نسخه چاپی

سن مصرف مواد مخدر در زنان ایرانی

مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت: اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگی است درواقع این سن، سن بحران برای شروع مصرف مواد است، لذا با توجه به این سن كه دوره نوجوانی و جوانی می‌باشد، ضرورت دارد كه مراكز آموزشی همچون دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر: زهرا بنیانیان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده در دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر که در محل اين ستاد برگزار شد، مواد مخدر را جنگ خاموش دشمن برای قتل انسان‌ها خواند و گفت: آسیب‌های اعتیاد، ابعاد وجودی شخص را دربر میگیرد و موجب شکستن عزت نفس، بروز مشکلات جسمی، مغزی و روحی در وی می‌شود و از او موجودی می‌سازد که می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به اجتماع وارد کند و مرتکب انجام بسیاری از ناهنجاری‌ها چه در خانواده و چه در جامعه شود.

وی با اشاره به نتایج طرح شیوع‌شناسی مصرف مواد که در سال 90 انجام شد، افزود: این طرح روی 15 هزار نفر در کشور انجام شد که 7900 نفر از این جامعه آماری را مردان و 7100 نفر را زنان در مقیاس سنی 15 تا 64 سال تشکیل می‌دادند.

مشاور دبیرکل ستاد بیان داشت: براساس نتایج این طرح، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، دو و شصت و پنچ صدم درصد است که طبق آن، تعداد تقریبی مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، یک میلیون و 325 هزار نفر بوده که با بعد خانوار 6 میلیون نفر به‌طور مستقیم درگیر مواد مخدر هستند.

بنیانیان ادامه داد: همچنین بر این اساس، نه و سه دهم درصد از جمعیت معتادان را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند و بیشترین ماده مصرفی آنان نیز به ترتیب تریاک، شیشه و کراک است و همچنین 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند که نشان می‌دهد آنها به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات خانوادگی و فقر به سمت مصرف مواد رفته‌اند.

وی تصریح کرد: زنان معتاد، به خاطر پنهان کاری، نبود حمایت اجتماعی، عدم رهایی از اعتیاد و حفظ آبرو بیشتر از مردان در پنهان‌کاری اعتیاد خود دامن می‌زنند و این به منزله عدم بازگشت آنان به زندگی سالم برای همیشه است.

وی افزود: اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگي است درواقع این سن، سن بحران برای شروع مصرف مواد است، لذا با توجه به این سن که دوره نوجوانی و جوانی می‌باشد، ضرورت دارد که مراکز آموزشی همچون دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی كنند.

مشاور دبیرکل ستاد در ادامه، کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، کاهش علایم بیماری‌های جسمی، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی را به ترتیب از دلایل مهم شروع مصرف مواد در زنان ذکر کرد.

بنیانیان هشدار داد: متاسفانه به خاطر فریب فرهنگی از طریق ماهواره‌ها و سایت مبنی بر استفاده شیشه برای کاهش وزن، لاغری، رفع چین و چروک پوست، شادابی کاذب و رهایی از استرس و اضطراب برخی زنان به مصرف شیشه روی آورده‌اند که در این خصوص نیز باید اطلاع‌رسانی‌ها افزایش یافته تا افراد فریب دروغ‌های سوداگران مرگ را نخورند.

وی به آسیب‌های ناشی از مصرف مواد در زنان اشاره کرد و گفت: بروز عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان نسبت به مردان بیشتر است و بر این اساس دامنه تاثیر اعتیاد زنان نه تنها، به فرد معتاد بلکه بر فرزندان و بعضاً آثار ویرانگر آن بر اجتماع خواهد بود و سرانجام فرد یا خودکشی می‌کند و یا به سمت انتقام مي‌رود.

وی همچنین، تغییر ساختار خانواده در عصر مدرنیته و روبرو شدن والدین با تنوع فرهنگی و دگرگونی نقش در خانواده، تبعیت کردن بخشی از اعضای جامعه از هنجارها، ارزش‌ها و قوانینی که قوام جامعه را تشکیل می‌دهد، گسست نسلی و ناتوانی فرد در دستیابی به هویت خود و تغییر الگوهای زندگی را از چالش‌های موجود در بحث اعتیاد عنوان کرد.

بنیانیان با اشاره به اجتماعی‌کردن امر مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: دوری از هر گونه انکار، لزوم حضور و مشارکت جدی نخبگان، جلب مشارکت مردم، تقویت و توسعه تشکل‌های مردمی، ضرورت بسیج همه‌جانبه انجمن‌های اولیا و مربیان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه در جهاد مقدس، ضرورت بهره‌گیری از رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی در امر مبارزه را از جمله شاخص‌های مهم در جهت تقویت رویکرد اجتماعی در امر مبارزه برشمرد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: دشمن نخبگان را هدف قرار داده است تا به سرمایه‌های اصلی این کشور ضربه بزند لذا آگاهی دادن به جوانان و نخبگان و حضور جدی آنان در عرصه مبارزه خیلی مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر رویکرد اجتماع‌محور تقویت و مسوولیت و اختیارات به مردم واگذار شود موفق خواهیم شد.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...