نسخه چاپی

زاكانی:مستنداتی شفاف درباره فساد در قراردادهای نفتی داریم

رئیس كمیته پیگیری قراردادهای نفتی در مجلس با بیان اینكه بیش از 3 هفته است كه گزارش كارگروه مجلس درباره قراردادهای نفتی آماده شده، گفت: در صورت به خطر افتادن منافع ایران، وزارت نفت باید منتظر واكنش شدید و قاطع مجلس باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علیرضا زاکانی اظهار داشت: کارگروه مجلس برای پیگیری بعضی قراردادهای نفتی مبتنی بر درخواست نمایندگان و بر اساس ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس درباره قرادردادهای نفتی و تخلفات صورت گرفته شکل گرفته است.

وی افزود: هیئت رئیسه مجلس درخواست نمایندگان را به کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع داده و کارگروه توسط کمیسیون انرژی تعیین شده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: بیش از 3 هفته است که گزارش کارگروه مجلس درباره قراردادهای نفتی آماده شده است، اما ما از باب اطمینان قلب و برای اینکه اظهارات مربوط به وزیر محترم نفت و معاونین ایشان را بشنویم ترجیح دادیم ابتدا جلسه مشترکی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی جناب آقای شمخانی بین کارگروه مجلس و دولت برگزار شود.

وی گفت: بر این اساس قرار شد از طرف دولت به جز افراد مرتبط با وزارت نفت، از معاونت حقوقی رئیس جمهور و افراد دولتی مرتبط دیگر نیز حضور داشته باشند تا به یک نتیجه واحد برسیم و این جلسه زمینه را برای تعامل بهتر دولت و مجلس برای دفاع محکم و یکپارچه از منافع ملی فراهم کند.

زاکانی افزود: بنده روز چهارشنبه مجددا به آقای لاریجانی مراجعه کرده و گفتم این سیر مشترک در حال به مخاطره افتادن است و اگر خدای ناکرده این جلسه برگزار نشود و سیر درست تنظیم شده برای دفاع از منافع ملی ایران که مورد درخواست نمایندگان مجلس نیز هست، طی نشود طبعا نمایندگان از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند از منافع ملی دفاع کنند.

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی توضیح داد: برای این جلسه دوبار تعیین وقت شده است، اما یکبار به بدون هماهنگی با نمایندگان، زمان جلسه وقتی معین شد که نمایندگان طبق روال مجلس در آن زمان به حوزه‌های انتخابیه سفر کرده بودند و در نوبت دوم نیز ظاهرا برای آقای شمخانی کار ویژه‌ای پیش آمد و ساعاتی پیش از برگزاری جلسه از ما خواستندجلسه در زمان دیگری برگزار شود.

وی تاکید کرد: باید دقت کرد که ما از نظر زمان در محدودیت هستیم و به دلیل همین محدودیت اگر زمان‌بندی درست رعایت نشود و مسیری را دنبال کنیم که ماحصل آن به خطراتی برای منافع ملی منجر شود، طبعا مجلس به صورت یک طرفه وارد شده و از حقوق ملت دفاع خواهد کرد.

*مستندات شفاف و دقیق درباره فساد در قراردادهای نفتی داریم

زاکانی با بیان اینکه بنابر اطلاع بنده لایحه وزارت نفت برای گام سوم بررسی فساد کرسنت در داوری بین‌المللی لاهه آماده ارسال شده است، گفت: این درخواست باید یک ماه پیش ارسال می‌شد که مهلت یک ماهه‌ای گرفته شد تا این گزارش را ارسال کنند؛ این گزارش خلاصه‌ای از فساد مطروحه در داوری ظرف یک سال و نیم گذشته است.

وی تصریح کرد: فارغ از آماده شدن این گزارش و درخواست، محتوای آن نیز اهمیت زیادی دارد چنانکه جلسه مشترک دولت و مجلس و شورای عالی امنیت ملی قرار بود، درباره محتوای این گزارش برگزار شود تا این گزارش منطبق با مستندات آماده شود و خدای نکرده منافع ملی فدای منافع فردی و گروهی و جناحی نشود و کشور با خسارات جبران ناپذیر مواجه نشود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 با تاکید بر اینکه به قطع و یقین اگر عملکرد وزارت نفت بگونه‌ای باشد که منافع ایران درباره قرارداد کرسنت و داوری آن به خطر بیفتد مجلس واکنش نشان خواهد داد، اظهار داشت: الان مستندات بسیار دقیق با صحت و شفافیت بالا در اختیار مجلس قرار دارد که از فساد گسترده در بعضی قراردادهای نفتی حکایت دارد.

وی افزود: این اسناد مستند به اسناد بین‌المللی است و کاملا مورد تأیید برخی دادگاه‌ها علیه تخلفات طرف‌های خارجی این قراردادها صادر شده است.

زاکانی اضافه کرد: اگر این مستندات محل اغماض قرار گیرد و بخواهند با بی‌دقتی گزارشی را تنظیم کنند که در آن منافع برخی افراد خاص به منافع ملت ایران تقدم پیدا کند،قطعا مجلس واکنش نشان داده و مانع تضییع حقوق ملت ایران خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما به جدیت دنبال می‌کنیم که قبل از تاریخ آغاز شور داوران جلسه با دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی و مسئولان دولتی برگزار شود تا با یک نتیجه واحد برای ضمانت از حقوق مردم ایران برسیم و در غیر این صورت مجلس قطعا به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...