نسخه چاپی

روند تورم ماهانه در حال كاهش است؟

عکس خبري -روند تورم ماهانه در حال کاهش است؟

رئیس‌ كل بانك مركزی با اشاره به اینكه نرخ ارز برای سال آینده تك نرخی خواهد شد، گفت: حداكثر تا پایان امسال از ركود خارج خواهیم شد ضمن این كه روند تورم ماهانه در حال كاهش است به طوری كه این روند حداكثر تا پایان سال به 35 درصد خواهد رسید.

به گزارش نما؛ عملکرد بانک مرکزی شب گذشته 20 آذر دربرنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سیف در ابتدا به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه نقش و ماموریت بانک مرکزی در اقتصاد کشور چیست؟ گفت: بانک مرکزی سیاستگذار و تدوین کننده مقررات و فعالیت‌های پولی و بانکی است به طوری که در زمینه اعتباری براساس مقررات بانک مرکزی فعالیت‌ها انجام می‌شود.

وی کنترل و تنظیم حجم نقدینگی متناسب با حجم اقتصادی کشور را دومین نقش بانک مرکزی توصیف کرد و افزود: بانک مرکزی در جهت تثبیت و ایجاد ثبات در قیمت‌ها و همچنین در کنترل تورم از ابزارهای موجود استفاده می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظارت بر فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری از دیگر وظایف بانک مرکزی است اظهار داشت: باید حقوق کلی ذی‌نفعان مورد توجه قرار گیرد به گونه‌ای که بانک مرکزی از اعمال این نظارت‌ها می‌خواهد اطمینان پیدا کند.

سیف با اشاره به اینکه باید ثبات، سلامت و پایداری در بانک‌ها ایجاد شود خاطرنشان ساخت: باید به گونه‌ای عمل کنیم تا حقوق ذی‌نفعان برپایه ثبات و پایداری محفوظ بماند.

وی وظیفه بعدی بانک مرکزی را در رابطه با مدیریت و نظارت بر بازار دانست و عنوان کرد: با بهره‌گیری از مدیریت و نظارت می‌توان نیازهای خارجی کشور را تامین کرد و از این بابت بانک مرکزی بر ثبات نرخ ارز و انطباق آن با واقعیت‌های اقتصادی نظارت می‌کند تا بتواند در بلندمدت تضمین کننده ثبات اقتصادی باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت فضای کسب و کار در رابطه با فعالیت‌های بانکی گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند تا فضای کسب و کار مطلوب باشد تا رقابت مثبت بانکی منجر به ارتقای کیفیت خدمات بانکی و ایفای نقش نظام بانکی به فعالین اقتصادی شود.

سیف یکی دیگر از ویژگی‌های نظامی بانکی را که جزو ویژگی‌های معدود کشورهای دیگر است را این دانست که اقتصاد ما بر فعالیت‌های بانکی تکیه دارد.

وی افزود: تامین مالی در اقتصاد سهم عمده و مهمش را بانک‌ها انجام می‌دهند شاید بیشتر از 80 درصد این نقش را بانک‌ها ایفاد می‌کند در حالی که در تعریف عمومی بانک بایستی تامین‌کننده نیازهای کوتاه مدت در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی باشد ولی در کشور ما به دلیل عدم شکل‌گیری و عدم رشد نهادهای فعال در بازار سرمایه این نقش را عمدتا نظام بانکی ایفا می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی برای رشد بازار سرمایه صورت گرفته است به طوری که ما تشویق می‌کنیم تا بازار سرمایه بتواند نقش عمده‌تر و جدی‌تر در تامین مالی بلند مدت برعهده بگیرد.

** بانک مرکزی سیاست‌گذار و تدوین کننده مقررات است

سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در طی صد روز گذشته که جنابعالی سکان‌دار هدایت بانک مرکزی بوده‌اید چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: بانک مرکزی سیاست‌گذار و تدوین کننده مقررات است یعنی سیاست‌هایی که بانک مرکزی اتخاذ می‌کند براساس آن مقررات و شبکه بانکی و همچنین به موسسات اعتباری ابلاغ می‌شود به طوری که باید بتواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی کشور و مشوق تولید باشد.

وی گفت: بدیهی است که در اولین نگاهی که یک فرد که دارای مسئولیت جدید است باید این قوانین و مقررات را در جهت پیشبرد اهداف به کار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ما در دو سال اخیر به دلیل عدم تعادلی که در شرایط اصلی کشور به وجود آمد شاهد بخشنامه و دستورالعمل‌های متناقصی در نظام بانکی بودیم.

۱۳۹۲/۹/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...