان چارچوب منطقي‌تري پيدا كنند. به هرحال به طور طبيعي بايد منتظر آثار مثبت اين حضور باشيم.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه، به جايگاه اين مجمع اشاره كرد و گفت: در نشستي كه با مقام معظم رهبري در ابتداي شروع كار اين دوره از مجمع داشتيم، ايشان رهنمودهايي داشتند و در بخشي از آن، به جايگاه مجمع اشاره كردند و فرمودند كه مجمع تشخيص مصلحت نظام "عالي‌ترين مظهر خرد جمعي در نظام تلقي مي‌شود" و اين گواه آن است كه جايگاه مجمع يك جايگاه سركاري نيست و ماموريت مشخصي دارد.

وي اضافه كرد: جايگاه مجمع به صورت روشن و شفاف در قانون پيش‌بيني شده است كه مهم‌ترين آن، علاوه بر داوري ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، اين است كه در سياست‌هاي كلي نظام شان مشورتي به رهبري دارد و در جايگاهي كه معضلي ديده شود، با ارجاع از سوي رهبري پيشنهادها و راه‌حل‌هاي خود را ارائه مي‌دهد.

صفارهرندي با اشاره به آيين‌نامه مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: آيين‌نامه پيشين منطبق بر خواسته‌هايي نبود كه وجود داشت؛ از جمله اين‌كه گاه براي سياست‌ها و داوري‌هايي كه بين مجلس و شوراي نگهبان برحسب ضرورت صورت مي‌گيرد، احكام اوليه شرعي كنار گذاشته مي‌شود. بايد دوره زمان مصحلتي كه اقتضا مي‌كند تا حكمي كنار گذاشته شود، مشخص شود و در ضمن اهميت اين مصلحت به گونه‌اي باشد كه اين سرمايه‌گذاري بر روي آن بيارزد.

اين عضو مجمع تشخيص مصحلت نظام افزود: مساله ديگر اين است كه مصلحتي كه در نظر گرفته مي‌شود، بايد با راي قاطع و نه نسبي اعضاي مجمع به تصويب برسد و حداقل دو سوم اعضا نظر مساعد درباره آن داشته باشند. اين اصلاحات، همه محصول تجربيات و آمد و شد ديدگاه‌هاي مختلف در مجمع است. مطمئنا اصلاح اين مسائل كارآيي مجمع و برد آنچه را كه تصويب مي‌شود افزايش مي‌دهد و مقبوليت آن را نزد دستگاه‌ها به لحاظ دورانديشي و مصلحت‌هاي درنظر گرفته شده ارتقاء مي‌دهد.

وي در پايان، به صحبت‌هاي اخير غلامحسين الهام ـ مشاور حقوقي رييس‌جمهور ـ درباره مجمع تشخيص مصلحت نظام و اعضاي آن اشاره كرد و گفت: گاه انسان در موقعيت و فضاي خاصي قرار مي‌گيرد و نوع پرسشي كه مطرح مي‌شود نتيجه مصاحبه را به گونه‌اي رقم مي‌زند كه شخص را مورد ملامت افراد صالح و عناصر فهيم قرار مي‌دهد. شايد اگر آقاي الهام در حرف‌هاي خود بازنگري كنند، خودشان هم با همه آنچه در آن لحظه گفته‌اند، موافق نباشند. به هرحال ادبياتي كه انعكاس پيدا كرده است قابل دفاع نيست و شايد با آنچه كه در دل ايشان گذشته است، متفاوت باشد.

۱۳۹۱/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...