نسخه چاپی

احسان شریعتی:

دانشگاه نباید ملعبه دست سیاسیون باشد

عکس خبري -دانشگاه نبايد ملعبه دست سياسيون باشد

احسان شریعتی با تاكید بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه یك نهاد فرهنگی است و نباید ملعبه دست سیاسیون باشد.

به گزارش نما؛ فرزند دکتر علی شریعتی در برنامه‌ای که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه بر اساس وظیفه ذاتی خود نمی‌تواند در خدمت عالم سیاست قرار گیرد، بلکه دولت‌ها باید خود را ملزم به خدمت‌رسانی به این نهاد فرهنگی کنند؛ چراکه این عالی‌ترین نشانه شکوفایی یک ملت است.

وی با بیان اینکه "دانشگاه باید دانشگاه و دولت نیز باید دولت باشد"، اضافه کرد: لزوم ایجاد نهضت تفکیکی برای تفکیک مرزهای حوزه، سیاست و دانشگاه احساس می‌شود.

شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچنان که شایسته است، در دوره جدید در جهش‌های فکری جهان حضور نداشتیم و باید از خود بپرسیم چرا دیگر متفکران بزرگ اسلامی همچون ملاصدرا را نداریم؟

وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌های ایران تصریح کرد: انقطاع از گذشته فرهنگی و کپی‌برداری از دانشگاه‌های غربی در دوره سیاه حکومت رضا شاه موجب شد حتی بعد از گذشت تاریخ 79 ساله پس از تأسیس دانشگاه‌ها در ایران، هنوز هم نتوانستیم با پس‌لرزه‌های این اقدامات عجولانه مقابله کنیم.

این پژوهشگر در عین حال یادآور شد: خوشبختانه در دوره‌های مشروطه، نهضت ملی شدن نفت، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوره اصلاحات شخصیت‌های بزرگی از همین دانشگاه‌ها برخاسته‌اند که جای شکرگذاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه "باید یخ‌های بی‌اعتمادی و یأس از جامعه زدوده شود"، اظهار کرد: در جامعه‌ای که آزادی و عدالت نباشد، حرف زدن راجع به دین و معنویت یک فریب است.

شریعتی با گرامیداشت 16 آذر و ایام بزرگداشت مقام دانشجو تاکید کرد: روز دانشجو یک مقوله ملی است و متعلق به همه ایرانیان با هر عقیده و مرام است و می‌توان از پتانسیل این روز برای وفاق و آشتی ملی استفاده کرد.

وی در پایان افزود: متأسفانه در کشور ما امر ملی و امر عقیدتی را در مقابل هم قرار می‌دهند ولی روز دانشجو یک امر انسانی است و متعلق به تمام ایرانیان از هر ایدئولوژی است.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...