نسخه چاپی

19 و 20 آذر

ركورد تهدید به استعفا

عکس خبري -رکورد تهديد به استعفا

در حالی كه تنها چند روز از ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس نگذشته، بی توجهی دولت به استان های محروم و برخی اشكالات و ایرادات موجود در این لایحه اعتراض برخی نمایندگان ملت را به دنبال داشت.

اختصاصی/به گزارش نما ،دکتر روحانی رئیس جمهور یازدهم نخستین بودجه دولت یازدهم را یکشنبه 17 آذر، به خانه ملت برد؛ بودجه ای که اولین ویژگی آن تسلیم به موقع و تقریبا در زمان مقرر است.
بودجه 195 هزار میلیاردی دولت که تلاش شده به بیان محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، بالاترین درجه شفافیت را داشته باشد تا مردم تصویر دقیق تری از آینده مالی کشور در اختیار داشته باشند.
شفافیتی که به همراه وقت کافی، به نمایندگان و البته صاحبنظران این امکان را می دهد تا در مورد اعداد و ارقام آن با فراغ خاطر بیشتری اظهار نظر کنند.
 حالا اما در شرایطی که زمان زیادی از تقدیم بودجه سال 93 به مجلس نمی گذرد بهارستان پرجنجال ترین روزهای خود را سپری می کند؛ بودجه ای که اعتراض جمعی از نمایندگان را به همراه داشته است.
اعتراضی که رنگ استعفا به خود گرفت و یکشنبه 18 نفر از نمایندگان استان خوزستان به صورت دسته جمعی استعفا دادند؛ چرا که آن ها بر این باورند میزان اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه 93 برای این استان کافی نبوده و دولت در تخصیص اعتبارات میان استان ها تبعیض قائل شده است.
در همین زمینه سید شریف حسینی عضو هیات رئیسه و نماینده مردم اهواز در مجلس با تایید خبر استعفای 18 نماینده استان خوزستان، گفت: در بودجه سال آینده، هیچ توجهی به استان خوزستان نشده و پولی که از قبال فروش فولاد خوزستان به دست می‌آید، صرف ساخت و ساز در پرند و تنکابن شده است.
وی ادامه داد: همچنین بودجه‌ای برای بحث انتقال آب نیز در نظر گرفته نشده است و ما نمایندگان استان خوزستان به این نتیجه رسیدیم که با توجه به این شرایط، حضور ما در مجلس لزومی ندارد و بنابراین دسته جمعی استعفا دادیم.
پس از این اتفاق، موج استعفا در مجلس جریان پیدا کرد و در اقدامی مشابه یک عضو مجمع نمایندگان استان لرستان نیز از تهدید به استعفای نمایندگان این استان در اعتراض به عدم پیش‌بینی ردیف مربوط به مناطق محروم در لایحه بودجه 93 خبر داد.

ایرج عبدی اظهار کرد: براساس ماده 180 قانون برنامه پنجم دولت می‌بایست 2 درصد بودجه عمومی 220 هزار میلیارد تومانی یعنی 4 هزار میلیارد تومان برای استان محروم لحاظ می‌کرد که این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این تنها ردیف به مناطق محروم در بودجه است ما به عنوان نمایندگان استان لرستان که از استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید نمی‌توانیم از حق قانونی مردم عدول کنیم. اگر در مورد اعتبار استان در بودجه تجدید نظر صورت نگیرد و اعتبارات مربوط اصلاح نشود استعفایمان را عملی خواهیم کرد.
این اتفاقات البته واکنش هیات رئیسه مجلس را در عدم تحویل استعفای نمایندگان در پی داشت و صبح چهارشنبه نمایندگان خوزستان با وساطت یک عضو هیات رئیسه در صحن علنی حضور پیدا کردند.
تلاش هیات رئیسه و چانه زنی دیگر نمایندگان چندان فایده ای نداشت و نمایندگان استان کردستان نیز در اعتراض به کافی نبودن اعتبارات استانی و عدم عدالت در اختصاص بودجه به بخش عمرانی استعفای خود را در مجلس اعلام کردند.
در همین حال خباز معاون امور تقنینی معاون پارلمانی رییس جمهور ضمن تأیید این موضوع که کمبود اعتبار در حوزه عمرانی یک واقعیت است اظهارداشت: دولت برای شفاف‌سازی در نحوه پیشرفت طرح‌های عمرانی نسبت به اختصاص اعتبار به حدود 245 طرح اقدامات لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به اعتراض نمایندگان مجمع استان خوزستان در تخصیص اعتبار 2 درصدی به مناطق نفت خیز کشور، اضافه کرد: این نمایندگان حرفشان این است که این قانون باید در کنار بودجه عملیاتی شود، اما براساس قانون، در زمانی که بودجه سالیانه به تصویب رسید، تمامی قوانین کشور برای یک دوره یکساله به حالت تعویق در می‌آید.
خباز ادامه داد: نمایندگان مجلس می‌توانند براساس قانون لایحه بودجه سالیانه کشور را تغییر دهند. قطعا در این موضوع نیازی به استعفای آن‌ها نیست، زیرا مجلس در این حوزه حرف آخر را می‌زند. از طرفی دیگر این موضوع باید بیان شود که اگر دولت اعتبارات مناسبی داشت، قطعا این منابع را در اجرای این طرح‌ها صرف می‌کرد.
وی با بیان اینکه قطعا اختصاص قطره چکانی اعتبارات برای تمام طرح‌های عمرانی کشور هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: به طور مثال با اختصاص اعتباری حدود 500 میلیون تومان برای یک طرح حتی کارگاه آن طرح نیز تشکیل نمی‌شود.
اما دامنه این اعتراضات از مجلس فراتر رفت و حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی نیز در اعتراض به بی‌توجهی به خرمشهر از سمت خود استعفا داد.
با این وجود نوبخت مشاور رییس جمهور اعلام کرده که در بودجه 93 تغییری به وجود نخواهد آمد؛ شکرخدا موسوی با اعلام این خبر با اشاره به جلسه غیرعلنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای تحلیل لایحه بودجه 93 گفت: نوبخت در این جلسه اعلام کرد لایحه بودجه 93 انقباضی و منضبط بسته شده است و جای تغییر ندارد.

۱۳۹۲/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...