نسخه چاپی

گزارش 100 روزه و مهترین فعالیت شورای شهر در گفتگوی مسجد جامعی با نما

عکس خبري -گزارش 100 روزه و مهترين فعاليت شوراي شهر در گفتگوي مسجد جامعي با نما

در آغاز كار به این علت كه اعضا با یكدیگر آشنایی نداشتند با شنیدن هر حرفی دچار سوء تفاهم میشدند و در انتخاب كمیسیونها و نمایندگان همسو نبودند كه به حمدالله این مشكلات هم رفع شد و اكنون با گذشت بیش از 100 روز از آغاز به كار شورا افراد آشنایی بیشتری با هم پیدا كردهاند.

به گزارش نما ،جذابیت زندگی در کلانشهرها و بالاخص پایتخت عاملی برای افزایش روز افزون جمعیت در شهر تهران می باشد، مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها به شهر تهران به صورت گسترده ادامه دارد به حدی که به زعم بسیاری از کارشناسان تهران در حال انفجار است. همین افزایش جمعیت خود عامل بروز مشکلاتی برای شهروندان تهرانی می باشد. به طوری که براساس يك نظرسنجي از مردم تهران درباره مهمترين مسائل پایتخت كه به تازگي انجام شده  است. 4/24 درصد از پاسخگويان، شهر تهران را براي زندگي مناسب مي‌دانند و از نظر 5/23 درصد از آنان شهر تهران "اصلا" براي زندگي مناسب نيست. مهمترين دليل افزايش مشكلات شهر تهران از نظر پاسخگويان «افزايش جمعيت»  است.
کيفيتهای مطلوب يک شهر برای زندگی، ميزان دسترسی به امکانات بهداشتی، ترافيک ، امکانات رفت وآمد و  هوای پاک می باشد و تهران شهری است که  با مجموعه ای از اين مشکلات دست وپنجه نرم می کند.
بر این اساس بر آن شدیم تا گفتگویی با سکاندار شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عملکرد سه ماهه این شورا برای رفع مشکلات کلانشهر تهران داشته باشیم:
گفتگو: سیده الهام جوادی

-    از ریاست شما بر شورای شهر حدودا سه ماه می گذرد مشکلاتی که در این مدت داشتید چه بود؟
شورای شهر چهارم  از زمان آغاز به کار با یک سری از مشکلات اجرایی روبهرو بود که یکی از آنها دو برابر شدن تعداد اعضا در این دوره است؛ زیرا با وجود افزایش اعضا امکانات ثابت ماند که این وضع پیامدهای خاص خود را به همراه داشت. امکانات شورای در دوره قبل ناکافی بود چه برسد به اکنون؛ برای مثال زمانی که من رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در دوره گذشته بودم به علت کمبود همین امکانات مجبور میشدم جلسات کمیسیون را در موزه قرآن برگزار کنم.  جابه جاییها و پراکندگی اسناد، کتابها و حتی اتاقها هم باعث شد تا در بخش اجرایی دچار سردرگمی شویم و در هر حال مدتی طول کشید تا توانستیم در ساختمان شورای شهر جایی برای اعضای جدید و خودمان در نظر بگیریم و رفتهرفته مشکلات را رفع کنیم.  مشکل دیگری که در آغاز دور چهارم شورای شهر وجود داشت این بود که بر خلاف شورای سوم که با نوعی ادبیات تفاهمآمیز اداره میشد، نیازی به آییننامه نبود و با دو یا سه امضا طرحی یک فوریتی به تصویب میرسید؛ همچنین به دلیل اینکه آیین نامهای نبود، سخنرانی پیش از جلسه هم عرف نبود و دلیلی هم برای تشکیل جلسه هیأت رییسه وجود نداشت و این جلسه به ندرت تشکیل میشد. اما در این دوره از شورا حتما باید طرحها بر اساس آییننامه و با وجود 16 امضا تصویب می شد همچنین با اضافه شدن کمیسیونها از 3 کمیسیون به 6 کمیسیون و به تبع آن تعیین اعضا و انتخاب نماینده در بین آنان از دیگر مشکلاتی بود که سر راه ما قرار داشت و توانستیم آنها را رفع کنیم.

-    توجه به آیین نامهها در شورای چهارم چه تأثیری در روند کارکرد آن دارد؟
وجود آییننامهها که در این دوره بیش از دورههای دیگر به آن استناد میشود، باعث شده تا شورا با حقوق و اختیارات خود در مدیریت شهری بیشتر آشنایی پیدا کرده و بتواند از آن استفاده کند.

-    ارزیابی شما از فعالیت اعضای جدید شورا چیست؟
با توجه به اینکه اعضای این دوره از دستگاههای مختلف وارد شورا شده و در قالب و فضای جدیدی قرار گرفتهاند؛ به زمان بیشتری نیاز دارند تا با وضعیت جدید آشنایی پیدا کنند. همچنین در آغاز کار به این علت که اعضا با یکدیگر آشنایی نداشتند با شنیدن هر حرفی دچار  سوء تفاهم میشدند و در انتخاب کمیسیونها و نمایندگان همسو نبودند که به حمدالله این مشکلات هم رفع شد و اکنون با گذشت بیش از 100 روز از آغاز به کار شورا افراد آشنایی بیشتری با هم پیدا کردهاند.

-    مهمترین تصمیمی که مدیریت شهری در روزهای گذشته درباره شهر تهران گرفته چه بوده است؟
در این روزها تصمیمهای مهمی گرفته شده است. اما شاید بتوان گفت که مهمترین آنها تصویب برخی از سیاستهای کلی بخصوص متمم بودجه بوده است.

-    با توجه به مشکلات عدیده ای که شهر تهران با آن دست به گریبان است اولویت شورای شهر برای ساماندهی شهر  چیست؟
با توجه به اینکه اکنون مشکلات مربوط به سلامت مانند آلودگی آب و هوا مردم را دچار مشکلات زیادی کرده است، اولویت ما در شورای اسلامی شهر تهران رسیدگی به مسایل مربوط به سلامت، عدالت و محیط زیست شهر و همچنین مشارکت شهروندان در تصمیمهای شهری است. به همین منظور ایجاد کمیسیون سلامت از اهمیت بالایی برخوردار بود و فکر میکنم وجود آن تأثیر خوبی در رسیدگی و کاهش مشکلات کنونی مربوط به سلامت در پایتخت خواهد داشت. همچنین مشخص کردن اینکه ما شهروند محور هستیم یا شهر محور؟ موضوع دیگری است که توجه خاصی به آن کردهایم.

-    شورای چهارم را شورای شهر میدانید یا شورای شهرداری؟
تلاش ما این است که در این دوره شورای شهر باشیم نه شورای شهرداری. زیرا در 3 دور گذشته شورای شهرداری بودیم و از ظرفیتهای دستگاههای اجرایی هیچ بهرهای نمیبردیم. اما اکنون این فضا ایجاد شده و با همه دستگاههای اجرایی ارتباط نزدیکی برقرار کردهایم و از تجربه و دانش آنها بهره میبریم و آنها هم در مقابل برای رفع مشکلات از مشورت مدیریت شهری بهرهمند میشوند.

-    مدیریت شهری برای  مشکلاتی که تهرانیها با آن مواجه هستند چه برنامه ای دارد؟
آلودگیهای مختلف از جمله هوا و آلودگی آب در مناطقی از شهر مانند منطقه 12، آلودگی مواد غذایی و همچنین قاعدهمند کردن سیستم فاضلاب و پسماند شهری مهمترین مشکلاتی است که شورا با آن مواجه است. البته در کنار این مشکلات رسیدگی و توجه به سلامت ذهنی و روحی و آرامش نسبی جامعه نیز جزو اولویتهای ماست. همچنین ایجاد برابری در دستیابی به امکانات شهری نیز یکی از طرحهایی است که قصد داریم در پایتخت به اجرا درآوریم که بر اساس آن ساکنان جنوب شهر همان امکانات اجتماعی، آموزشی، فضای سبز و حتی حمل و نقل که در مناطق شمالی تهران وجود دارد، داشته باشند. اگر سری به مناطق مختلف تهران بزنید میبینید که نوع خواستههای مردم گاهی بسیار جزیی است و ما از آنها خبر نداریم که لازم است به آنها توجه بیشتری شود. من هر هفته برای آشنایی با مشکلات شهری به یکی از مناطق تهران سفر میکنم. در سفری که در هفته گذشته داشتم متوجه شدم یکی از مشکلاتی که در تهران وجود دارد کمبود سرویسهای بهداشتی و همچنین امکانات تفریحی و رفاهی است. که البته این نیازها به راحتی قابل رفع شدن است و نیازی به صرف هزینههای میلیاردی ندارد. در این میان خاطره شیرینی هم دارم و آن هم آشنایی با نواده کسی بود که بیمارستان مفرح یعنی نخستین بیمارستان خصوصی کشور را تاسیس کرده است. نوه دختری او اکنون به همراه همسرش به کار ترجمه و انتشار کتاب مشغول هستند و با خودروی خود که آن را کتاب خوان نامیدهاند، به شهروندان کتاب میفروشند. بنابراین با توجه به اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی اهمیت زیادی دارد و این دو جوان بیادعا این کار را میکنند.

۱۳۹۲/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...