نسخه چاپی

قیمت یك سبد كالای یلدایی چقدر است؟

بازار خرید كالاهای شب یلدای امسال، تب و تاب خرید هر سال را ندارد و به نظر می رسد كه استقبال مردم از خرید كالاهای ویژه این شب باستانی، خود را به دست سرمای زمستانی سپرده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، حدود یک هفته به شب یلدا بیشتر باقی نمانده است، شبی باستانی که در آن علاوه بر اینکه فرصتی پیش می آید تا دیداری تازه شود، بلندترین شب سال نیز رقم می خورد. شبی که یادآور خاطرات بسیاری در ذهن تک تک مردم ایران است.

اما دیگر خبری از سفره های قدیمی و رنگارنگی که در خانه بزرگان فامیل و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها پهن می شد، نیست و اغلب این سفره ها به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، کوچک و بعضا محدود به خانواده های 3 تا 4 نفره شده است. امسال نیز اگرچه باز هم شب یلدا همچون سالهای گذشته از راه می رسد، اما تب و تاب خریدهای مردم همچون سال های گذشته نیست و خریدهای شب یلدا، کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

کاسب‌های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سالهای گذشته را ندارد و اقبال مردم به خرید کالاهای ویژه این شب، نسبت به سالهای گذشته کمتر است.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در مرکز شهر در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح می کند: در سالهای گذشته خرید آجیل شب یلدا از هفته ها قبل از فرا رسیدن این روز شروع می شد، اما حال که کمتر از ده روز به فرا رسیدن این شب باقی نمانده است، اما مراجعات مردم رونق چندانی ندارد.

وی با خنده می گوید: البته ممکن است با واریز یارانه های نقدی، خرید آجیل شب یلدا نیز رونق گیرد!

یکی دیگر از فروشندگان آجیل و خشکبار در خیابان مولوی در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: امسال مردم نسبت به سالهای گذشته، کمتر برای خرید آجیل شب یلدا مراجعه کرده اند و اغلب مشتریان، افرادی هستند که به طور معمول قدرت خرید آجیل را دارند و در طول سال نیز مراجعه می کنند.

وی می افزاید: البته ما امسال برای اینکه مردم بتوانند آجیل را نیز بر سر سفره یلدای خود ببرند، طیف متنوعی از آجیل را تهیه کرده ایم که با کیفیت ها و قیمت های متفاوت عرضه می شوند، بنابراین شاید مردم در روزهای باقیمانده برای خرید مراجعه کنند.

این فروشنده در توضیح این مطلب می گوید: مثلا آجیل شب یلدا رنج های قیمتی متفاوتی می تواند داشته باشد که بسته به نوع و مرغوبیت پسته، بادام، یا قیصی و برگه زردآلو، قیمت متنوعی می تواند داشته باشد. البته یک تغییر رفتار دیگر نیز در خرید آجیل شب یلدا به چشم می خورد و آن اینکه مردم به جای اینکه یک کیلوگرم از این نوع آجیل خریداری کنند، 500 گرم یا بعضا 300 گرم خرید می کنند تا آجیل شب یلدا را هرچند اندک در سفره خود داشته باشند.

هم اکنون قیمت آجیل شب یلدا رنج قیمتی متفاوتی دارد که از 30 هزار تومان تا 55 هزار تومان بسته به کیفیت خود متفاوت است. در این میان، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اعلام کرده است که قیمت آجیل شب یلدا امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی از لحاظ قیمت ندارد و قیمت ها افزایش نیافته است.

علیرضا ارزانی ممقانی، در این رابطه می گوید: در سال جاری شاهد هجوم تقاضا و خرید آجیل و خشکبار در رابطه با این مراسم نبوده و به دلیل فاصله زمانی شب یلدا با بعد از ایام سوگواری امام حسین (ع) نیز شاهد هجوم تقاضا نخواهیم بود بنابراین با وفور آجیل و خشکبار در بازار، افزایش قیمت نیز مطلقاً وجود نخواهد داشت.

قیمت یک سبد کالای یلدایی

در این میان قیمت هندوانه و انار شب یلدا نیز در مناطق مختلف شهر متفاوت است. هندوانه از کیلویی 500 تومان در میادین میوه و تره بار تا 1800 تومان در مغازه ها عرضه می شود. انار نیز از قیمت 2000 تومان تا 3500 تومان در مناطق مختلف شهر به فروش می رسد.

بر این اساس اگر یک سبد کالای یلدایی را شامل یک کیلوگرم آجیل، یک هندوانه سه کیلویی، یک کیلوگرم انار، یک کیلوگرم پرتقال و یک کیلوگرم سیب در نظر بگیریم، آن گاه ارزش این سبد در حدود 53 هزار تومان با احتساب آجیل کیلویی 40 هزار تومان، هندوانه کیلویی 1200 تومان، انار کیلویی 2000 تومان، پرتقال کیلویی 1500 تومان و سیب کیلویی 2000 تومان خواهد شد.

قیمت انواع خشکبار

هم اکنون یک کیلوگرم بادام هندی 36 هزار تومان، برگ زردآلو 8500 تومان، قیسی 11 هزار تومان، پسته احمد آقایی 39500 تومان، 41 هزار و 800 تومان، پسته فندقی 35 هزار و 800 تومان، پسته کله قوچی 39 هزار و 800 تومان، تخمه آفتابگردان 8500 تومان، تخمه ژاپنی 11 هزار تومان، تخمه کدو 13 هزار و 800 تومان، تخمه کدو گوشتی 17 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد.

همچنین یک کیلوگرم توت خشک اعلا 27 هزار تومان، انجیر 40 هزار تومان، مغز فندق 29 هزار تومان است.

قیمت انواع میوه

هم اکنون قیمت یک کیلوگرم انار 1950 تومان، انگور بی دانه قرمز 3500 تومان، پرتقال تامسون جنوب 1750 تومان، پرتقال تامسون شمال 1300 تومان، خیار گلخانه ای 1700 تومان، خرمالو 2200 تومان، سیب زرد 2400 تومان، سیب قرمز 2500 تومان در میادین میوه و تره بار است.

همچنین قیمت یک کیلوگرم کیوی 2100 تومان، موز خوشه ای 3000 تومان و نارنگی 1900 تومان است. هر کیلوگرم هندوانه نیز در میادین میوه و تره بار 500 تومان عرضه می شود.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...