نسخه چاپی

ارتباط علمی سپاه با خارج از كشور

رئیس پژوهشكده علوم اسلامی امام صادق (ع) در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اعلام خبر رونمایی از نرم افزارهای جدید جنگ نرم، انسان مطلوب، استفاهات جدید مقام معظم رهبری گفت: این پژوهشكده بیش از صد عنوان كتاب درباره ی دفاع مقدس منتشر كرده و یك كار بنیادی با عنوان مكتب دفاع اسلام بالغ بر سی تا چهل كتاب در حوزه های چیچی دفاع، جنگ نرم،‌امنیت و مبانی دفاعی و امنیتی اسلام را در دست انتشار دارد كه شاید تا بیست سال طول بكشد

به گزارش نما؛ حجت الاسلام و المسلمین سید جمال‌الدین میر محمدی رئیس پروهشگده علوم اسلامی امام صادق وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در پاسخ به سوالات خبرنگاران و در جواب به این سوال که چرا در تعدادعناوین کتاب منتشره از 570 تا 750 عنوان متغیر است اظهارداشت: در حوزه انتشارات برخی کتاب‌های مطالعاتی برای موارد خاص است و در سطح عموم منتشر نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه نرم افزارهایی را رونمایی خواهید کرد گفت: در بیست و پنج آذر ماه از پروژه ای پژوهشی در چهار جلد به عنوان جنگ نرم رونمایی خواهیم کرد که به همراه نرم افزار است و همچنین ازنرم افزارهای کتاب انسان مطلوب،عجوطت الستفاهات مقام معظم رهبری با ویرایش جدید و الستفاهات جدید ایشان رونمایی خواهیم کرد.

حجت الااسلام میر محمدی در پاسخ به این سوال که راه اندازی رشته‌ی پژوهش گری و نویسندگی خلاق در پنج گرایش برای اولین بار چه سرفصل‌های خاصی دارد اظهار داشت: سرفصل‌های خاص منبع شناسی، مقهر شناسی، روش شناسی و روش تحقیق که مشکل امروزی تحول در علوم انسانی ما است و سرفصل‌ها را تاکنون متناسب با این تحول تنظیم نکرده‌ایم از جمله این موارد است.

وی افزود: این سرفصل‌های خاص را متناسب با نیاز تحول درعلوم انسانی تهیه کرده‌ایم و اگر عیب و ایرادی داشته باشد برای سالهای آینده اصلاح خواهیم کرد ضمن اینکه در سال تحصیلی 94-93 رشته جدید پژوهشگری و نویسندگی خلاق با این سرفصل‌های جدید راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس پژوهشگده علوم اسلامی امام صادق (ع) در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا تحول و انقلاب در علوم انسانی کند پیش می‌رود گفت: مقام معظم رهبری نیز در جلسه‌ی دیروز به اعضای شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرده‌اند، لذا این تحول به مقدماتی نیاز دارد که شاید در کشور فراهم نکرده‌ایم.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: تدوین مبانی تحول در علوم انسانی حلقه‌ی مفقوده است بنابر این اگر تحول جهشی و جهادی نبوده به دلیل این است که تحول در مبانی علوم انسانی تدوین نشده است.

حجت الااسلام والمسلمين میر محمدی تصریح کرد: ما به تحول در روش‌های پژوهشی نیازمندیم که باید برای تحول در علوم انسانی صورت گیرد البته الحمد الله کشور ما از جهت مبانی غنی است اما مثلا پاستور هیچ وقت علمش از افلاطون وارسطو بیشتر نبود اما او روش‌های پژوهشی جدیدی را ابداع کرد.

وی افزود: برای موفقیت در تحول علوم انسانی باید این تحول در روش‌های پژوهشی کاربردی، نتایج تحقیق را کاربردی کرده و تبدیل به مدل شود تا در کتابخانه ‌ها محبوس نشود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: بحث روش شناسی علوم نیز مهمتر از که باید درباره آن بیشتر فعالیت کنیم مثلا در حوزه علوم اسلامی روش‌شناسی علوم قرآن با فلسفه یا روش‌شناسی تاریخ با علوم سیاسی و یا روش‌شناسی تاریخ تمدن با دفاعی امنیتی در حوزه‌ی اسلام متفاوت هستند.

حجت‌الاسلام میرمحمدی تصریح کرد:برای تحول در علوم انسانی باید این کارها و به خصوص تدوین روش‌شناسی در حوزه علوم اسلامی صورت گیرد که دراین صورت در ظرف ده سال آینده می‌توان قدم‌های خوبی در مجموعه‌های علمی وحوزه‌ها و دانشگاه‌ها در این راستا برداشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی ارتباط علمی با خارج از کشور گفت: در حوزه‌ علوم انسانی و اسلامی با توجه به حرکتی که حضرت امام خمینی (ره) ایجاد کردند و این حرکت فراکشوری و فرا منطقه‌ای بود و نیز تدابیر مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از ارگان‌هایی که در کنار حوزه و دانشگاه و مراکز پژوهشی وارد می‌شود قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته است.

وی افزود: ارتباط علمی با خارج از کشور متناسب با نیاز و درخواست آن کشور‌ها بوده است که در این زمینه با کشور‌های اندونزی، هندوستان، تاکستان، بحرین، لبنان و عراق ارتباط داریم و آن‌ها از کتاب‌های ما استفاده می‌کنند، لذا موارد را چه مردم و چه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی آنها درخواست می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بهره‌گیری از فرهنگ غنی دفاع مقدس گفت: طبیعتا شروع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ادامه این حرکت بزرگ مبتنی بر مبانی سیاسی و دینی ناب اسلامی که هدف امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیان کننده ‌ی آن برای مردم هستند بوده است.

وی افزود: اگر در دوران دفاع مقدس موفقیت‌هایی به دست آمد به خاطر همین بود که مبتنی بر مبانی اسلامی شکل گرفت، لذا پژوهشگده علوم اسلامی امام صادق (ع) وظیفه خود دانشته چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن به تبیین و ترویج توسعه فرهنگ دفاع مقدس بپردازد.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) تصریح کرد: الحمدلله تاکنون بیش از صد عنوان کتاب خاطرات رزمندگان و مبانی دفاع مقدس و حرکت‌هایی که در این راستا بوده چه در حوزه‌ بنیادی و چه کاربردی و توسعه‌ای توسط پژوهشکده منتشر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين میرمحمدی اظهار داشت: کار بنیادی دیگر بحث مکتب دفاعی اسلام و پروژه‌ای است که در این باره شاید بیش از بیست سال طول بکشد و بالغ بر سی تا چهل کتاب را به عنوان منبع و مرجع در برمی گیرد.

وی افزود: آثار دفاع مقدس وحرکت ها و راهبرد‌های خورد و کلان در آن دوران از جمله موارد مطرح در این پروژه است.

حجت الاسلام میر محمدی گفت: عناوین کتاب مذکور که می‌تواند کار ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس ارایه دهد از جمله کتاب اولیه آن (چستی دفاع است) و انتشااله بتوانیم تا نیمه‌ی دوم سال 93 اولین جلد آن را ارایه دهیم.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق افزود: این کتاب در حوزه های جنگ سخت، نرم ومبانی دفاعی و امنیتی اسلام مبتنی بر آموزه‌های اسلامی ارایه خواهد شد البته جای آن خالی است و باید به این رابطه کار شود.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که در هفته پژوهش و تا انتهای سال منتشر خواهد شد اظهار داشت: کتاب‌های جنگ نرم،ویژگی‌های پاسدار مطلوب، بایسته ‌های ساخت و ساز و مهندسی اسلامی مبتنی بر مبانی اسلام، امنیت در قرآن ، خانواده‌ی مطلوب، اصول و اهداف پژوهشی از دیدگاه مقام معظم رهبری از جمله این کتاب‌ها است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق (ع) خاطر نشان کرد: برای سال آینده نیز کتاب‌های سازمان مطلوب،مکتب دفاعی و پلیس مطلوب مسلمان ، نظام تعلیم و تربیت منابع انسانی دفاعی، ارایه مدل و الگوی بانک اسلامی به عنوان یک کار بنیادی با توجه به بانکداری موجود ، فقه تخصصی سازمان‌های دفاعی در حوزه‌های مختلف و مهندسی فرهنگی سازمان‌های دفاعی که در فاز اول آن مهندسی فرهنگی سپاه برای سال آینده تبدیل خواهد شد و ارایه مدل و الگوی سبک زندگی اسلامی از جمله این کارها خواهد بود.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...