نسخه چاپی

فروپاشی "ارتش آزاد" به نفع عربستان

نویسنده و پژوهشگر سرشناس عرب با اشاره به تحولات اخیر در مناطق مرزی تركیه و سوریه و تصرف پایگاه‌های گروه موسوم به "ارتش آزاد" به دست نیروهای "جیش الاسلام" تأكید كرد، فروپاشی ارتش آزاد نقش عربستان را در سوریه پر رنگتر می‌كند و به ضرر قطر و تركیه خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از العالم، "عبدالباری عطوان" در سایت خبری – تحلیلی "رأی الیوم" نوشت: صرف نظر از درست بودن یا نبودن خبرها در خصوص فرار "سلیم ادریس" فرمانده ارتش آزاد، آشکار است که این ارتش در حال نابودی است و به فروپاشی کامل نزدیک می شود . ارتش آزاد نتوانست به گروه نظامی اصلی در جنگ مسلحانه تبدیل شود و حتی در برابر گروه های اسلامگرا نیز ناتوان ماند، و نه فقط در برابر نظام سوریه.
عطوان تأکید کرد: پس از سیطره عناصر جبهه اسلامی بر انبارهای سلاح آمریکایی ارتش آزاد و از دست رفتن گذرگاه باب الهوی در مرز ترکیه، ژنرال اردیس و معاونانش مجبور شدند به ترکیه بروند و آن طور که روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داد، با نخستین هواپیما به سوی دوحه پرواز کردند.
وی ادامه داد: واکنش آمریکا به این تحول نظامی بسیار بزرگ و به نفع اسلامگرایان، بسیار سریع و فوری بود به صورتیکه واشنگتن تحویل همه کمکهای "غیرکشنده" در شمال سوریه را به حالت تعلیق در آورد .. آمریکا (با این کار) رسما به فروپاشی ارتش آزاد و شکست سیاستهای خود به دلیل تکیه کردن بر این گروه به عنوان گروه اصلی برای براندازی نظام سوریه اعتراف کرد.
عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: گروه های جنگجو در سوریه به سرعت در حال تغییر هستند به صورتیکه آنها اکنون در 3 گروه اصلی خلاصه می شود. جبهه اسلامی که شامل لواء التوحید، احرار سوریه، الجیش الاسلامی است. گروه‌های وابسته به دولت اسلامی در عراق و شام (داعش). جبهه النصره و برخی گروه های کوچک هم پیمان با این گروه.
این نویسنده عرب تأکید کرد: فروپاشی ارتش آزاد مقدمه ای برای فرودپاشی ائتلاف ملی سوریه به ریاست "احمد الجربا" مهره سعودی است. ائتلافی که همه به دنبال آن بودند تا به عنوان یک تشکیلات سیاسی میانه رو برای مذاکره با نظام سوریه و یا جایگزین کردن آن مطرح شود.
عطوان افزود: اگر این فرضیه را بپذیریم که جبهه اسلامی که از سوی عربستان سعودی حمایت می شود، گروه اسلامگرایی است که از بیشترین حمایتهای تسلیحاتی، مالی و آموزشی برخوردار است؛ این به معنای تشکیل دوباره ائتلاف ملی با عناصر اسلامگرای جدید خواهد بود. ائتلافی که در آن سران اخوانی مورد حمایت قطر و ترکیه و برخی شخصیت های لیبرال جایگاهی در آن نخواهند داشت.
عطوان گفت: داستان ارتش آزاد در حال نزدیک شدن به خط پایان است، و اظهارات بشار اسد که طی دو سال گذشته بارها آن را تکرار کرده و گفته است که درحال مقابله با گروه‌های تکفیری است، روز به روز بیشتر تأیید می‌شود. چه بخواهیم با او موافق باشیم یا مخالف. البته چالشی که "بندر بن سلطان" (رئیس دستگاه اطلاعات عربستان) با آن مواجه است، این است که به آمریکا بقبولاند که جیش الاسلام جایگزین ارتش آزاد است.

۱۳۹۲/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...