نسخه چاپی

قوه قضاییه مستقل و مقتدر در برابر هجمه ها

رئیس قوه قضاییه با توجه به نقش «هویت‌ساز» فرهنگ خطاب به فرهنگ‌دوستان و كسانی كه قلبشان برای این سرزمین می‌تپد، داشت: باید سابقه تاریخی ـ فرهنگی ایران را كه «ركن ركین» آن معارف و ارزش‌های اسلامی است، قدر دانست و از آن صیانت كرد.

به گزارش نما؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک سالروز ولادت هفتمین پیشوای شیعیان حضرت امام موسی کاظم(ع)، سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز گرامی داشت و افزود: این نهاد ارزشمند یکی از ابتکارات حضرت امام(ره) به شمار می‌رود که برای کشور به یادگار مانده است.
رئیس دستگاه قضا با توجه به سخنان مهم روز گذشته مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: موضوع فرهنگ را باید در کشور جدی گرفت زیرا هویت امروز ما تحت تاثیر فرهنگی است که در بستری تاریخی شکل گرفته است .
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه «فرهنگ‌ها و سنت‌ها، هویت ساز هستند» در تشریح این دیدگاه گفت: وجود هر انسانی دارای دو بعد علم و عمل است که هر دو بعد متاثر از فرهنگ است به طوری که هر چه فرهنگ جامعه‌ای غنی تر و انسانی تر باشد هویت‌های برآمده از آن فرهنگ نیز متعالی تر خواهد بود.
رئیس قوه قضاییه در تبیین نقش هویت ساز فرهنگ به تلاش های گسترده کشورهای «سلطه طلب و استعمارگر» برای تاثیر گذاری بر دیگر فرهنگ‌ها به منظور تغییر هویت ملت‌ها اشاره کرد و افزود: نظام سلطه به روشنی دریافته که مسلمانان جهان به دلیل برخورداری از فرهنگ مشترک می‌توانند در بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ، تغییرات گسترده‌ای در جهان ایجاد کنند و به همین دلیل تهاجم به فرهنگ اسلامی را در دستور کار خود قرار داده ‌است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی به مسلمانان بزرگترین خطری است که اکنون جوامع اسلامی را تهدید می‌کند در تبیین شیوه‌های این تهاجم از سوی استعمارگران تصریح کرد: ایجاد فاصله میان نسل جوان و هویت دینی در برخی از کشورهای اسلامی سبب شده است که گروهی از جوانان مسلمان به دلیل جدا شدن از پشتوانه فرهنگی خود با احساس خلأ و سرگردانی روبرو شوند.
رئیس دستگاه قضا روی کارآوردن حکام «مستبد و ضددین» در کشورهای اسلامی و راه‌اندازی «رسانه‌های مخرب» را دو راهکار دیگر سلطه‌گران برای تهاجم فرهنگی به جهان اسلام برشمرد و اظهار کرد: نمونه‌ای از این تلاش را می‌توان در انبوه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان که در سال‌های اخیر با هدف تضعیف و تخریب بنیان‌های فرهنگی مردم تأسیس شده‌اند مشاهده کرد.
آیت الله آملی لاریجانی با اظهار امیدواری به ناکام ماندن تهاجم فرهنگی نظام سلطه افزود: خوشبختانه اکنون شاهد موج «بازگشت به خویشتن» در نسل جوان هستیم که نمونه‌های آن را در حضور گسترده جوانان در آیین‌های مذهبی از جمله شب‌های احیاء، اعتکاف و عزاداری عاشورا می‌بینیم.
رئیس دستگاه قضا افزود: با وجود شکل‌گیری این رویکرد امیدوارکننده البته نباید از ضرورت تلاش بیشتر و توجه روزافزون به موضوعات فرهنگی غافل شد؛ زیرا به تعبیر زیبا و رسای مقام معظم رهبری در مقابله با تهاجم فرهنگی نیازمند «کار و ابتکار» هستیم.
آیت الله آملی لاریجانی «راه افتادن جریان‌های روشنفکرمآبانه » و «ترویج نسبی‌گرایی و اباحه گری» از سوی آنان را یکی از راه‌های تهاجم فرهنگی دانست و اظهار کرد: وقتی اصول اسلامی به این افراد روشنفکرنما گوشزد می‌شود، در مقابل می‌گویند از کدام اسلام حرف می‌زنید زیرا اسلام قرائت‌های گوناگون دارد؛ این در حالی است که اسلام واقعی چیزی جز آنچه که حضرت امام(ره) از آن با نام «اسلام ناب محمدی(ص)» یاد می‌کردند، نیست یعنی همان اسلامی که در آن ایمان قوی، توحید، عزت، جهاد و دفاع وجود دارد و متخصصان حوزوی و مراجع تقلید کارشناسان واقعی آن هستند. نسبی گرایی در عالم فهم و شناخت، پاسخ‌های قانع کننده و متقنی دارد که در موضع خودش محل بحث و تدقیق قرار گرفته است.
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به برخی از مطالب مطرح شده از سوی غربی‌ها به بهانه روز حقوق بشر اشاره کرد و افزود: بسیار شگفت‌انگیز است که برخی از کشورها که قرن‌ها ملت‌های دیگر را به استعمار کشیده و منابع کشورها را به غارت برده‌اند و هنوز هم برای منافعشان در افغانستان، عراق و سوریه دست به کشتار می‌زنند اینک مدعی نقض حقوق بشر در دیگر کشورها هستند.
آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از «معیارهای دوگانه غرب» درباره حقوق بشر گفت: اکنون مردم کشور بحرین برای اینکه یک رأی داشته باشند، تحت فشار قرار می‌گیرند و این در حالی است که حکام آنان مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر قرار دارند.
رئیس قوه قضاییه تاکید کرد همانطور که قبلاً هم اعلام کردیم بسیاری از اشکالاتی که با ادعای نقض حقوق بشر مطرح می‌شود، از جمله مخالفت با اعدام، در واقع مخالفت با حکم اسلام است زیرا قصاص نص قرآن کریم است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: در برابر نصوص اسلامی مانند حکم قصاص نمی‌توان گفت که کدام قرائت چه می‌گوید؟ زیرا ما یک اسلام بیشتر نداریم که مرجع معتبر و صحت تفسیر آن هم، فهم «روشمند و مضبوط» مراجع تقلید و علمای دین است.
آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: در کشورهای مدعی حقوق بشر که با این ادعای نسبی‌گرایی و اباحه‌گری پیش می‌آیند نیز، در هنگام بروز اختلاف درباره فهم متون تقنینی، مرجعی وجود دارد که حرف آخر را می‌زند؛ حال چگونه می‌توان گفت که برای درک نصوص دینی نباید هیچ مرجعی وجود داشته باشد؟

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه « هرچه قوه قضاییه، مستقل‌ و با اقتدار بیشتری عمل کند، مورد هجمه بیشتری قرار می‌گیرد» تصریح کرد: دستگاه قضا به حرف های بی‌منطق و دروغ توجهی ندارد و با صلابت به کار خود ادامه می‌دهد زیرا معتقدیم عالی‌ترین ارزش های حقوق بشری در اسلام به رسمیت شناخته شده است.

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند، در واقع این علمای اسلام هستند که علیه غرب مدعی هستند که حقوق بشر ادعایی خود را از کجا آورده و بر چه مبنایی استوار کرده‌اید؟ ما از طرفداران حقوق بشر غربی می‌پرسیم که بر اساس کدام منطق برای کسی که حیات چند نفر را سلب کرده است بیست سال زندان تعیین می‌کنید؟ و چه کسی گفته است که این حکم منطبق بر حقوق بشر است؟

این گزارش حاکی است مسئولان عالی قضایی وضعیت بودجه سال 93 دستگاه قضایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و معاون راهبردی رئیس قوه قضاییه نیز گزارشی از بودجه دستگاه قضایی در سال آینده را ارائه کرد.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...